V posledních týdnech se hodně diskutovalo o novém úseku dálnice D4, na němž jsou kamery pro měření rychlosti a pro vážení kamionů. Kamery pro měření rychlosti byly doposud v testovacím režimu, ale od dnešního dne, tedy 22. ledna 2025, je úsekové měření rychlosti spuštěno v ostrém provozu. Spolu s ním je aktivní i vážení nákladních aut.
Agenda, která se týká měření rychlosti, byla rozdělena mezi Písek a Příbram. Na D4 je v každém směru osm úseků, v nichž jsou instalovány radary. Úseky jsou přitom rozloženy tak, že ve směru na Písek i ve směru na Prahu vždy čtyři spadají pod Středočeský kraj (agenda města Příbram) a čtyři pod Jihočeský kraj (agenda města Písek). Měřit se bude vždy jen v jednom vybraném úseku v každém směru.
Měřené úseky se budou měnit a řidiči budou, v případě, že nebudou nutná jiná povinná oznámení, o měření informováni prostřednictvím proměnného dopravního značení s nápisem „Probíhá úsekové měření rychlosti“. Podle typu vozidla je maximální povolená rychlost na dálnici pro vozidla do 3,5 tuny a autobusy 130 km/h, pro motorová vozidla nad 3,5 tuny pak 80 km/h.
150 km/h na českých dálnicích už v polovině letošního roku, potvrzuje ministr dopravy
Přísná kontrola hmotnosti, ale jen někdy
Na trase nové D4 jsou umístěny také dvě vysokorychlostní váhy, z toho jedna ve směru z Prahy do Písku, druhá v opačném směru. Instalované technologie pro dynamické vážení vozidel v reálném čase (WIM – Weight in motion) umožňují bez přerušení nebo omezení provozu zaznamenat celkovou hmotnost vozidla, zatížení jednotlivých náprav a řadu dalších parametrů.
Pokud řidič se svým vozem překročí povolenou hmotnost, je o tom vzápětí informován. Na nejbližší informační tabuli se rozsvítí jeho registrační značka a údaj o nadlimitní hmotnosti v tunách. Omezení jízd přetížených vozidel přitom představuje jednu z cest, jak chránit vysokou kvalitu čerstvě dokončené dálnice D4.
Systém vysokorychlostního vážení je pro statistické účely v provozu nepřetržitě. Podle předem stanoveného algoritmu se pak v různých intervalech spouští tzv. sankční režim, v němž jsou přepravcům za překročení povolené hmotnosti vozidel udělovány i pokuty. Správa přestupků je přitom také rozdělena mezi města Příbram a Písek, z nichž každé zodpovídá za agendu jedné vysokorychlostní váhy.