Koupě auta bývá pro spoustu lidí radostná událost. Jenže zatímco nový vůz vypadá v prvních dnech jako splněný sen, z pohledu jeho hodnoty je to ale přesně naopak. Jakmile totiž nové auto opustí autosalon, začíná padat na ceně. A často rychleji, než si majitel vůbec připouští.
Na rozdíl od běžného opotřebení, které každý řidič vidí na počítadle kilometrů nebo na šrámech na karoserii, probíhá pokles ceny nenápadně, ale o to výrazněji. Podle dat z USA vůz během prvního roku ztratí v průměru 16 % své hodnoty a v dalších letech tempo jeho znehodnocování pokračuje. Po pěti letech bývá cena zhruba poloviční. V Evropě není situace o moc lepší. Statistiky potvrzují, že i relativně mladé vozy (tedy dvou až čtyřleté) zaznamenávají napříč trhem znatelné propady.
Přečtěte si také:
Elektromobily přitom klesají na hodnotě rychleji. V Rakousku ztratily více než 60 % hodnoty, zatímco benzínové vozy zhruba polovinu a hybridy jen o něco méně. Podobný trend potvrzují i data z České republiky, kde se ukazuje, že i starší auta se propadají hluboko pod svou původní hodnotu.
Magazín TipCars se proto podíval nejen na vozy do čtyř let stáří, ale i na ty, které jsou v provozu déle než 10 let. A výsledky jsou poměrně překvapivé. Zatímco mezi relativně novými auty se největší meziroční ztrátou chlubí Audi e-tron, jehož cena klesla o třetinu, u starších modelů jsou propady ještě strmější. Opel Combo z roku 2017 přišel o polovinu své hodnoty během jediného roku a patnáctileté Mitsubishi Lancer ztratilo přes 35 %.
Tato auta si nejlépe drží cenu. Vítězí překvapivě prémiové značky, ale i Dacia či Citroën
Nejdrsnější čísla ale přináší pohled na vozy vyrobené před více než 10 lety. Honda Accord z roku 2004 nebo Mercedes-Benz CLK z roku 2007 se během posledních 12 měsíců propadly na hodnotě o dvě třetiny a třeba Suzuki Swift z roku 2001 ztratil 63 %. Průměrně tak v této kategorii zmizela majitelům polovina hodnoty jen za jediný rok.
Odborníci upozorňují na to, že kromě stáří vozu hraje velkou roli také nájezd kilometrů, stav konkrétního auta i celková dostupnost modelu na trhu. Zvlášť u elektromobilů se k rychlejšímu pádu ceny přidává i technologická zastaralost. Elektromobily se totiž vyvíjejí skokově. Z pohledu kupujících je to příležitost, jak se dostat k autu za podmínek, které by ještě před rokem byly nedosažitelné. Pro prodávající je to naopak varování, protože špatně načasovaný prodej může znamenat citelnou ztrátu, která během pár měsíců naroste do desítek procent.
Přečtěte si také:
Přehled poklesu cen vybraných aut
Roky výroby | Model | Změna ceny |
---|---|---|
2020–2024 | Audi e-tron (2023) | −33 % |
2020–2024 | Seat Ibiza (2022) | −32 % |
2020–2024 | Volkswagen Caddy (2022) | −29 % |
2015–2019 | Opel Combo (2017) | −50 % |
2015–2019 | Honda HR-V (2015) | −38 % |
2015–2019 | Mitsubishi Lancer (2015) | −35 % |
10+ let | Honda Accord (2004) | −69 % |
10+ let | Mercedes-Benz CLK (2007) | −68 % |
10+ let | Suzuki Swift (2001) | −63 % |
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned