Letos je to přesně čtyřicet let od chvíle, kdy se v Mototechně objevila široká škodovka. Šlo o modernizaci původní „užovky“, která dostala více hran, širší nápravy, ale také jiné světlomety. Byl to poslední model s motorem vzadu, který nahradil revoluční Favorit.
Silnice jich byly plné, stejně tak parkoviště na sídlištích u paneláků. Mluvíme o škodovkách s kódovým označením 743, které byly vyráběny od roku 1976 až do roku 1990. Nabízely karoserie čtyřdveřového sedanu, ale i dvoudveřového kupé. Vždy však s motorem umístěným za zadní nápravou a pohonem zadních kol.
Vývojové práce na nástupci původní Škody 10, respektive 110 byly zahájeny už během roku 1971. Vývoj měl původně trvat jen dva roky, ale protáhl se celkem na čtyři. Původně se mělo auto objevit v prodeji už v roce 1974, ale nakonec byl nový model motoristické veřejnosti představen až na brněnském strojírenském veletrhu v roce 1976. Mohly za to i přísnější předpisy aktivní i pasivní bezpečnosti, díky nimž bylo potřeba zapracovat na deformačních zónách, bezpečnosti zámků, bezpečnostní hřídeli volantu a podobně. Bylo také nutné přesunout palivovou nádrž do zadní části vozu. Naopak motor, převodovka i nápravy byly po úpravách převzaty z předchozích modelů.
Video z roku 1985 představuje historii a současnost značky Škoda
Zpoždění bylo způsobeno také tím, že kvůli složitější výrobě vozu musela být postavena nová lisovna a lakovna. Ta pak vydržela ještě pro modely Favorit i Felicia.
To byly původní „úzké“ modely, které měly úzké nápravy a z počátku výroby užší 14″ kola. Odtud právě vznikla jejich přezdívka „užovka“. 40leté výročí ovšem v letošním roce slaví tzv. „emka“, což byl poměrně velký facelift původní verze z roku 1983. Změněn byl nejen vzhled, ale také technika.
Z důvodu přetáčivosti první verze byla přepracována zadní náprava a rozšířen rozchod předních i zadních kol a řízení se změnilo na hřebenové. Namísto čtyřstupňové převodovky měly některé modely pětistupňovou (ale většina modelů měla stále čtyřkvalt). Posilovače brzd z počátku výroby chyběly úplně, brzdový posilovač dostaly zpočátku jen nejsilnější modely, až později ho dostaly všechny verze. Posilovač řízení ovšem auto nedostalo nikdy.
Oblíbená byla také kupé Škoda Rapid. Šlo o modely s motory 1,3 litru a zpravidla pětistupňovou převodovkou. Poslední modely Rapid 135 a Rapid 136 sjely z výrobní linky (původně v Kvasinách, později v Bratislavě, kde byla kvalita výroby spíše tristní) v srpnu 1990. Tehdy už auta používala stejné motory, které dostal i Favorit. V rámci výroby vznikly i kusy, které měly místo karburátoru vstřikování, šlo však o exportní verze.
No nevím..my jsme měli chryslera , táta dělal dlouhá léta vedoucího pumpy v Hloubětíně😂😂 a když si teda člověk sedl do Škudky tak to byl dost rozdíl,ale já měl 125 tku s pětikvaltem,jako uplně první auto a bylo to super kára,levná,držák, a pro uplného začátečníka dobrá.
No nevím..my jsme měli chryslera , táta dělal dlouhá léta vedoucího pumpy v Hloubětíně😂😂 a když si teda člověk sedl do Škudky tak to byl dost rozdíl,ale já měl 125 tku s pětikvaltem,jako uplně první auto a bylo to super kára,levná,držák, a pro uplného začátečníka dobrá.
my ho měli taktéž chrysler sport 180 tmavomodrá metla+černá střecha a tonovaný okna,šedohnědé intec,před fiatem 1800 berlina bílá se šíbrem a po něm opel commodore v8 5q s motorem small block 5,7l zelená metla a dva bílé pruhy na karoserii a pak renault 12ts zelenou se sport „gordini“ sedačkama a motorem 1.4.oproti opelu to jezdilo zadarmo.u nás škoda nebyla i když třeba na chvilku auto chybělo tal vždy nějaká půjčka od tatových kámošů z branže měl půjčenýho golfa mk1 1500 nebo krasavce stříbrné bmw e12 528i i sestříbrným nádechem na oknech.tata vozil ředitela uhelných skladů a pak dělal bednáka+osvětlovače+řidiče kde převážel aparatury a tam se už tehdy vydělávaly jiný prachy.nám přiznal 6-8000kč za měsíc.
Vlečná náprava byla taky hitparáda
Po 40 tisících km se zkroutila a na kolech se udělaly velké odklony …
Nu před tím byla existence labutích písní škodovek s motorem v předu š-1100,š-1200, známé z filmů používaných v té době STB v černé barvě než oni přešly na volhy 21 !!!
Rapidy existovaly i jako Rapid 120. Ne jen 130. Nastudujte si to.
120 bylo garde pokud mě pamět slouží
Úzká řada byla Garde a široká Rapid
Máte pravdu, úzká nesla označení Garde, emkové kupé bylo označené jako Rapid (1200) a Rapid130 (1300). Později se už motor 1200 nemontoval, a označení bylo Rapid130, Rapid135 a Rapid136.
Nezaměnitelná vůně..
Poslední modely 135 a136 měly i přepracovanou zadní nápravu s šikmou osou kývání a moderní kloubové poloosy, jako mají všechny předokolky. Konečně se přestaly lámat konusy v zadních bubnech, což mělo vždy za následek upadlé kolo.
Promiňte, to jsem dost nepochopil já měl 130 r.v. 85 a jediné co jsem slyšel, že snad v roce 87 zesilovaly ty zadní ramena protože opravdu zadní kola dělaly čím dál víc známé „A“ ( a to hlavně na základě zkoumání po soutěžích) Jak byla jiná ta šikmost kývání? A nebo jste viděl nějakou š 130 s poloosami ze š 120 ?
A bylo jich fakt hodně a jako ojetiny nebyly levné…v roce 1996 si ji strýc pořídil za 20 tisíc Kč (1978) a v témže roce sestřenice model z roku 1986 za 48 tisíc….a cena vozů z posledních let výroby přesahovala tehdy i 60 tisíc.
Jsem moc rád, že ta doba je pryč. Překvapivě ale jsou tací, co by v těch komoušskejch vracích nejraději strávili další století….
Ano doba jde dopředu a tim i auta jsou mnohem lepši a zaplat pambu jich je oproti dřivějši době dostatek a ceny mnohem přiznivějši .Ale proč v tom nejezdit dál pokud ještě nepatrný počet jich projde STK a max rychlost je tu dána vyhlaškou kterou i Trabant hravě zvladne .
Úžasná auta…..
Ty si změň svůj nick z Ficusu na Pi.čus, lépe tě bude vystihovat!
Ty komoušskej vraku,co dokázali oni o tom se Ti může jen zdát,chudáčku. Tak blbě nekecej..!
Zkurvit životy desítkám milionům lidí opravdu dokázali jenom ti vaši komoušové.
Přesně
Mal som Škodu 130 . Nič moc. A rozhodne i za komunizmu boli bohatí a chudobní ľudia, viem o čom hovorím. Bola to doba zla, bol v podvedomí strach. A dnešok je následok toho slávneho komunizmu.
jojojo tu měl kemův tata a měl ju bílou 130l a jako bévalé kamionák ju měl tehdy z tuzexu,ale jednoho dne pár po revoluci ji místo v garáži nechal na pár minut venku a asi za 20 minut se vrátil 130tka v (0) p..i