Fakt, že řidiči po celém světě mají přísný zákaz za jízdy manipulovat (nejen) s mobilním telefonem, je dobře známý. V Německu ale tamní soud řešil v uplynulých měsících případ nehody řidiče, který neudržel auto na silnici, protože se přes dotykový systém své Tesly snažil nastavit fungování stěračů. Podle soudu řidič dlouhou manipulací ale chyboval a nechal se tak rozptýlit stejně, jako by mu to udělal mobilní telefon.

Specialisté na bezpečnost a policisté často mluví o tom, jak moc nebezpečné je používání mobilního telefonu za volantem. Ostatně, proto jde také o přestupek, kdy si u nás řidič vykoleduje dva trestné body, na místě pokutu do 1000 Kč, případně ve správním řízení až do 2500 Kč. O přestupek jde i v Německu, přičemž tamní řidiči si musí na pokutu připravit částku v rozmezí od 60 eur (1560 Kč) do 200 eur (5220 Kč). Ovšem v případě nehody, kterou zaviní tím, že se kvůli mobilu nevěnují řízení, mohou němečtí řidiči také přijít o řidičský průkaz.

Za telefonování při stání v koloně nebo na semaforech pokutu nedostanete. Zákon myslí jen na jízdu

Displej je totéž, co mobil

A přesně to se jednomu německému šoférovi stalo. V březnu loňského roku se svou Teslou Model 3 boural poté, co přes dotykový displej v palubní desce během jízdy nastavoval fungování stěračů svého auta. Jenže se při tom dostatečně nevěnoval řízení, sjel ze silnice a naboural do stromu. Nikomu se nic nestalo, ale způsobil nehodu a tak dostal pokutu 200 eur a k tomu také zákaz řízení na měsíc. Řidiči se to však nelíbilo, protože si nehrál s mobilem, ale manipuloval s displejem, který v Tesle slouží i pro zobrazování rychlosti. Slouží vlastně k ovládání úplně všeho. Bez něj by auto ani nemohlo na silnice.

Řidič se proto obrátil na soud, který nakonec před několika málo dny rozhodl v jeho neprospěch. Informoval o tom magazín Auto Motor Und Sport, podle kterého se soudce odkázal na paragraf 23, odstavec 1 zákona o provozu na pozemních komunikacích, jenž se zabývá právě používáním mobilů za volantem. Podle soudce je ovládání stěračů schováno hluboko v menu a řidič tak měl buď zastavit, nebo možnost nehody předpokládat, protože i tento dotykový displej infotainmentu se pokládá za elektronické zařízení.

Může to být precedens?

Bude zajímavé sledovat, jak moc tento rozsudek změní vnímání řidičů, úřadů, policie a nakonec i samotných automobilek na dotykové displeje. Fakt je, že všechny automobilky postupně ruší tlačítka a zavádí dotykové obrazovky. Některé na to jdou s citem, jiné, třeba i mladoboleslavská škodovka v Octavii poměrně razantně. Králem mezi dotykovými obrazovkami je ale koncern PSA, v jehož autech si přes tlačítko nenastavíte ani teplotu v kabině nebo hlasitost. Vše je potřeba ovládat přes obrazovku a souhlasím se soudcem, že za jízdy je právě třeba u Peugeotu nebo Citroënu velký problém během jízdy nastavit snad cokoliv.

A zastavovat kvůli každé změně teploty nebo změně stanice rádia? Nesmysl. Jenomže dotykové obrazovky jsou levnější než desítky ovladačů a cena je to, na co se v dnešní době bohužel hledí úplně nejvíc. Nehody kvůli nastavování infotainmentu se dle mého budou stávat čím dál častěji.

Přečtěte si také:  Při srážce chodce s tramvají je na vině roztržitost i mobilní telefon

Ostatně, možná už se stávají, jen je policie zaeviduje jako nevěnování se řízení nebo právě používání mobilu. Vůbec bych se nedivila, kdyby během budoucnosti přišla třeba EU s nápadem zablokovat během jízdy některé funkce infotainmentu. To už dnes u některých značek částečně funguje, když si za jízdy třeba nepřipojíte k systému mobilní telefon. Uvidíme, jak se výše zmíněný rozsudek podepíše na budoucnosti bezpečnosti řidičů.