Škoda představila první ostrý elektromobil. Enyaq Coupé RS iV má 300 elektrických koní a pohon všech kol

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda Auto - 31. 1. 2022


S vozem Enyaq Coupé RS iV otevírá značka Škoda další kapitolu úspěšného příběhu vozů RS. Po voze Octavia RS iV s plug-in hybridním pohonem je tento vůz prvním čistě elektrickým modelem sportovní řady RS.

Jeho karoserie ve stylu kupé odkazuje také na závodní prototypy Škoda 180 RS a 200 RS, u kterých značka v roce 1974 poprvé použila označení RS, odvozené od Rallye Sport. V roce 1975 byla představena Škoda 130 RS, která dosáhla v roce 1977 dvojího vítězství na legendárním závodě Rallye Monte Carlo. Od roku 2000 nesou označení RS také nejsportovnější sériově vyráběné vozy značky Škoda.

Přečtěte si také:  Test Škoda Enyaq iV 80x Sportline (2021)

Výkonu na rozdávání

Model Škoda Enyaq Coupé RS iV nabídne výkon 220 kW (300 koní) a maximální točivý moment 460 Nm. Nový elektromobil využívá baterii s kapacitou 82 kWh, dva elektromotory a pohon všech kol. První čistě elektrický vůz RS značky Škoda zvládá zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy. Tato verze dosahuje jako jediná nejvyšší rychlosti 180 km/h. Vůz disponuje také tažným zařízením, utáhnout zvládne brzděný přívěs o hmotnosti maximálně 1400 kilogramů. U tohoto modelu pak je součástí standardní výbavy maska Crystal Face se 131 diodami, novinkou je výrazné zelené lakování.

Standardem pro tento model je sportovněji naladěný podvozek, kdy je přední náprava snížena o 15 mm, zadní náprava pak o 10 mm. Stejně jako všechny ostatní modely RS značky má i Enyaq Coupé RS iV červený reflexní pásek v zadním nárazníku, který se táhne přes celou šířku vozu. Vůz je standardně vybaven černými dvacetipalcovými koly Taurus, na přání jsou k dispozici 21″ kola Vision v antracitové barvě. Oba disky kol mají aerodynamické plastové kryty. Na předních blatnících se nachází logo RS.

Enyaq Coupé RS iV standardně nabídne Matrix-LED hlavními světlomety. Jde o 24 nezávisle ovládaných LED diod v každém modulu dálkových světel, které umožňují mít neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči.

Přečtěte si také:  Škoda uklidňuje, že elektromobily Enyaq iV jsou stejně bezpečné jako modely s konvenčním pohonem

Dvě verze interiéru

Verze Enyaq Coupé RS iV exkluzivně nabízí dva specifické designy interiéru. Součástí obou interiérů jsou dekorační lišty na přístrojové desce a ve výplni dveří v dekoru Carbon, kryty pedálů z ušlechtlié oceli a sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a logem RS. Interiér RS Lounge má černá sedadla čalouněná mikrovláknem Suedia, jež jsou olemována paspulí a kontrastními švy v limetkové barvě. Stejnou barvu mají kontrastní švy na vkládaných textilních kobercích a tříramenném vyhřívaném multifunkčním sportovním volantu, který zdobí plaketa s nápisem RS.

Přístrojová deska je potažena mikrovláknem Suedia v černé barvě a rovněž ozdobena kontrastními švy. Na přání nabízí tento sportovní vrcholný model interiér RS Suite se sedadly potaženými černou perforovanou kůží olemovanými šedou paspulí a šedými kontrastními švy. Multifunkční volant, který zdobí plaketa RS, má šedé prošívání. Přístrojovou desku potaženou syntetickou kůží pak zdobí kontrastní švy.

Přečtěte si také:  Popular Monte Carlo, 1000 MBX, 110 R a podobně. Podívejte se, na jaká kupé navazuje Škoda Enyaq Coupé iV

Odkaz do historie

ŠKODA RS – tato zkratka symbolizuje již 47 let úspěchy na závodních tratích a okruzích po celém světě. Zároveň se tak více než dvě desetiletí označují nejsportovnější sériově vyráběné vozy značky Škoda. Písmena RS, odvozená z Rallye Sport, byla poprvé použita v roce 1974 u závodních prototypů Škoda 180 RS a 200 RS. O rok později měla premiéru legendární Škoda 130 RS. Toto kupé o hmotnosti 720 kg slavilo do roku 1983 mnoho úspěchů na mezinárodních závodech v rallye i na okruhu. V roce 1977 obsadil vůz 130 RS ve své třídě první dvě místa na závodě Rallye Monte Carlo a vyhrál také Rallye Akropolis. Byl úspěšný i na okruzích a v roce 1981 získal celkové vítězství v mistrovství Evropy cestovních vozů.

Škoda Auto pokračuje od roku 2000 v úspěšné historii závodních modelů ŠKODA sériově vyráběnými sportovními vozy RS. Prvním sériovým modelem RS byla v roce 2000 Octavia RS s turbodmychadlem přeplňovaným motorem o objemu 1,8 l a výkonem 132 kW (180 k). Ve stejné době se objevil vůz Škoda Octavia WRC v mistrovství světa v rallye. O rok později následovala první Octavia Combi RS. Druhá, třetí a čtvrtá generace modelu Octavia zahrnuje modely RS v obou karosářských variantách, včetně výkonných naftových motorů. V roce 2020 se poprvé objevuje i elektrifikovaná verze s plug-in hybridním pohonem a systémovým výkonem 180 kW (245 k).

Přečtěte si také:  Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 (2022)

Prvním SUV řady RS byl Kodiaq

V roce 2003 rozšířila značka Škoda řadu RS o vůz Fabia RS, který fungoval jako homologační model pro paralelně představený nový závodní vůz Fabia WRC. Motor 1,9 TDI měl výkon 96 kW (130 k). V roce 2010 přišla varianta RS druhé generace modelu Škoda Fabia s benzinovým motorem přeplňovaným turbodmychadlem a kompresorem o objemu 1,4 l a výkonem 132 kW (180 k).

Poprvé se také objevuje v karosářské verzi kombi. První SUV řady RS byl v roce 2018 Kodiaq RS, který s motorem 2,0 TDI o výkonu 176 kW (240 k) stanovil časem 9:29,84 minut rekord na jedno kolo v kategorii sedmimístných SUV na legendární Severní smyčce Nürburgringu dlouhé 20 832 km. V létě 2021 byl dvakrát přeplňovaný naftový motor nahrazen o 60 kg lehčím benzinovým motorem 2,0 TSI o výkonu 180 kW (245 k). Díky tomu nabízí Škoda Kodiaq RS dynamičtější jízdní vlastnosti a ještě lepší jízdní výkony.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek