skoda-fabia-r5-nova-a-stara-zlata

Historie a současnost ŠKODA Motorsport: zlatá Fabia R5 jako oslava titulu a zbrusu nové auto pro příští rok

Autor: Tisková zpráva - 28. 11. 2018


Historie ŠKODA Motorsport začala před více než 117 lety. V roce 1901 se Narcis Podsedníček s motocyklem, který zkonstruovali zakladatelé automobilky ŠKODA, pánové Laurin a Klement, poprvé zúčastnil závodu z Paříže do Berlína. To, co v roce 1901 započalo na dvou kolech, se v 70. a 80. letech minulého století přetavilo v řadu vítězství na závodních okruzích a rallye tratích. ŠKODA FABIA R5 je v současnosti nejúspěšnějším soutěžním automobilem mistrovství světa v rallye kategorie WRC 2 a pokračuje v úspěších týmu ŠKODA Motorsport.

Začátky a první úspěchy

Láska k motoristickému sportu sahá až k zakladatelům společnosti, pánům Laurinovi a Klementovi (L&K). Pouhé dva roky po zahájení výroby motocyklů svěřili do rukou závodního jezdce Narcise Podsedníčka nový jednosedadlový motocykl L&K a v roce 1901 ho vyslali na dálkový závod z Paříže do Berlína. Podsedníček byl jedním z deseti jezdců, kteří závod v kategorii jednostopých vozidel a tříkolek dokončili. Se svým motocyklem protnul cílovou pásku jako první, když do cíle dojel 30. června ve tři hodiny ráno, tedy ještě před tím, než byla instalována oficiální časomíra. Jeho čas dosvědčil policista, ovšem i tak byl ze závodu diskvalifikován. Nakonec byli klasifikováni pouze tři francouzští závodníci, jedoucí na tříkolkách De Dion-Bouton, nicméně morálním vítězem byl Podsedníček.

Ovšem Laurin a Klement svou ekonomickou budoucnost spatřovali ve dvoustopých vozidlech, která od roku 1905 na tento úspěšný příběh navázala. Kromě vítězství v závodech do vrchu a ve vytrvalostních závodech se čtyřválcovému automobilu Laurin & Klement FCS s výkonem 95 koní podařilo na britském závodním okruhu v Brooklands zajet rychlostní rekord 118,72 km/h.

1936 – 1986: ŠKODA se v motorsportu etabluje jako dlouhodobě úspěšná značka

V meziválečném období ohromovaly automobily ŠKODA svým propracovaným trubkovým rámem. V lednu roku 1936 se ŠKODA POPULAR SPORT umístila na druhém místě v náročné Rallye Monte Carlo a kupé ŠKODA Rapid v dalším roce tento úspěch zopakovalo. Po skončení druhé světové války ohromil motoristický svět dvoumístný závodní automobil postavený na základech ŠKODA 1101, který se v rukou českých a evropských jezdců představil na závodním okruhu ve Spa-Francorchamps. Nový automobil byl neméně úspěšný na Rally Monte Carlo a Tour d’Europe. ŠKODA OCTAVIA, představená v roce 1959, pak sbírala jeden úspěch za druhým.

Novou kapitolu v historii značky započala v 60. letech minulého století ŠKODA 1000 MB. V roce 1964 představovala tato první ŠKODA s pohonem zadních kol a motorem za zadní nápravou zcela nový technologický přístup. S jejím následovníkem v podobě automobilu ŠKODA 130 RS dosáhl norský jezdec John Haugland mnoha pozoruhodných vítězství. Vůz dostal láskyplnou přezdívku „Porsche východu“ a vyhrál svou kategorii na Rallye Monte Carlo a Rallye Akropolis (1977). V roce 1981 zvítězila ŠKODA 130 RS také v mistrovství Evropy cestovních vozů a v letech 1985 a 1986 dosáhla na prvenství ve své kategorii na Britské rallye. John Haugland se stal nejúspěšnějším jezdcem za volantem ŠKODA 130 LR.

90. léta: Další úspěchy a start v mistrovství světa (WRC)

Účast týmu ŠKODA Motorsport v moderním motoristickém sportu začala na Rallye Monte Carlo v roce 1991. Posádka Pavel Sibera/Petr Gross s vozem ŠKODA FAVORIT vyhrála svoji třídu F2 v následujících třech letech (1991–1994). V roce 1991 ŠKODA FAVORIT získala titul mistra světa v rallye v kategorii vozů s objemem motoru méně než dva litry a jednou poháněnou nápravou. V roce 1996 obsadil Stig Blomqvist s novým vozem ŠKODA FELICIA Kit-Car třetí místo v celkovém hodnocení Britské RAC Rally.

S vozem ŠKODA OCTAVIA WRC, představeným v roce 1997, vstoupil tovární tým poprvé do nejvyšší kategorie mistrovství světa v rallye (WRC). Soutěžní vůz s přeplňovaným motorem o výkonu 300 k a pohonem všech kol získal v roce 2001 na mimořádně náročné Keňské rallye (Safari Rallye) celkové třetí místo. V letech 2003 až 2007 se v dobrém světle představil také nástupnický model ŠKODA FABIA WRC.

FABIA SUPER 2000 a FABIA R5 píší novou kapitolu historie motorsportu

Od roku 2009 vzala útokem rallye scénu ŠKODA FABIA SUPER 2000 – do té doby se v této kategorii neobjevil úspěšnější automobil. V letech 2009 až 2014 získala ŠKODA FABIA SUPER 2000 po celém světě na 50 národních a mezinárodních titulů. Česká dvojice Jan Kopecký/Pavel Dresler v roce 2013 zvítězila v mistrovství Evropy (ERC). Ve FIA Asijsko-pacifickém mistrovství (APRC) vybojovaly týmy s vozy ŠKODA FABIA S2000 tři tituly v řadě (2012 až 2014).

ŠKODA FABIA R5, která byla oficiálně schválena (homologována) pro motoristický sport Mezinárodní automobilovou federací FIA 1. dubna 2015, si pro svůj celosvětový úspěch dojela již v první sezóně. Posádka Pontus Tidemand/Emil Axelsson získala pro automobilku ŠKODA opět titul ve FIA Asijsko-pacifickém mistrovství. Navíc si připsala pět národních titulů.

V roce 2017 se posádka továrního týmu ŠKODA Motorsport ve složení Pontus Tidemand/Jonas Andersson stala mistry světa v kategorii WRC 2 v hodnocení jezdců a spolujezdců. Mistři České republiky Jan Kopecký/Pavel Dresler byli jednou ze 14 posádek, které vyhrály s vozem ŠKODA FABIA R5 své národní šampionáty. Kromě toho týmy jedoucí se ŠKODA FABIA R5 zvítězily ve FIA Asijsko-pacifickém mistrovství (APRC), FIA South American Rally Championship (CODASUR) a FIA African Rally Championship (ARC).

Sezóna 2018 byla pro tým ŠKODA Motorsport ještě úspěšnější. V tomto ročníku titul mistra světa v kategorii WRC 2 vybojovala tovární posádka Jan Kopecký/Pavel Dresler. Na druhém místě skončili jejich týmoví kolegové Pontus Tidemand/Jonas Andersson. Třetí pozici celkového hodnocení kategorie WRC 2 mistrovství světa zaujal teprve 18letý juniorský jezdec týmu ŠKODA Kalle Rovanperä se spolujezdcem Jonnem Halttunenem. ŠKODA Motorsport v sezóně 2018 vybojovala v pořadí již čtvrtý týmový mistrovský titul v řadě.

Úspěšné zapojení továrního týmu bylo také katalyzátorem vysokého zájmu zákazníků, který neustále roste. K dnešnímu dni bylo soukromým týmům a importérům prodáno více než 250 soutěžních vozů ŠKODA FABIA R5.

2018 WRC 2: první tři místa pro ŠKODA Motorsport

Hra, set, zápas pro ŠKODA Motorsport: Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ) se stali mistry světa kategorie WRC 2, mistři světa sezóny 2017 Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S) skončili druzí a mladá posádka Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (FIN/FIN) je dalším týmem ŠKODA, který doplňuje stupně vítězů celkového hodnocení. Po čtvrté v řadě získal tým ŠKODA Motorsport v kategorii WRC 2 titul mistra světa v hodnocení týmů (oba tituly podléhají oficiálnímu potvrzení ze strany FIA).

Jako oslavu tohoto vítězství připravila ŠKODA Motorsport speciální závodní vůz ŠKODA Fabia R5. Ten na sobě nese speciální zlatý polep s vyznačenými úspěchy.

Představen byl ale také nový závodní vůz ŠKODA Fabia R5, který bude homologován v polovině příštího roku a vychází z modernizované verze modelu Fabia.

Obě auta byla včera hostům z celého světa, ale i všem národním a mezinárodním šampionům jezdícím s fabiemi R5 slavnostně odhalena v Praze.

A konečně ŠKODA Motorsport včera oznámila, že v závodní sezóně 2019 se do závodních aut posadí řidič Jan Kopecký s navigátorem Pavlem Dreslerem a mladičký, teprve čerstvě 18letý pilot Kalle Rovanperä s navigátorem Jonne Halttunenem.

Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru