Psal se rok 1988, po silnicích se pohybovaly hlavně klasické škodovky s motory vzadu, Favorit se tou dobou teprve klubal na svět. Už v té době se ale jezdily tzv. economy rally, závody na co nejnižší spotřebu.
Jeden takový se nám ukáže i v přiloženém videu. Z Mladé Boleslavi vyrazila třicítka škodovek se startovními čísly na boku. Úkolem jejich posádek bylo dojet do cíle s co nejnižší spotřebou paliva. Cíl byl přitom vzdálený 237 km daleko a nacházel se v obci Rapšach nedaleko Jindřichova Hradce v jižních Čechách.
Šlo dokonce již o 7. ročník ekonomy rally. Pořádal ji časopis Signal ve spolupráci s AZNP Mladá Boleslav, tedy dnešní Škoda Auto Mladá Boleslav. V dobách dřívějších bylo pro co nejlepší fungování motoru nutné dobře seřídit karburátory, aby byla směs paliva a vzduchu ideální. To se s dnešními superpřesnými dávkami ze vstřikovačích trysek řízených několika řídícími jednotkami vůbec nedá srovnávat. Před startem tak všechna auta musela projít technickou přejímkou a seřízením karburátorů na PAL testu.
Cesta nakonec posádkám trvala přibližně 4 hodiny a 40 minut. Reportér se po dojezdu do cíle ptá Ladislava Obdržálka, účastníka jízdy, za kolik si myslí, že jel. Odpověď: „No, tak, vzhledem k tomu větru, tak ty tři litry, asi…“ To není moc, jeho rekord je ale prý dokonce jen 2,8 l/100 km. To jsou „papírové“ hodnoty dnešních hybridů.
Ladislav Obdržálek, který jel v kupé Škoda 120 Garde, nakonec závod vyhrál, pořadatelé mu naměřili spotřebu pouhých 2,98 l/100 km!
hledám kontakt na Jirku Vlacha. Jaromír Vegr