Škoda Enyaq RS iV

Škoda Enyaq RS iV se představuje i v praktičtějším balení. Technika se od Coupé neliší

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 25. 10. 2022


S modelem Enyaq RS iV rozšiřuje Škoda Auto svou řadu RS o další čistě elektrický model. Enyaq RS iV disponuje stejně jako Enyaq Coupé RS iV dvěma elektromotory s celkovým systémovým výkonem 220 kW a pohonem všech kol. Díky vynikající hodnotě součinitele odporu vzduchu cx 0,265 nabízí Enyaq RS iV dojezd více než 500 km v režimu WLTP.

Přírůstek do rodiny značky Škoda: S novým modelem Enyaq RS iV rozšiřuje Škoda Auto svou sportovní řadu RS o druhý čistě elektrický model. Stejně jako Enyaq Coupé RS iV má i Enyaq RS iV pohon všech kol a dva elektromotory o systémovém výkonu 220 kW. Oba vozy RS rodiny Enyaq iV jsou tak nejvýkonnějšími modely v nabídce značky Škoda.

Řada Enyaq iV je postavena na modulární platformě pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen a vyrábí se v hlavním závodě Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Enyaq iV a Enyaq Coupé iV jsou jediné modely v Evropě na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB), které nejsou vyráběny v Německu. Škoda Auto oznamuje, že v nejbližších dnech sjede z výrobní linky 100 000. vůz rodiny Enyaq iV. Toto číslo zahrnuje jak řadu Enyaq iV, tak Enyaq Coupé iV ve všech jejich variantách, včetně sportovních verzí RS a Sportline. Kromě čistě elektrických modelů nabízí Škoda Auto svým zákazníkům také ekosystém Škoda iV, který zahrnuje například wallboxy pro pohodlné dobíjení doma a nabíjecí kartu Powerpass, kterou lze používat po celé Evropě.

Dynamický vzhled se standardně dodávaným sportovním podvozkem, velká kola o průměru 20″ a 21″ a charakteristické specifické prvky vozu Enyaq RS iV na první pohled ukazují, že se jedná o model RS. Maximální rychlost 180 km/h je o 20 km/h vyšší než u ostatních výkonových verzí modelu Enyaq iV, stejně jako u vozu Enyaq Coupé RS iV. Enyaq RS iV zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy. Maximální točivý moment 460 Nm je k dispozici okamžitě, jak je pro elektromobily typické.

Skoda_ENYAQ_RS_iV_Srovnani- technické udaje

Baterie o kapacitě 82 kWh, nízká spotřeba elektrické energie a součinitel odporu vzduchu cx 0,265 umožňují maximální dojezd více než 500 km v režimu WLTP. Díky maximálnímu nabíjecímu výkonu 135 kW lze lithium-iontovou vysokonapěťovou baterii modelu Enyaq RS iV nabít na rychlonabíjecích stanicích z 10 % na 80 % kapacity za pouhých 36 minut.

Enyaq RS iV nabízí vysokou jízdní dynamiku a velkorysý prostor

Kromě sportovního vzhledu a působivé jízdní dynamiky nabízí nová Škoda Enyaq RS iV také mimořádně velkorysý prostor až pro pět osob. Délka modelu Enyaq RS iV činí 4 653 mm, jeho šířka je 1 879 mm a výška 1 605 mm. Rozvor má hodnotu 2 772 mm. Objem zavazadlového prostoru 585 litrů je o 15 litrů větší než u modelu Enyaq Coupé RS iV. Sklopením opěradel zadních sedadel lze objem zavazadlového prostoru dále zvětšit až na 1 710 litrů.

Specifický vzhled vozu RS, Matrix-LED přední světlomety a přední maska Crystal Face jsou součástí standardní výbavy

Enyaq RS iV má sportovní vzhled a nabízí řadu specifických designových prvků. Rámeček přední masky, lišty kolem bočních oken, kryty vnějších zpětných zrcátek, difuzor zadního nárazníku a nápisy na víku zavazadelníku jsou v černé lesklé barvě. V černé barvě jsou také lišty kolem vzduchových clon Air Curtain na předním nárazníku, které mají u verze RS tvar písmene E. Boční prahy jsou lakované v barvě karoserie. Stejně jako všechny ostatní modely RS značky Škoda má Enyaq RS iV také červený reflexní pás v zadním nárazníku, který se táhne přes celou šířku vozu. Na předních blatnících se nachází exkluzivní zelené logo RS. Součástí standardní výbavy je rovněž přední maska Crystal Face, jejíž vertikální lamely a horizontální linku osvětluje celkem 131 LED diod. Společně s Matrix-LED předními světlomety a Top LED zadními světly, které jsou součástí standardní výbavy, tak vytváří jedinečný uvítací efekt.

