Obhájce pomyslného titulu „střední váhy“ manažerské limuzíny je lety osvědčený a praxí prověřený, stojící v pravém rohu, VW Passat (zapůjčeno společností NejlevnejsiSUPERsport.cz)! Vyzyvatel je nasazený ze stejného družstva, pardon nasazená, roky přehlížená, ve stínu svého bratra VW Golf, nyní však dospěla a troufla si vyzvat šampióna. V levém rohu stojí VW Jetta!
Kolo první
Jetta už opravdu není Golf sedan. Je to plnohodnotný a svébytný model! S novou generací povyrostla na délku 4,64m, šířka a výška zůstaly v podstatě stejné 1,78 metru a 1,45 metru. Jetta se může pochlubit ostřejšími líbivými rysy, které v poslední generaci všech wolfsburgských vozů hrají prim.
Passat působí spíše usedleji a formálněji než Jetta a více se vzhledem přiblížil vlajkové lodi automobilky, modelu Phaeton. Člověk by čekal, že když bude porovnávat plnohodnotné auto střední třídy s vozem nižší střední třídy, tak Passat coby zástupce střední třídy, bude rozměry převyšovat menší vůz velmi výrazně. Avšak není tomu tak. Délka je 4,77 metru, šířka je 1,82 metru a výška činí 1,47 metru. To nejsou zase tak velké rozdíly, co říkáte?
Kolo druhé
Oba vozy jsme měly k dispozici ve výbavových verzích Highline, které skýtaly velmi bohatou výbavu. Obě auta měla ve výbavě polokožená sedadla, která dodávala vozům punc luxusu. V Jettě sice byla sedadla trochu tvrdší a o něco méně pohodlná než u Passatu, zato lépe držela tělo v zatáčkách. U obou soupeřů nechyběla ve výbavě automatická klimatizace, rádio s velkým dotykovým displejem, kožený volant s ovládáním rádia a palubního počítače, tempomat, asistent rozjezdu do kopce, 8 airbagů a další jiné vymoženosti moderní automobilové technologie. Navíc v obou vozech je zpracování interiéru na prvotřídní úrovni.
Kolo třetí
Výbavou sice jeden druhého nepřevyšují, jak to ale mají s vnitřním prostorem? Člověk by nejspíš řekl, že Jetta bude v nevýhodě, je přeci o něco menší. Opak je pravdou. Prostoru bylo v Jettě přibližně stejně jako v Passatu. S mojí výškou necelých 190 cm jsem měl plno prostoru okolo sebe a nemusel jsem se mačkat ani v jednom z vozů, a to jak na předních tak na zadních sedadlech. Interiér v Jettě na mě působil víc kamarádsky a přirozeněji než v Passatu. Tam byl interiér více reprezentativní a formální. Vnitřní prostor by byl, ale co zavazadelník? Passat má objem kufru 565 litrů a Jetta 510 litrů. Musím říci, že oněch 55 litrů rozdílu nebylo na pohled vůbec znát. Velkou nevýhodou je jak u Jetty, tak i u Passata malý otvor zavazadelníku a vysoká nakládací hrana. Tuto nevýhodu však mají těměř všechny sedany. Že je každé auto z jiné třídy nám také prozradí mechanismus otevírání a zavírání víka. U Jetty zasahuje do prostoru kufru, Passat ho má ukryt pod čalouněním.
Kolo čtvrté
Oba vozy jsou VW a řízení wolfsburgských vozů je hodně přirozené a příjemné. Přesné řízení a řazení je u obou modelů standardem.
Jetta má na dnešní poměry docela úzké A sloupky, takže je přes ně velmi dobrý výhled. Pro Jettu hraje do karet také dobré dávkování brzdné síly. U Passatu byly brzdy dost ostré, skoro až nepříjemně. V zatáčkách se Jetta chová přirozeně, neodskakuje a nechává si líbit i ostřejší průjezdy zatáčkami, což se o Passatu říci nedá.
Passat hraje na jinou jízdní notu než Jetta. Je velmi pohodlný a jízda v něm by se dala srovnat s již výše zmíněným Phaetonem. Jak už jsem říkal, rychlé zatáčky se Passatu příliš nelíbí. Zato je přímo radost „plout“ po lehce zvlněných okreskách nebo po dálnici, kde podvozek a perfektní odhlučnění odvádějí skvělou práci. Právě odhlučnění je v Passatu na výborné úrovni. U nás v redakci někdo z legrace pronesl, že Passat má větší vnější rozměry oproti Jettě snad jen kvůli odhlučnění a izolacím.
Kolo páté
Pokud se bavíme o manažerských vozech, jde samozřejmě také o reprezentativnost a o to, jak dokáží zapůsobit na obchodní partnery. Podle fotografií posuďte sami, které je více reprezentativní. Oba vozy podtrhovala pěkná 17“ kola z lehkých slitin a jak je známo: „Kola dělají auto“. Díky výbavě nemůže jeden vůz druhému nic závidět a dle mého názoru si byli naši borci více než rovni.
Kolo šesté
Když si firmy mají v dnešní době pořídit flotilu aut nebo třeba jen jeden vůz, cena hraje dosti významnou roli. Jetta je k dostání již od 432 000 Kč. Passat je dražší o více než třetinu a to je 692 000 Kč. Je jen na vás zvážit, jestli dostanete o třetinu lepší auto v podobě Passatu.
Zápas je u konce
Záměrně jsme se nezmínili o motorech. Srovnávat 1,4 TSI 90 kW v Jettě a 2,0 TDI 103 kW nemá moc smysl. Dynamicky jsou nicméně na stejné úrovni (při zatížení dvěma pasažéry v obou autech) a spotřeba se lišila o cca 2,4 litru na 100 km (8,3 TSI proti 5,9 TDI).
Pokud někdo čekal rychlé K.O. v neprospěch Jetty, šeredně se zmýlil. Jetta předvedla souboj hodný skoro až střední třídy a nenechala se zahanbit. Passat ukázal, že laťku svého standardu drží stále hodně vysoko a svým způsobem vyjadřuje synonymum pro střední třídu. Jetta je výborné svižné a velmi dobře ovladatelné auto. Výborně se hodí pro obchodní zástupce, kteří potřebují stihnout plno zákazníků denně a potřebují dosáhnout dobrý dojem, ale Passat působí serióznějším dojmem. Dokázal bych si v něm představit spíše vyšší manažery, kteří dokáží ocenit příjemnou a klidnou jízdu ve velmi pohodlném a dokonale odhlučněném autě.
Pokud byste si Passata chtěli vyzkoušet také vy nebo pokud potřebujete auto na cestu za obchodními partnery nebo pokud máte svoje auto v servise, otevřete si stránky NejlevnejsiSUPERsport.cz a Passata (nebo jakékoliv jiné auto z nabídky) si objednejte!
[nggallery id=878]
-TJ-