saty-bezpecnostni-pas-interier-seat-zena-holka

Všichni ví, že se za jízdy mohou poutat. Všichni také ví, že nepoužití bezpečnostních pásů je přestupek a že je to nesmírně nebezpečné. Málokdo ale při poutání přemýšlí, zda pásy použil správně. Přitom jejich špatné použití může při nehodě vést k vážným zraněním, a dokonce i následné smrti.

Správně použití je základ

Aby bezpečnostní pásy správně fungovaly a plnily svou funkci, je jejich správné použití naprosto klíčové. Vždy je nutné, aby vedl přes rameno a hrudník, nikdy ne přes krk. Zároveň není správné jej mít, byť částečně, za zády nebo pod paží. Stejně tak by jejich spodní část neměla vést přímo přes břicho nebo dokonce žaludek.

Přečtěte si také:  Důvody, proč řidiči nepoužívají bezpečnostní pásy, jsou bizarní a nebezpečné

Důvod je prostý. Pokud zůstaneme u pásu, který si dáte před břicho, dojde k nárazu k deformaci vnitřních orgánů. Výjimkou nejsou třeba potrhaná játra. Pokud totiž pás vede správně, tedy přes boky, pak případný náraz lépe zpracují a podrží kosti. A co při vedení přes krk? Při nárazu může takto umístěný pás člověka i zabít. A to velmi rychle.

Volvo připomíná dobu, kdy představilo tříbodový pás. Lidé to brali jako zásah do svých svobod

Důvod? Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 km/h se hmotnost těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kg tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny. Padesátikilový člověk pak zvýší svoji hmotnost až tři tuny.

Přečtěte si také:  Nahlásil problémové motory a dostal za to od úřadů odměnu v řádech milionů. Tu navíc zaplatila automobilka

Správně se poutat musí i těhotné ženy! Žádná výjimka pro ně neexistuje, ačkoliv to často říkají. V jejich případě je ramenní pás veden přes hrudník, mezi prsy a spodní pás se posune co nejníže pod břicho. V tomto okamžiku je chráněna matka i plod.

Airbag je bez pásu k ničemu

BESIP upozorňuje, že se řada motoristů zcela mylně domnívá, že ve voze vybaveném airbagy již pásy používat nemusí. Opak je však pravdou. Řidič a spolujezdec jsou v případě nehody chráněni jen tehdy, když mají při každé jízdě bez výjimky bezpečnostní pásy zapnuté!

„Airbag je konstruován jako součást systému, který doplňuje připoutání bezpečnostním pásem. Má za úkol pouze vytvořit ochranný prostor mezi hlavou cestujícího a deformující se kostrou automobilu. Není tedy rozhodně náhradou za pásy a bez připoutání může být ještě nebezpečnější, než kdyby v autě vůbec nebyl. Pokud řidič není připoután, může jej airbag poranit, a to i smrtelně. V případě nárazu letí tělo dopředu a střetne se s vakem v okamžiku a v bodě, kde se vak právě nafukuje s největší razancí (až 320 km/h). Při nárazu obličeje do nafukujícího se polštáře většinou dochází k vážným zraněním obličeje a k otřesu mozku. Taková srážka může být i smrtelná, zejména pro nepřipoutané dítě na předním sedadle,“ vysvětlil BESIP.

1 komentář

  1. Jenže v mnohých případech za špatné používání nebo nepoužívání pásu mohou automobilky špatným provedením uchycení pásů. Mám 2 metry a v mnohých OA a autobusech jsem měl s nízko ukotvenými pásy problémy. Tlačily na krční tepny.

Přidat komentář