Velká kola, snížený podvozek a výborná aerodynamika

Sportovní vzhled vozu Enyaq RS iV podtrhuje standardně dodávaný sportovní podvozek. Přední náprava je snížena o 15 mm, zadní náprava pak o 10 mm. I díky tomu vůz dosahuje vynikající aerodynamiky s hodnotou součinitele odporu vzduchu cx 0,265. K této skvělé hodnotě přispívají také aerodynamické plastové kryty na velkých kolech. Enyaq RS iV je standardně vybaven černými dvacetipalcovými koly Taurus, na přání jsou k dispozici 21″ kola Vision v antracitové barvě.

Exkluzivně pro modely RS je v rámci modelové řady vyhrazen nemetalický výrazný odstín zelená Mamba. Enyaq RS iV lze také kombinovat se všemi ostatními barvami dostupnými pro modelovou řadu Enyaq iV. Na přání je pro model Enyaq RS iV k dispozici i velká panoramatická posuvná střecha s přední pohyblivou částí.

Sportovní interiér se specifickými designovými prvky a dva exkluzivní interiéry

Interiér, kterému dominuje černá barva a který nabízí velkorysý prostor až pro pět cestujících, se vyznačuje sportovním vzhledem typickým pro vozy RS. Součástí rozsáhlé standardní výbavy modelu Enyaq RS iV jsou například dekorační lišty na přístrojové desce a ve výplni dveří v dekoru Carbon, kryty pedálů z ušlechtilé oceli a vyhřívaná sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a logem RS. Součástí standardní výbavy je také třízónová automatická klimatizace Climatronic, LED ambientní osvětlení, které osvětluje také přístrojovou desku a výplně dveří a nabíjecí box k bezdrátovému nabíjení chytrých telefonů. Elektricky ovládané páté dveře, které jsou součástí výbavy včetně virtuálního pedálu, umožňují snadný přístup do zavazadlového prostoru o objemu 585 litrů.

Zákazníci si také mohou vybrat ze dvou designů interiéru, které jsou exkluzivně nabízeny pro model Enyaq RS iV. Interiér RS Lounge má černá sedadla čalouněná mikrovláknem Suedia, jež jsou olemována paspulí a kontrastními švy v limetkové barvě. Stejnou barvu mají kontrastní švy na vyhřívaném multifunkčním sportovním volantu, který zdobí plaketa s nápisem RS. Přístrojová deska je potažena mikrovláknem Suedia a rovněž ozdobena kontrastními švy v limetkové barvě. Na přání nabízí Enyaq RS iV interiér RS Suite se sedadly potaženými černou perforovanou kůží olemovanými šedou paspulí a šedými kontrastními švy. Multifunkční sportovní volant má šedé prošívání. Přístrojovou desku potaženou syntetickou kůží rovněž zdobí kontrastní švy.

Dva digitální displeje a head-up displej s rozšířenou realitou jsou u vozu Enyaq RS iV součástí standardní výbavy

Součástí standardní výbavy všech verzí vozu Škoda Enyaq iV je centrální obrazovka s 13″ displejem. Jde o největší displej aktuálně dodávaný do vozů Škoda. Nabízí personalizované režimy zobrazení a lze jej ovládat dotykem, pomocí posuvné lišty, gesty podobně jako u mobilního telefonu, pohybem ruky nebo prostřednictvím digitální asistentky Laury, která disponuje online podporou a rozumí pokynům v celkem 15 jazycích. 5,3″ virtuální kokpit přehledně zobrazuje informace o rychlosti, asistenčních systémech, jízdních datech nebo o údajích z navigace. Tlačítkem na multifunkčním volantu lze přepínat mezi čtyřmi režimy zobrazení, ovládat různé funkce vozu a také asistenční systémy. Head-up displej s rozšířenou realitou, který je součástí standardní výbavy vozu Enyaq RS iV, zobrazuje informace přímo v zorném poli řidiče. O skvělou hudební reprodukci se ve voze Enyaq RS iV stará standardně dodávaný audiosystém CANTON s 12 reproduktory a digitálním ekvalizérem.

Skoda_Enyaq_RS_iV-predni_sedadla

Stálé připojení k internetu a příprava pro služby Škoda Connect specifické pro elektromobil

Díky stálému připojení k internetu prostřednictvím zabudované karty eSIM probíhá aktualizace softwaru vozu Enyaq RS iV vždy na dálku. Řidič si také může stahovat další aplikace nebo aktivovat nové funkce v infotainmentu. Aktuální verze softwaru ME 3 přináší vylepšení zobrazovacích polí infotainment systému a head-up displeje a také lepší ovládání klimatizace a zlepšení v oblasti správy baterie, včetně režimu péče o baterii. Díky připojení k internetu je k dispozici mnoho funkcí. Dopravní informace a plánování tras z navigace tak mohou využívat online data a infotainment rovněž zobrazuje volná parkovací místa. Byla také rozšířena nabídka funkcí hlasového ovládání.

Rozsáhlé mobilní online služby Škoda Connect nabízí funkce specifické pro vůz Enyaq iV. Řidič může na dálku pomocí aplikace MyŠKODA ovládat nabíjení baterie, zapnout klimatizaci ještě před začátkem cesty nebo plánovat časy odjezdů. Navigace umí zobrazit nejbližší dobíjecí stanice nebo dobíjecí stanice na plánované trase. Aplikace MyŠKODA obsahuje novou funkci, která řidiči připomene zapnutí vytápění interiéru nebo zahájení nabíjení, pokud je venkovní teplota v okolí vozu Enyaq RS iV příliš nízká pro efektivní využití baterie.

