Soud v Německu potrestal řidiče za to, že boural při obsluze dotykového displeje v autě

Autor: Anina Russová - Zdroj: Auto Motor Und Sport - Foto: Tesla Motors - 4. 8. 2020


Fakt, že řidiči po celém světě mají přísný zákaz za jízdy manipulovat (nejen) s mobilním telefonem, je dobře známý. V Německu ale tamní soud řešil v uplynulých měsících případ nehody řidiče, který neudržel auto na silnici, protože se přes dotykový systém své Tesly snažil nastavit fungování stěračů. Podle soudu řidič dlouhou manipulací ale chyboval a nechal se tak rozptýlit stejně, jako by mu to udělal mobilní telefon.

Specialisté na bezpečnost a policisté často mluví o tom, jak moc nebezpečné je používání mobilního telefonu za volantem. Ostatně, proto jde také o přestupek, kdy si u nás řidič vykoleduje dva trestné body, na místě pokutu do 1000 Kč, případně ve správním řízení až do 2500 Kč. O přestupek jde i v Německu, přičemž tamní řidiči si musí na pokutu připravit částku v rozmezí od 60 eur (1560 Kč) do 200 eur (5220 Kč). Ovšem v případě nehody, kterou zaviní tím, že se kvůli mobilu nevěnují řízení, mohou němečtí řidiči také přijít o řidičský průkaz.

113 mrtvých chodců za rok: polovina chodců sleduje v blízkosti vozovky raději mobilní telefon než provoz

Displej je totéž, co mobil

A přesně to se jednomu německému šoférovi stalo. V březnu loňského roku se svou Teslou Model 3 boural poté, co přes dotykový displej v palubní desce během jízdy nastavoval fungování stěračů svého auta. Jenže se při tom dostatečně nevěnoval řízení, sjel ze silnice a naboural do stromu. Nikomu se nic nestalo, ale způsobil nehodu a tak dostal pokutu 200 eur a k tomu také zákaz řízení na měsíc. Řidiči se to však nelíbilo, protože si nehrál s mobilem, ale manipuloval s displejem, který v Tesle slouží i pro zobrazování rychlosti. Slouží vlastně k ovládání úplně všeho. Bez něj by auto ani nemohlo na silnice.

Řidič se proto obrátil na soud, který nakonec před několika málo dny rozhodl v jeho neprospěch. Informoval o tom magazín Auto Motor Und Sport, podle kterého se soudce odkázal na paragraf 23, odstavec 1 zákona o provozu na pozemních komunikacích, jenž se zabývá právě používáním mobilů za volantem. Podle soudce je ovládání stěračů schováno hluboko v menu a řidič tak měl buď zastavit, nebo možnost nehody předpokládat, protože i tento dotykový displej infotainmentu se pokládá za elektronické zařízení.

Může to být precedens?

Bude zajímavé sledovat, jak moc tento rozsudek změní vnímání řidičů, úřadů, policie a nakonec i samotných automobilek na dotykové displeje. Fakt je, že všechny automobilky postupně ruší tlačítka a zavádí dotykové obrazovky. Některé na to jdou s citem, jiné, třeba i mladoboleslavská škodovka v Octavii poměrně razantně. Králem mezi dotykovými obrazovkami je ale koncern PSA, v jehož autech si přes tlačítko nenastavíte ani teplotu v kabině nebo hlasitost. Vše je potřeba ovládat přes obrazovku a souhlasím se soudcem, že za jízdy je právě třeba u Peugeotu nebo Citroënu velký problém během jízdy nastavit snad cokoliv.

A zastavovat kvůli každé změně teploty nebo změně stanice rádia? Nesmysl. Jenomže dotykové obrazovky jsou levnější než desítky ovladačů a cena je to, na co se v dnešní době bohužel hledí úplně nejvíc. Nehody kvůli nastavování infotainmentu se dle mého budou stávat čím dál častěji.

Ostatně, možná už se stávají, jen je policie zaeviduje jako nevěnování se řízení nebo právě používání mobilu. Vůbec bych se nedivila, kdyby během budoucnosti přišla třeba EU s nápadem zablokovat během jízdy některé funkce infotainmentu. To už dnes u některých značek částečně funguje, když si za jízdy třeba nepřipojíte k systému mobilní telefon. Uvidíme, jak se výše zmíněný rozsudek podepíše na budoucnosti bezpečnosti řidičů.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru