Na nákladní dopravu budou dohlížet dál mobilní expertní jednotky, ovšem v novém jako Inspekce silniční dopravy (INSID). Umožnila to novela několika silničních, jejíž návrh schválili poslanci. Ta zároveň zavádí novou formu flexibilní veřejné dopravy, tzv. poptávkovou dopravu. Návrh změn rovněž počítá s pravidly pro autonomní vozidla nebo doručováním řidičských průkazů do výdejních míst či boxů.
„Experti z Centra pro silniční dopravu vyrazí od 1. července pod novým názvem Inspekce silniční dopravy na kontroly především kamionů, a to bez asistence policie nebo celní správy. Kontrolovat budou povinné přestávky a odpočinky řidičů, upevnění nákladu, hmotnost nákladních vozidel a budou také odhalovat manipulace s tachografy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Inspektoři silniční dopravy budou samostatně vykonávat kontroly především přímo na silnicích, ale také v provozovnách dopravců. Budou oprávněni zastavovat vozidla a vyřizovat některé přestupky příkazem na místě, vybírat kauce, bránit v další jízdě, odebírat doklady nebo tabulky s SPZ.
Novela zákona také zefektivňuje vynucování povinností v silniční dopravě a navyšuje horní hranici pokuty za přestupek dopravce týkající se vedení záznamů o dobách řízení či odpočinku řidiče z 350 000 Kč na 500 000 Kč.
Automatizovaná vozidla budou mít černou skříňku
Novela zákona dále zohledňuje budoucí provoz automatizovaných vozidel. Když bude vozidlo řídit samo, nebudou se na řidiče vztahovat pravidla silničního provozu ani jiné povinnosti týkající se řízení, jejichž dodržování v tu chvíli automatizované vozidlo zajišťuje.
Řidič musí být nicméně připraven na výzvu automatizovaného vozidla řízení bezpečně převzít. Provozovatel vozidla nebude odpovídat za přestupek spáchaný v době, kdy se automatizované vozidlo řídilo samo. V každém takovémto vozidle bude tzv. černá skříňka. V případě potřeby bude řidič nebo výrobce vozidla povinen policii zpřístupnit údaje o řízení samotným vozidlem nebo řidičem, které tato černá skříňka zaznamenává.
Řidičský průkaz nebo karta řidiče přijdou na výdejní místa
Novela dále počítá s pokračováním digitalizace dopravní agendy. Pro nové řidičské oprávnění, výměnu řidičského průkazu nebo kartu řidiče už nebude nutné chodit osobně na úřad. Vše půjde vyřešit přes Portál dopravy a doklad si následně vyzvednout na výdejním místě nebo ve výdejním boxu. „Zároveň osoby, kterým bude uděleno nebo rozšířeno řidičské oprávnění, budou moci řídit vozidlo již od okamžiku zápisu tohoto oprávnění do registru řidičů a nebude třeba čekat až na převzetí dokladu. Nebude také nutné odevzdávat neplatný řidičský průkaz, bude ale povinnost jej zlikvidovat,“ vysvětluje poslanec Ivan Adamec, který tento návrh předložil.
Změny týkající se Stanic technické kontroly a stanic měření emisí
Mezi další změny patří prodloužení platnosti evidenční kontroly z jednoho na dva roky. Tím se srovná délka s dobou platnosti pravidelné technické prohlídky.
„Sníží se byrokracie při zápisu změny vlastníka, provozovatele nebo vývozu vozidla v registru vozidel. V případě platné pravidelné technické prohlídky nebude nutné podrobovat vozidlo evidenční kontrole,“ říká poslanec Stanislav Blaha. Nově budou evidovány přestupky provozovatelů stanic technické kontroly a stanic měření emisí a kontrolních techniků v informačním systému technických prohlídek, kde bude rovněž evidence státního odborného dozoru nad jejich činností. Účelem je možnost odnímání příslušných oprávnění v případě opakovaného porušení jejich povinností.