Když se řekne Škoda a motorsport, vybaví se nám dnes hlavně Fabia R5, která sbírá vavříny ve svých kategoriích kdekoliv se objeví. V dobách dávno minulých to zase byla legendární Škoda 130 RS, ale ve stejné době jezdil i jiný, velmi zajímavý závoďák. Nastupoval v okruhové třídě Super Saloon a poháněl ho osmiválec.

Přečtěte si také:  Poslední kupé vyrobila Škoda před 30 lety. Skončila s ním i éra motorů umístěných vzadu

Byla polovina sedmdesátých let minulého století, kdy se kategorie britských okruhových závodů Super Saloon těšila obrovské oblibě. A není se až tak čemu divit, vždyť šlo o závody opravdových monster. Pravidla pro závodní auta sice stanovena byla, ale rozhodně se nedala označit za přísná. Nejdůležitější bylo to, aby se závodní auto podobalo sériovému, tedy tomu výchozímu. Technika už se však mohla lišit jako den a noc.

Z původních aut zbývala po přestavbě na závoďák prakticky jen karoserie, a to jen hrubý tvar, pod ní to bylo zcela „jiné kafe“. Nejčastěji se používaly velké závodní osmiválcové motory Chevrolet, případně motory Cosworth přímo z Formule 1.

Nejoblíbenější pro stavbu závodních aut byla kupé světových značek jako například Ford Escort nebo Capri, modely Jaguar, Vauxhall, ale nechyběla ani obyčejnější auta jako Volkswagen Brouk anebo Škoda 110 R Coupé. Tu v závodech v roce 1974 poprvé použil John Turner.

Traduje se, že John Turner koupil úplně novou Škodu 110 R Coupé a už u dealera se auto začalo odstrojovat a hned poté upravovat pro závody. Karoserie je výrazně rozšířená, dostala laminátové blatníky – ty zadní s obrovskými otvory pro přívod vzduchu k motoru. Nárazníky byly také upraveny a na zádi přibylo obří křídlo.

Přečtěte si také:  Škoda 1100 OHC: Jezdila na letecký benzin a s rychlostí až 200 km/h vyhrávala závody

O pohon se starala kompletní technika pocházející z monopostu Leda pro šampionát formule 5000. Šlo o atmosférický pětilitrový motor V8 Chevrolet, který našel své místo mezi nápravami. Výkon 351 kW/477 koní (v 7500 ot./min) se pomocí pětistupňové závodní převodovky Hewland DG 300 přenášel na zadní nápravu, která pocházela také z formule 5000. Musel pro ni být ale vytvořen zcela nový pomocný rám. Přední náprava používala prodloužená ramena, jiné tlumiče a pružiny.

Jakkoliv se to může zdát jako hodně divoká stavba, tak závodní auto fungovalo skvěle. Vážilo pouhých 865 kg, což také pomohlo k tomu, že maximální rychlost činila až působivých 280 km/h. V závodní sezóně roku 1974 s ním John Turner v sérii Super Saloon dokázal 8x vyhrát a stanovil celkem pět rekordních časů na kolo.

To samozřejmě neuniklo ani britskému zastoupení automobilky Škoda, které se ho rozhodlo sponzorovat. V dalším roce už s autem jezdil Arthur Collier, ale tomu už se tolik nedařilo.

Přečtěte si také:  Rallye Monte Carlo v roce 1977: První dvě místa brala Škoda 130 RS