SKODA_Felicia

Zamaskované prototypy Škody Felicia naháněla i TV Nova. Ukazovala je v hlavních zprávách

Autor: Pavel Srp - Zdroj: youtube.com, Škoda - Foto: Škoda - 9. 8. 2021


Škoda Felicia byla prvním modelem, který byl představen automobilkou po převzetí koncernem Volkswagen. Nešlo o zcela nový vůz, nýbrž o výrazně modernizovaný Favorit. I tak to ovšem byla velká událost. A zamaskované testovací prototypy se dostaly do televizních zpráv, což je dnes už nemyslitelné.

Dnes už je automobilový svět orientovaný hlavně na to, že auta jsou prostě dopravní prostředky a vlastně jsou spíše špatná, protože ničí přírodu. Ještě před 27 lety to ale bylo jinak. Češi si mohli kupovat auta, jaká chtějí (samozřejmě s ohledem na jejich finanční situaci), teprve pět let, a lidi auta bavila.

Svědčí o tom i reportáž, která byla odvysílána v televizních zprávách. Nešlo přitom o žádné oficiální představení nového modelu, nýbrž o špionážní záběry teprve chystaného modelu Škoda Felicia. A televize tehdy bývala tím nejsilnějším médiem…

Škoda Felicia Golden Prague je jediná svého druhu. Měla zlatý lak a čalounění s motivy pražského orloje

Televize Nova byla tehdy ještě „v plínkách“. Reportáž byla vysílána 12. července 1994, kdy ještě nikdo mimo škodovku nevěděl, jak bude nové auto vypadat. Bylo to jen pět měsíců potom, co Nova dostala licenci (4. února 1994). Zprávy tehdy moderoval Martin Severa, který byl v televizi od počátku. Objevoval se v hlavních televizních zprávách Televizní noviny. Nejprve hlásal ve dvojici s Evou Jurinovou, později pak s Jitkou Obzinovou. Na TV Nova vydržel až do roku 2000.

Nové auto bylo nakonec odtajněno 5. září 1994. První sériový vůz sjel z výrobní linky mladoboleslavského závodu 17. října 1994 přesně v 10:20 hodin a veřejnosti bylo auto představeno 26. října 1994. Trojice nových vozů v barvě české trikolory slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal na pražském Karlově mostě.

Mimochodem Škoda Felicia byla vyráběna od roku 1994 do 2001 (do výroby v roce 1996 se můžeme podívat v tomto videu) a brány automobilky Škoda opustilo celkem 1 420 441 vozů. Vyráběly se jako pětidveřový hatchback, pětidveřové kombi, pickup a ještě větší užitkový Vanplus. Nejzajímavější variantou byla Felicia Fun, povětšinou zářivě žlutý pickup pro volný čas, jehož hodnota na trhu ojetých aut dnes výrazně stoupá. Auta se prodávala nejen do České republiky, ale i do zahraničí.

Díky tomu, že Škoda Felicia vznikala už pod křídly koncernu Volkswagen, mohla se pochlubit výbavou, kterou do té doby žádná škodovka nepřinesla. Šlo například o protiblokovací brzdný systém ABS, airbagy, klimatizace, posilovač řízení, elektricky vyhřívaná přední sedadla a u vrcholné verze Laurin & Klement i kožené čalounění.

Základní pohonnou jednotkou byl zprvu benzinový motor o objemu 1289 cm³ ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. Nabídka motorizací byla později rozšířena. Od roku 1995 byl v nabídce benzinový motor 1,6 MPI s 55 kW a dokonce i naftový čtyřválec 1,9 D s výkonem 47 kW.

Štítky: , , , , , ,

7 názorů na “Zamaskované prototypy Škody Felicia naháněla i TV Nova. Ukazovala je v hlavních zprávách”

  1. 1.6 od vidláků je tragédie, průser že se do výroby nedostala šestnáctistovka od škodovky :(

    1. Škodovácká 1.6 nejspíše nebyla špatná, ale jezdil s ní jeden člověk, takže se těžko dovíme jaká opravdu byla. VW 1.6 rozhodně nebyl špatný motor. Na to, že to byla 1.6 měl opravdu dobrý spodek. Pravda, ve vyšších otáčkách už to nebyla žádná sláva, ale vzhledem k tomu, jaký měla Felicie podvozek a brzdy, by nějakých 20k navíc bylo spíše nebezpečných než k užitku. Navíc se s ní dalo jezdit za pár litrů. Tragédie byl spíše ten 1.9D.

      1. Jan Snášel

        1,9 D byl skvělý. Jezdil za 5 litrů a při dobrém zacházení naběhal minimálně 500 000 kilometrů.

        1. Ale projev toho motoru byl tragický. Výkon prachbídný a s divným průběhem a ten klapavý zvuk komůrkáče by vzbudil i ležáky na JIPce. Kdyby tam dali aspoň SDI, VW ho mělo od roku 96 a v Octavii byl od 97.

  2. A hlavně mi tu chybí jedna motorizace 2,8L VR6 bylo jich méně než šafránu ale mohla s ní být velká sranda

    1. Nebylo jich jako šafránu, v automobilce totiž nevznikla ani jedna, šlo o oficiální úpravu v GB, kde vzniklo prý cca kolem 10-20 kusů..

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru