cupra-leon-vz-a-cupra-leon-vz-tcr-okruh

Silniční CUPRA Leon VZ a závodní CUPRA Leon VZ TCR sdílí stejné DNA

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: CUPRA - 18. 2. 2025


Při pohledu na oba vozy, které poprvé přímo poměřují své síly na závodním okruhu Barcelona-Catalunya, je ihned patrné, že závodní duch značky CUPRA není jen heslem bez obsahu. „CUPRA Leon VZ má ideální specifikace ohledně výkonu, podvozku, jízdní dynamiky a samozřejmě i designu k tomu, aby posloužila jako základ pro závodní model, jakým je CUPRA Leon VZ TCR,“ říká Xavi Serra, globální ředitel oddělení CUPRA Racing, který vysvětluje, v čem jsou oba modely sdílející stejnou DNA spřízněné.

Společný impulz. Jedním z komponentů, na který je závodní tým odpovědný za vývoj závodního modelu nejvíc hrdý, je motor. Oba vozy jsou totiž vybaveny stejným typem motoru. „Model CUPRA Leon VZ TCR jsme vybavili dvoulitrovým motorem EA888, který pohání i sériově vyráběný model. Motor jsme nerozebírali, ani nijak neupravovali. Jediným rozdílem v porovnání se silničním modelem o výkonu 333 koní je nejvyšší výkon 340 koní ve verzi TCR, jehož jsme dosáhli změnou některých parametrů v řídicí jednotce motoru. Naši zákazníci tak mohou mít v tuto poháněcí jednotku obrovskou důvěru, ať na závodních okruzích, nebo na silnicích,“ říká Xavi.

Nový designový styl. Oba modely spojuje také design, který přebírá nový designový styl značky. Nové estetické pojetí modelů CUPRA je u závodního vozu patrné z osobitého světelného designu s motivem tří trojúhelníků i kompletního vnějšího designu, který byl důkladně přizpůsoben požadavkům na závodní automobil. „Již design sériově vyráběného modelu je pro závodní vůz velmi vhodný, protože je extrémně sportovní. Hlavní rozdíly spočívají především v konstrukčních úpravách. Z vnějších rozměrů má TCR větší šířku a délku. Snížili jsem také jeho výšku, ale použili jsme stejný skelet karoserie jako u silničního vozu,“ říká globální ředitel oddělení CUPRA Racing. Naproti tomu interiér je zcela odlišný, protože konstruktéři museli snížit hmotnost odstraněním nepotřebných prvků výbavy, jakými jsou sedadla, s výjimkou sedadla řidiče. Naopak byly přidány veškeré bezpečnostní prvky odpovídající pravidlům Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Sportovní vlastnosti na závodním okruhu i na silnici. Oba vozy jsou vybaveny stejným motorem, skeletem karoserie a podvozkem a mají i stejný základ designu. Zbývá se tedy ještě přesvědčit, zda jsou porovnatelné i v pocitech z jízdy. „Oba vozy sdílejí tolik prvků, například hřebenovou tyč řízení, přední a zadní nápravu…, takže jízdní dynamika je velmi podobná. Závodní vůz má nastavení, které umožňuje podávat na závodním okruhu ještě lepší výkony, ale oba koncepty jsou v zásadě shodné,“ dodává Xavi. Například CUPRA Leon VZ Sportstourer je vybavena systémem Torque Splitter, který používá dvě nezávislé, elektrohydraulicky ovládané spojky a řidiči poskytuje ještě větší agilitu při mimořádně sportovní jízdě.

Zrozeny pro stupně vítězů. V loňské sezoně pomohly závodní vozy CUPRA Leon VZ TCR svým týmům k triumfům v různých mistrovstvích a v roce 2025 mají ambice dosáhnout ještě větších úspěchů díky debutu v závodním seriálu IMSA Michelin Pilot Challenge a v čínském mistrovství cestovních vozů TCR China. Výměna zkušeností získávaných v motoristickém sportu i během vývoje sériově vyráběného modelu probíhá oběma směry. „Je to sdílený vývoj. Vzájemně si poskytujeme zpětnou vazbu. Díky tomu dokážeme získávat to nejlepší z obou světů,“ říká nakonec Xavi Serra.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru