Před 80 lety se ŠKODA Popular posádky Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman na Rally Monte Carlo umístila na fantastickém druhém místě ve třídě do 1500 cm3. Předchůdce současného speciálu ŠKODA Fabia R5 tak položil základy působivé řady úspěchů továrního týmu ŠKODA Motorsport. Z úspěchu profitovali také zákazníci značky ŠKODA: oblíbený lidový vůz Popular vznikl i v prodejní sérii roadsterů a kupé ŠKODA Popular Monte Carlo.
„ŠKODA je hrdá na svoje bohaté tradice na poli motoristického sportu,“ říká Michal Hrabánek, vedoucí ŠKODA Motorsport. „Vůz ŠKODA Popular měl ve 30. letech minulého století na závodních tratích podobně výlučné postavení, jako současná ŠKODA Fabia R5. Úspěchy našich předchůdců pro nás představují silnou motivaci. V sezoně 2015 získala nová ŠKODA Fabia R5 čtyři vítězství ve WRC 2, pět národních titulů a také čtvrtý titul APRC v řadě pro značku ŠKODA,“ doplňuje Hrabánek.
„Pokroková technická koncepce s tehdy moderním páteřovým rámem, nezávislým zavěšením všech kol a synchronizovanou převodovkou v uspořádání transaxle v mnohém předběhla dobu,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. „Automobily ŠKODA Popular dosáhly významných úspěchů na tratích závodů a soutěží nejen v Evropě, ale dokonce i v Jižní Americe,“ dodává Velebný.
ŠKODA Popular debutovala v roce 1934 a vytvořila základ nabídky zcela nové generace osobních a lehkých užitkových vozidel mladoboleslavské značky, která se díky tomu v průběhu třicátých let stala v Československu nejprodávanější značkou a sbírala úspěchy také v zahraničí. Vozy ŠKODA tehdy bodovaly moderní technikou, atraktivním vzhledem, ale současně i zajímavým poměrem ceny a užitné hodnoty.
Roadster ŠKODA Popular pro Rally Monte Carlo 1936 byl vybaven třístupňovou přímo řazenou převodovkou v bloku s rozvodovkou zadní nápravy a výkonnějším motorem z řady Rapid. Čtyřválec o zdvihovém objemu 1386 cm3 dosahoval výkonu 34 koní (25 kW) a dvě palivové nádrže o celkovém objemu 170 litrů mu zaručovaly dojezd přibližně 1500 km. Největší rychlost činila 110 km/h. Z hmotnosti 790 kilogramů připadlo na otevřenou karoserii pouhých 250 kg, plně naložený Popular vážil asi 960 kg plus 170 kilogramů posádky.
Dne 14. ledna 1936 vyjeli Pohl s Hausmanem otevřeným závodním vozem z Prahy na místo oficiálního startu do Athén. Z nich následoval vlastní 3852 kilometrový závod přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka. Do cíle dorazila posádka s vozem ŠKODA Popular 29. ledna 1936 bez trestných bodů, uspěla při technické přejímce i v jízdě zručnosti. Ve třídě do 1500 cm3 skončil vůz ŠKODA posádky Pohl/Hausmann na druhém místě.
V zimním období měli k dispozici přídavné horkovzdušné topení, držáky na „thermoform“ (termosku) a mapu, snímatelný rámeček s elektrickým vyhříváním řidičova průzoru čelním sklem nebo sklopné sedadlo spolujezdce, aby si mohl cestou odpočinout. Zkušená posádka si již předtím v domácích Krkonoších úspěšně otestovala kožené kombinézy a terénní pneumatiky domácí značky Baťa.
ŠKODA svůj úspěch v prestižní monacké rally zúročila mimo jiné v podobě početně limitované série 70 elegantních roadsterů a kupé Popular Monte Carlo. Černé kupé z této série dnes patří k ozdobám sbírek mladoboleslavského ŠKODA Muzea.
Lehké a cenově dostupné vozy ŠKODA Popular byly ve své době velmi oblíbené a pomáhaly motorizovat široké vrstvy obyvatel. V nabídce byla čtyř- i dvoudveřová uzavřená varianta, oblibě se ale těšily také otevřené karoserie. Popular se rychle stal nejprodávanějším vozem v tehdejším Československu. V letech 1934 až 1946 se jej vyrobilo přes 20 000 exemplářů, z nichž téměř 6 000 zamířilo na export do 50 zemí světa – a to do Číny, Indie na do řady afrických a jihoamerických států. K velkým přednostem vozu ŠKODA Popular patřila spolehlivost a robustnost. Tyto vlastnosti se ve druhé polovině 30. let osvědčily i při několika dálkových jízdách.