2024_Skoda_Kodiaq_zamaskovany_prototyp

Škoda odtajňuje některé podrobnosti o 2. generaci Kodiaqu. Zaparkuje na dálku a pod kapotou bude benzin, nafta nebo plug-in hybrid

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda -  26. 6. 2023


S druhou generací modelu Kodiaq Škoda Auto dále vylepšuje své celosvětově úspěšné velké SUV. Kodiaq nově přichází s výraznějším vzhledem a ještě větším prostorem, zejména pro cestující ve třetí řadě sedadel.

Druhá generace modelu Kodiaq se také vyznačuje novým konceptem interiéru s dotykovým displejem o velikosti až 12,9″, voličem převodovky nově umístěným na sloupku řízení pod volantem, manuálními a digitálními ovládacími prvky a středovou konzolí, která má jednoduchý čistý vzhled. Nabídka motorů zahrnuje dva benzinové a dva naftové motory, přičemž pokrývá výkonové spektrum od 110 kW/150 koní do 150 kW/204 koní. Poprvé se Kodiaq představí také ve verzi s plug-in hybridním pohonem, který nabídne dojezd na elektřinu přes 100 km.

Bezpečnostní výbava je opět na špičkové úrovni, může se pochlubit například druhou generací Matrix-LED předních světlometů a ještě pokročilejšími asistenčními systémy. Na palubě jsou také nové Simply Clever prvky, jako je odkládací přihrádka v zadní části středového tunelu s držákem nápojů a chlazený duální Phone Box, který umožňuje nabíjení dvou mobilních telefonů najednou.

„Kodiaq, který odstartoval SUV ofenzívu značky Škoda, je velmi úspěšný již od uvedení na trh v roce 2016. Díky výraznému a krystalickému designovému jazyku, prostornému interiéru a vynikajícímu poměru ceny a užitné hodnoty přilákal mnoho nových zákazníků a získal renomovaná mezinárodní ocenění. Druhá generace, včetně verze s plug-in hybridním pohonem, má všechny předpoklady k tomu, aby otevřela další skvělou kapitolu úspěšného příběhu tohoto modelu,“ říká Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.

2024_Skoda_Kodiaq_zamaskovany_prototyp-1

„Vylepšování tak oblíbeného vozu jako je Kodiaq, je vždy výzvou. Přesto jsme vzhled vylepšili, přitom jsme ale zachovali charakteristické prvky designového jazyka vozů SUV značky Škoda. Nový Kodiaq také nabízí ještě více vnitřního prostoru a posouvá bezpečnost, technologie a všestrannost na vyšší úroveň. Nabídku pohonných jednotek doplňuje nová verze s plug-in hybridním pohonem s dojezdem na elektřinu více než 100 km,“ říká Johannes Neft, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Technického vývoje.

Vyšší výkon, nové technologie a větší udržitelnost

Druhá generace modelu Kodiaq se vyznačuje ještě propracovanějším designem, použitím udržitelných materiálů a inovativními technologiemi, jako je druhá generace Matrix-LED předních světlometů. Dva benzinové a dva naftové motory pokrývají výkonové spektrum od 110 kW/150 koní do 150 kW/204 koní. Motory 2,0 TDI o výkonu 142 kW/193 koní a 2,0 TSI o výkonu 150 kW/204 koní jsou standardně dodávány s pohonem všech kol. Kodiaq iV, první plug-in hybridní verze v této modelové řadě, nabízí rovněž maximální kombinovaný výkon 150 kW/204 koní a dojezd na elektřinu více než 100 km. Technickou novinkou je základní benzinový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW/150 koní, který do modelu Kodiaq poprvé přináší mild-hybridní technologii. Oba hybridní motory pocházejí z nové generace motorů EA 211 evo2, pracují v úsporném Millerově cyklu a používají turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Motor 1,5 TSI s mild-hybridní technologií je navíc vybaven nejnovější generací systému automatického odpojování válců ACT+.

Kodiaq – model, který odstartoval SUV ofenzívu značky Škoda

Kodiaq byl prvním modelem úspěšné SUV ofenzívy značky Škoda a do kategorie vozů SUV v roce 2016 přinesl krystalický designový jazyk. Zároveň zavedl typické názvosloví, kterým se od té doby řídí všechna SUV značky Škoda se spalovacími motory. Jejich název začíná písmenem K a končí písmenem Q. Vynikající nabídka prostoru až pro sedm cestujících a vyspělé technologie udělaly z vozu Kodiaq jeden z nejúspěšnějších modelů globálního portfolia značky Škoda. Do dnešního dne se prodalo téměř 792 000 vozů v celkem 60 zemích. V roce 2018 se Kodiaq RS stal prvním SUV z nabídky sportovních vozů RS mladoboleslavské značky.

Nejdůležitějšími trhy modelu Kodiaq jsou Čína se 160 000 prodanými kusy do konce roku 2022 a Německo se 114 200 kusy. Následovala Velká Británie s 47 200 prodanými vozy a Česká republika s 42 400 kusy. Model tak výrazně přispěl k úspěšnému rozvoji značky Škoda na mezinárodních trzích a získal vynikající ohlasy zákazníků i odborníků a motoristického tisku. K dnešnímu dni posbíral více než 40 mezinárodních ocenění. V listopadu 2016 jej britský automobilový časopis TopGear označil za „Nejlepší auto pro velké rodiny na světě“. Následovalo ocenění „Auto roku“ v České republice, Polsku a Bulharsku a několik ocenění „SUV roku“ v různých kategoriích od britských, čínských, francouzských a indických médií. Na největším evropském trhu, v Německu, získal Kodiaq celkem čtyřikrát titul „Auto roku s pohonem všech kol“ časopisu Auto Bild Allrad. Německý odborný časopis Auto Test mu v roce 2017 udělil také titul „Nejlepší testovaný importovaný vůz“. Kromě toho získal v roce 2017 renomovanou cenu Red Dot Award za vynikající produktový design.

2024_Skoda_Kodiaq_zamaskovany_prototyp-4

Nové Simply Clever prvky – takový je Kodiaq

Již první generace modelu Kodiaq nabízela mnoho Simply Clever prvků značky Škoda. V roce 2016 například představila ochranu hrany dveří a elektronicky ovládanou dětskou pojistku zadních dveří. Druhá generace se nyní může pochlubit řadou nových prvků. Jedním z nich je nový chlazený duální Phone Box, který umožňuje nabíjet dva mobilní telefony najednou, a to se zvýšeným nabíjecím výkonem 15 W. Poprvé se v modelu Kodiaq objevuje odkládací přihrádka v zadní části středového tunelu s držákem nápojů a také čistič displeje pro dotykové obrazovky. Deštník a škrabka na led jsou nově vyrobeny z udržitelných materiálů.

Exteriér a interiér: Výrazné tvary, ještě více prostoru a nový koncept interiéru

Škoda Auto zdokonalila robustní a emocionální vzhled svého SUV Kodiaq. Díky prodloužení délky o 61 mm a dalšímu zvětšení rozvoru nabízí druhá generace ještě více prostoru až pro sedm cestujících a více místa nad hlavou ve volitelné třetí řadě sedadel. Mezi hlavní prvky vozu patří příď s výraznými tvary, hranaté podběhy kol a Matrix-LED přední světlomety druhé generace. Zcela nový interiér definuje 12,9″ centrální obrazovka, středová konzole s jednoduchým čistým vzhledem a kombinace manuálních a digitálních ovládacích prvků pro intuitivní ovládání.

“Nový Kodiaq má ještě výraznější, dynamičtější a robustnější vzhled než předchozí generace. Základ našeho charakteristického designového jazyka SUV značky Škoda jsme posunuli na novou úroveň a dále jej vylepšili. Zavádíme také nový koncept interiéru, který se vyznačuje chytrou kombinací manuálních a digitálních ovládacích prvků pro ještě intuitivnější zážitek a pohodlnější jízdu,” říká Oliver Stefani, šéfdesignér Škoda Auto.

