Řidiči jsou dnes pod neustálým dohledem kamer a radarů, vyhnout se jim nedá ve městech, ale často už ani v malých obcích. Jedinou stoprocentně fungující radou, jak se pokutě z radaru vyhnout, je prostě dodržovat rychlosti. Protože však nejsme neomylní, raději vám poradíme, jak se před cestou na možnou kontrolu radarů připravit.
Výdělky pro obce
Radarů a různých kamer je stále více, což dokládá i chystaný nový dálniční úsek D4 mezi Příbramí a Pískem. Ten bude pod neustálým dohledem 195 kamer a osmi průjezdových radarů. Pokuty za přestupky, které tyto radary zaznamenají, bude řešit město Písek. To tak i díky pokutám o něco vylepší svůj rozpočet.
Obdobně to funguje i v jiných obcích. Například Říčany u Prahy jsou množstvím radarů proslulé. Podle webu tn.cz je v tomto malém městě 66 radarů, které do jeho rozpočtu přinesou ročně asi 75 milionů korun. Zástupci obcí musí s rozmístěním radarů souhlasit a následně argumentují tím, že jde o bezpečnost. Ovšem řada odborníků s jejich konkrétním umístěním moc nesouhlasí a mluví o tom, že jejich účelem není řidiče umírnit, ale vybrat co nejvíce pokut. I Roman Budský, bývalý ředitel Besipu a dopravní expert, pravidelně připomíná, že za dopravními nehodami stojí hlavně výraznější překročení rychlosti. „Je to past na řidiče. Číhají na ně za bukem jako loupežníci. Kdyby jim šlo o bezpečnost, tak tam dají ceduli a neměří tak přísně, ale to by zas nevybrali peníze,“ popsal některé druhy měření rychlosti pro iDnes.cz.
Noční průlet dálnicí vysokou rychlostí se nemusí vyplatit, policie měří rychlost i ve tmě
Svým způsobem s ním souhlasí i městská policie z Brna, která radary vidí jako bič na ty řidiče, kteří ignorují dopravní značení. „Dle provedených analýz je častou příčinou dopravních nehod především nepozornost řidičů, nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky, nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly a rychlá jízda. Snižování rychlosti prostřednictvím dopravního značení je účinné pouze částečně, a to především v souvislosti s určitou nekázní řidičů, kteří nerespektují dopravní značky jako takové. Následky dopravních nehod, které jsou zapříčiněny překračováním nejvyšší dovolené rychlosti a následným nezvládnutím vozidla, jsou vždy velice vážné,“ popisuje MP Brno a dodává: „Jednotlivá místa, kde by byla prováděna radarová kontrola dodržování rychlosti, jsou určována ze statisticky vyhodnocených údajů nehodovosti, které vyplývají z poznatků Policie České republiky, ale i z podnětů občanů, starostů jednotlivých městských částí a strážníků Městské policie Brno.“
Jak na radary vyzrát?
Některé radary mají nastavenou určitou toleranci, což znamená, že vám za minimální překročení rychlosti nikdo žádnou pokutu nevystaví. Jiné to mají ale naopak a už při dvou až tříkilometrovém překročení rychlosti budete muset platit. I proto je dobré vědět, kde na radary můžete narazit. Na ty, kterými měří policie v terénu, se jednoduše připravit nejde. V jejich případě je to opravdu jen o naprostém dodržování maximální povolené rychlosti, případně občas o detektorech radarů, tzv. antiradarech.
Připravit se ovšem lze na ty pevně instalované. Co se například Prahy týká, soupis má vždy pražská Technická správa komunikací ve své ročence. O tom, kde má město, do kterého míříte, radary, se předem můžete informovat třeba i na webových stránkách tamní městské policie. Má to tak třeba Brno, Plzeň či Olomouc. Vždy si také můžete prověřit přímo webové stránky toho konkrétního města, ale ne vždy tam tyto informace budou.
A pak jsou tu ještě elektroničtí pomocníci v podobě navigačních systémů. Z vlastní zkušenosti můžeme doporučit Waze, kam radary i policejní hlídky hlásí ostatní uživatelé. Velmi dobře mají rozmístění radarů zpracované také mapy.cz.
Co se tady vlastně řeší? Jen to, že někdo nechce respektovat zákony. Pokud jsem si vyzvedl řidičák, tak jsem vlastně souhlasil s obchodními podmínkami, jak je dnes moderní říkat, a v těch stojí, že se v obci jezdí do 50 km/hod (nebo dle místní úpravy). Pokud pojedu rychleji, tak jsem je porušil a nastoupí sankce….
Nic jiného v tom nevidím!
Sice máte pravdu, ale to by omezení rychlosti muselo být férově určeno místně i časově. Tam, kde musím jet 30 km/h kvůli školám, hřištím atd., nevidím, proč bych tak musel v intervalu 20-06 h, v noci se snad nevyučuje a EV hluk nenadělá ani náhodou. Další příklad omezená rychlost kvůli stavebním aktivitám- to je OK, když dělníci makají u krajnice, průjezd omezuje stavební technika atd. Jenže často omezující značení setrvává na místě, i když je stavba ukončena nebo o víkendech, kdy se v místě žádné pracovní aktivity nekonají. Další nesmysl je nastavit 40 km/h v celém městě/já např. v takovém bydlím/.OK, v centru klidně 20- 30 km/h, ale proč večer v průmyslových zonách nebo na výjezdech z města? Je pak nějaké hrdinství tam postavit radar a pokutovat za +5 km, když bezpečná jízda tam je v každou denní dobu?
Ve Skandinavii jsou rychlostní limity nízké, ale mají svoji logiku, takže tam pomalou jízdu vnímám jako pozitivum, u nás tomu tak, bohužel, často není.
15. září jsme museli opustit Karlovou Studánku z důvodu vodního živlu. V Opavě Vlaštovičkách nám radar naměřil 57 km. Překročená rychlost o 7 km a pokuta 500 Kč. Škoda, že se v tu dobu úředníci nevěnovali záchraně města.
Česko je zahlceno radary na měření rychlosti. Aby radary nesloužily jen k plnění obecní pokladny a vrátily se k původnímu účelu, bezpečnosti na silnicích, pak by obce měly výnos za pokuty odvádět do státní pokladny. Obcím by zůstalo jen tolik, kolik je třeba na údržbu stávajících.
Bezpečnost na některých místech je druhořadá.Peníze na prvním místě.Trochu větší obec má třeba 20.úředníků.A to něco stojí.Městské úřady zaměstnanců jako větší fabrika.Pokud tam ještě nejaká je.
Já, když vjíždím do obce, nastavím tempomat na 52 až 53 km/h a vím, že jedu max 48 až 49 km/h max.
Mira
Jo,ale to nic jiného potom neděláte než nastavujete tempomat
Když vjíždím do obce nastavím na tempomatu o 5 km míň . Stačí dodržovat rychlost.