Nejvýkonnější pohon ze všech modelů značky Škoda

Škoda Enyaq RS iV je postavena na modulární platformě pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Stejně jako Enyaq Coupé RS iV má nejvýkonnější pohon mezi aktuálními modely. Jeden elektromotor je umístěn na zadní nápravě a druhý na přední nápravě. Enyaq RS iV tak disponuje pohonem všech kol. Systémový výkon činí 220 kW a maximální točivý moment dosahuje 460 Nm.

Skoda_Enyaq_RS_iV-profil

Sportovní podvozek, baterie s kapacitou 82 kWh zajišťuje dlouhý dojezd

Energii potřebnou pro maximální dojezd, který činí více než 500 km v režimu WLTP, dodává nejvýkonnější vysokonapěťová baterie v rámci modelové řady s kapacitou 82 kWh. Baterie umožňuje dobíjení na rychlonabíjecích stanicích na stejnosměrný proud s dobíjecím výkonem až 135 kW nebo pomocí wallboxu na střídavý proud s výkonem až 11 kW. Novinkou je funkce „Plug & Charge“, která umožňuje spustit nabíjení na kompatibilních dobíjecích stanicích uložených v aplikaci Powerpass pouhým připojením nabíjecího kabelu. Identifikace vozidla na dobíjecí stanici a vyúčtování za dobíjení probíhá automaticky. Nízké těžiště vozu díky baterii umístěné v podlaze ve spojení se sportovním podvozkem a standardně dodávaným progresivním řízením zajišťuje vozu Škoda Enyaq RS iV velmi dynamické jízdní vlastnosti.

Na přání je nabízen také adaptivní podvozek DCC. Adaptivní podvozek DCC neustále vyhodnocuje jízdní situaci a automaticky upravuje nastavení tlumičů. Volbou jízdního režimu lze volit režimy Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual. V režimu Individual lze vlastnosti nastavit ještě podrobněji díky posuvné liště. Enyaq RS iV také nabízí jízdní režim Trakce, který je navržený pro jízdu na nezpevněných nebo kluzkých površích. Tento režim zajišťuje konstantní pohon všech kol do rychlosti 20 km/h.

Poprvé jsme se svezli s nejvýkonnější a nejdražší škodovkou současnosti. Jak jezdí Škoda Enyaq Coupé RS iV?

Vysoká úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti a řada asistenčních systémů

Enyaq RS iV poskytuje vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti. Základní model Enyaq iV dosáhl v roce 2021 v testu Euro NCAP nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení, včetně 94 % maximálně možného počtu bodů za ochranu dospělých ve voze a 89 % bodů za ochranu dětské posádky. Enyaq iV byl také na základě testování v roce 2021 oceněn jako nejbezpečnější vůz ve své třídě s dosud nejlepším výsledkem pro elektrické SUV. Enyaq RS iV nabízí až devět airbagů, přičemž součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu a dva hlavové airbagy, které pokrývají plochu bočních skel jak v první, tak druhé řadě sedadel. Středový airbag mezi předními sedadly pak chrání v případě dopravní nehody řidiče a spolujezdce před vzájemným střetem. Dva zadní boční airbagy jsou nabízeny na přání.

Pokud hrozí kolize nebo senzory zaregistrují panické brzdění, aktivuje se automaticky Proaktivní ochrana cestujících, která je součástí standardní výbavy verze Enyaq RS iV, a systém předepne bezpečnostní pásy. V případě smyku, hrozícího nárazu nebo převrácení, systém přivře okna. Enyaq RS iV nabízí všechny asistenční systémy vozů Škoda – Adaptivní tempomat spolu s Hlídáním mrtvého úhlu (Side Assist), Asistentem pro vyhýbání v městském prostředí, Adaptivním vedením v jízdním pruhu, které rozpoznává i práce na silnici, Asistentem při jízdě v koloně a Nouzovým asistentem tvoří Asistovanou jízdu 2.5, která podporuje řízení v podélném i příčném směru a využívá pro přesnější fungování asistenčních systémů také aktuální online data z jiných vozidel.

Kromě standardně dodávaného systému Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů jsou k dispozici Hlídání mrtvého úhlu (Side Assist) včetně Asistenta pro vyparkování (Rear Traffic Alert), Antikolizní asistent, Asistent při odbočování a funkce Varování při vystupování z vozu. Automatické parkování, které je dostupné na přání, nabízí také funkci Uložený parkovací manévr. Řidič nejprve provede první parkovací manévr na často používané parkovací místo sám, například na úzkém, klikatém vjezdu k domu. Systém si celou trasu ukládá do paměti, aby podle ní mohl příště vůz po stisknutí tlačítka navést na parkovací místo zcela automaticky.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru