Vývoj dvousedadlového otevřeného závodního vozu Škoda 1100 OHC s interním označením 968 začal v roce 1956. Koncem roku následujícího spatřil světlo světa prototyp Škoda 1100 OHC. Stál na podvozku, jehož základem byl rám svařený z tenkostěnných trubek a byl určen pro vytrvalostní závody na okruzích.

Červený roadster byl 3,88 metru dlouhý, 1,43 metru široký a 0,96 metru vysoký a rozvor měl 2,2 metru. Díky velmi lehké karoserii ze sklolaminátu vážilo celé auto jen 550 kilogramů.

Přečtěte si také:  Rallye Dakar 2020: 9. etapa byla Prokopova nejlepší etapa na letošním Dakaru

Srdcem vozu byl řadový čtyřválec o objemu 1 089 kubických centimetrů se dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců, který dával výkon 92 koní při 7700 otáčkách. Dosahoval však až 8500 otáček za minutu. Výkon 85 koní na litr objemu byl na svou dobu obdivuhodný. Jako palivo sloužil vysokooktanový letecký benzin. Motor byl uložen vpředu, spojka, pětistupňová převodovka i rozvodovka byly soustředěny vzadu, tvořily jediný montážní celek.

Nízká hmotnost, nízký aerodynamický odpor elegantní karoserie a výkonný motor umožňovaly autu skvělé zrychlení a maximální rychlost až 200 kilometrů v hodině. Další jeho velkou devízou byly jízdní vlastnosti, pramenící také z ideálního rozložení hmotnosti. S jezdcem vážícím 75 kilogramů byl poměr rozložení hmotnosti 49,7 ku 50,3 procentům ve prospěch poháněné zadní nápravy.

Přečtěte si také:  Rallye Dakar 2020: Macík v 8. etapě zapadl, pomáhal mu Šoltys

Významným příspěvkem jízdním vlastnostem bylo také nezávislé zavěšení kol, vpředu se uplatnila lichoběžníková náprava, vzadu vlečené trojúhelníkové závěsy se šikmou osou kývání. Jezdci si chválili přesné a strmé řízení i odnímatelný tříramenný volant, který usnadňoval nastupování do vozu. K progresivním prvkům patřilo koncem 50. let také odpružení drátových 15palcových kol zkrutnými tyčemi.

Hned první veřejné představení nového vozu skončilo vítězstvím na závodní trati. Zkušený tovární jezdec Miroslav Fousek vyhrál se Škoda 1100 OHC v červnu 1958 závod na městském okruhu v Mladé Boleslavi. Složitá politická situace v Evropě na přelomu 50. a 60. let pak předurčila závodnímu vozu především nasazení na tratě v socialistických zemích.

Koncem roku 1957 vznikly dva otevřené exempláře s lehkou sklolaminátovou karoserií. V roce 1959 postavili konstruktéři v Mladé Boleslavi ještě dva vozy 1100 OHC Coupé, které měly uzavřenou karoserii z hliníkového plechu. Inženýři dokázali i u tohoto modelu zachovat skvělé jízdní vlastnosti a udržet celkovou hmotnost na 618 kilogramech.

 

Obě kupé v pozdějších letech utrpěla fatální škody při dopravních nehodách v běžném silničním provozu. Odborníci z restaurátorské dílny Škoda Muzea se nyní snaží oživit jeden z těchto nádherných vozů, využívají k tomu zachovalý podvozek a motor původního prototypu.

Současnost

Jeden ze dvou exemplářů vozu Škoda 1100 OHC je ve vlastnictví britského importéra značky Škoda. Škoda UK ho používá především při různých akcích ve Spojeném království. Druhý je pýchou Škoda Muzea v Mladé Boleslavi a účastní se veteránských setkání v Česku i v zahraničí.

Přečtěte si také:  Rallye Dakar 2020: V 5. etapě měnil Macík spojovačku. Brabec po pádu přestal vysílat