Robustní vzhled a Matrix-LED světlomety druhé generace

Robustní vzhled druhé generace modelu Kodiaq podtrhuje příď s výraznými tvary, hranaté podběhy kol a velká kola o průměru 17″ až 20″. S délkou 4 758 mm překonává nový Kodiaq předchozí generaci o 61 mm. V sedmimístné verzi mají nyní cestující ve třetí řadě sedadel o 15 mm více místa nad hlavou, a to 920 mm. Objem zavazadlového prostoru zůstává velkorysý – 340 až 845 litrů u sedmimístné verze a 910 litrů u pětimístné verze.

2024_Skoda_Kodiaq_zamaskovany_prototyp-2

Nový Kodiaq je vybaven výraznými Matrix-LED předními světlomety, které doplňuje barevný krystalický prvek nazvaný Crystallinium. Ten evokuje barevné křišťálové sklo, zvýrazňuje kontury světlometů a dodává jim elegantní vzhled a vizuální přitažlivost.

Zcela nový interiér a nové Simply Clever prvky

Vůz přichází se zcela novým interiérem. Premiéru ve voze Škoda má volič převodovky, který je nově umístěn na sloupku řízení pod volantem. Středová konzole má díky tomu jednoduchý a čistý design. Nový centrální dotykový displej měří 12,9″. Kromě toho si nyní zákazníci mohou objednat head-up displej, který doplňuje 10,25″ virtuální kokpit. Kodiaq druhé generace se vyznačuje chytrou kombinací manuálních a digitálních ovládacích prvků. Poprvé se ve voze Kodiaq objevuje odkládací přihrádka v zadní části středového tunelu s držákem nápojů pro cestující vzadu. K dispozici je také čistič displeje pro dotykovou obrazovku. Druhou řadu sedadel lze posouvat a pružný upevňovací prvek zajišťuje pořádek v zavazadlovém prostoru. Velké SUV je také vybaveno známými prvky, jako je ochrana hrany dveří a deštník ve dveřích řidiče.

Rozměry* (srovnání se současným modelem)
Délka [mm]4 758 (+61)
Šířka [mm]1 864
Výška [mm]1 657
Rozvor [mm]2 791
Efektivní prostor pro hlavu v třetí řadě sedadel** [mm]920 (+15)
Objem zavazadlového prostoru [l]910 (+75)

* Předběžné hodnoty.
** Platí pro sedmimístnou verzi.

Premiéra hybridní technologie s čistě elektrickým dojezdem více než 100 km

Nová generace vozu Škoda Kodiaq nabízí ještě širší paletu pohonných jednotek, včetně plug-in hybridního pohonu v novém modelu Kodiaq iV. Tato verze má maximální kombinovaný výkon 150 kW (204 k) a nabízí dojezd na elektřinu více než 100 km. Kromě toho jsou k dispozici dva benzinové a dva naftové motory s výkony od 110 kW (150 k) do 150 kW (204 k). Základní benzinová verze 1,5 TSI zároveň do modelové řady Kodiaq přináší mild-hybridní technologii. Dvě verze jsou dodávány s pohonem všech kol. Všechny nové modely Kodiaq jsou standardně vybaveny automatickou převodovkou DSG.

Plug-in hybridní verze nabízí čistě elektrický dojezd více než 100 km

V druhé generaci modelu Kodiaq nabízí Škoda Auto poprvé u svého velkého SUV verzi s plug-in hybridním pohonem. Kombinace motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a elektromotoru zajišťuje modelu Kodiaq iV maximální systémový výkon 150 kW (204 k), který je přenášen na přední kola prostřednictvím šestistupňové převodovky DSG. Vysokonapěťová baterie s kapacitou 25,7 kWh zajišťuje čistě elektrický dojezd více než 100 km a podporuje dobíjení střídavým proudem o nabíjecím výkonu 11 kW z wallboxů a dobíjecích míst. Ještě rychleji lze baterii dobít stejnosměrným proudem s maximálním výkonem 50 kW na rychlonabíjecích stanicích.

Základní motor s mild-hybridní technologií

Kromě modelu Kodiaq iV nabízí Škoda Auto dva moderní a úsporné benzinové a dva naftové motory. Všechny se pojí se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Dvě varianty motoru 2,0 TDI mají výkon 110 kW/150 koní a 142 kW/193 koní. Technickou novinkou je základní benzinový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW/150 koní, který představuje premiéru mild-hybridní technologie v modelu Kodiaq. Oba hybridní motory pocházejí z nové generace motorů EA 211 evo2, pracují v úsporném Millerově cyklu a používají turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Motor 1,5 TSI s mild-hybridní technologií je rovněž vybaven nejnovější generací systému automatického odpojování válců ACT+. Výkonnější benzinový motor 2,0 TSI dosahuje výkonu 150 kW/204 koní. Naftový motor 2,0 TDI o výkonu 142 kW/193 koní a benzinový motor 2,0 TSI o výkonu 150 kW/204 koní jsou dodávány s pohonem všech kol. Všech pět variant pohonných jednotek splňuje emisní normu Euro 6e.

Přehled pohonných jednotek

MotorPřevodovkaMax. výkon
kWkoní
Benzinový  
1,5 TSI (mHEV)7° DSG110150
2,0 TSI7° DSG 4×4150204
Naftový
2,0 TDI7° DSG110150
2,0 TDI7° DSG 4×4142193
Plug-in hybrid
1,5 TSI iV6° DSG150*204

* Maximální kombinovaný výkon (kombinace spalovacího motoru a elektromotoru).

2024_Skoda_Kodiaq_zamaskovany_prototyp-3

Široká nabídka moderních asistenčních systémů, premiéra parkování pomocí aplikace

Vylepšeny byly také některé z řady asistenčních systémů, mezi které patří například nouzový asistent a asistent při jízdě v koloně. Poprvé je v modelu Kodiaq k dispozici nové parkování na dálku, které bude mít premiéru v příštím roce a umožní vzdáleně zaparkovat vůz pomocí aplikace v chytrém telefonu. Vysokou úroveň pasivní bezpečnosti zajišťuje až devět airbagů, které chrání cestující.

Pokročilé asistenční systémy pro ještě větší bezpečnost

Kodiaq druhé generace nabízí nejmodernější prvky aktivní a pasivní bezpečnosti. Cestující chrání až devět airbagů. Součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, dva hlavové airbagy a středový airbag mezi předními sedadly. Boční airbagy vzadu jsou nabízeny na přání společně s vylepšenou proaktivní ochranou cestujících a nouzovým asistentem. Jakmile senzory zaznamenají nouzové nebo panické brzdění nebo hrozící kolizi, včetně nebezpečí nárazu zezadu, proaktivní ochrana cestujících automaticky zavře otevřená okna nebo panoramatickou střechu, spustí varovná světla a předepne bezpečnostní pásy předních sedadel. Nouzový asistent snižuje riziko nehody v případě, že řidič již není schopen ovládat vozidlo, například z důvodu zdravotní indispozice. Pokud systém takovou situaci zjistí, převezme řízení v daném jízdním pruhu, zapne varovná světla a začne brzdit až do úplného zastavení. Součástí na přání dostupné asistované jízdy 2.5 je asistent pro jízdu v koloně, který společně s prediktivním adaptivním tempomatem a adaptivním vedením v jízdním pruhu při rychlosti do 60 km/h rozjíždí, brzdí a zatáčí vůz tak, aby následoval pohyb okolních vozidel v dopravní zácpě.

Parkování na dálku mimo vozidlo

Nový systém parkování na dálku bude pro druhou generaci modelu Kodiaq k dispozici v roce 2024. Systém slouží k zaparkování a vyparkování vozu do a z úzké řady stojících vozidel, přičemž řidič ovládá vůz na dálku pomocí aplikace v chytrém telefonu. Vůz a chytrý telefon spolu komunikují prostřednictvím Bluetooth na vzdálenost až pěti metrů. Pohyb vozu Kodiaq vpřed nebo vzad v přímém směru lze na dálku ovládat pomocí chytrého telefonu. Během parkování na dálku dokáže systém rozpoznat blížící se objekty a chodce a automaticky zabránit kolizi s nimi.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *