V Höljesu ve Švédsku se představila nejnovější vývojová verze vozu PEUGEOT 208 WRX, přičemž tým využil známé kvality předchozího vozu jako základ nového nástupu. Zatímco potenciál vozu byl jasně patrný, okolnosti se v rodné zemi rodiny Hansenů proti týmu Peugeot Total spikly. Oba bratři Hansenové dostali své vozy PEUGEOT 208 WRX do finále, ale celkový vývoj závodu i jeho výsledek byly komplikované. Timmy Hansen dosáhl čtvrtým místem nejlepší umístění pro Team Peugeot Total, nicméně až do posledního kola jel na druhém místě. Zvrat nastal, když do Timmyho vozu narazil jeho soupeř a poslal jej do pískové únikové zóny. Za tento přestupek byl jeho původce penalizován.
Timmy Hansen byl v každé ze svých kvalifikačních jízd rychlý a po čtvrté kvalifikační jízdě byl na celkovém třetím místě. Byl pevně odhodlán proměnit to na rozhodný výsledek v cíli. Ve druhém semifinále se umístil na 2. místě, z finálové jízdy byl ale švédský jezdec bez vlastního přičinění brutálně vyřazen. Přesto si může z tohoto víkendu odnést víc pozitiv než negativ, protože ukázal jasný potenciál nové specifikace PEUGEOT 208 WRX.
Kevin Hansen po celý víkend skvěle předváděl své lepšící se schopnosti. Podával konzistentní výkony v kvalifikaci a získal cenné mistrovské body poté, co se umístil na druhém místě ve svém semifinále. Finálový závod zahajoval po boku svého bratra ve 2. řadě, ale kvůli mechanickým problémům nebyl schopen dosáhnout požadovaného výsledku, neboť po obdivuhodném startu jeho motor přestal fungovat a auto se zastavilo.
Sébastien Loeb zažil nešťastný víkend. Jeho sedmá pozice v kvalifikaci odráží neúspěšnou snahu Francouze při hledání čisté jízdy a nalezení správného rytmu s modernizovaným vozem ve velmi těžké konkurenci. V prvním semifinále skončil čtvrtý a finále těsně mu uniklo: byl méně než 0,4 s za třetí pozicí.
Team PEUGEOT Total nyní se 233 body zaujímá v rámci mistrovství svět třetí pozici v pořadí týmů, nicméně na 2. pozici ztrácí jen 6 bodů. V mistrovství jezdců je Sébastien 4., Timmy 5. a Kevin 7. „Kouzelný víkend“ navštívilo rekordních 51 600 lidí, Team PEUGEOTU se nyní jednoznačně zaměřuje na práci při zlepšování svého nejnovějšího vozu.
Co řekli…?
Bruno Famin, ředitel PEUGEOT SPORT: „Cílem bylo co nejrychleji přenést tyto nové vývojové prvky do hry, protože i když jsme od úvodu sezony byli v testech téměř rovnocenní, nic se nevyrovná zkušenosti ze závodů. Objevíte nové problémy a vůz používáte jiným způsobem. Uvědomovali jsme si, že vzhledem k úrovni šampionátu to bude obtížné, ale chtěli jsme těmto technickým vývojovým prvkům poskytnout patřičný křest ohněm, abychom pokračovali ve zlepšování. Celkově se jedná o co nejrychlejší dosažení našich cílů a schopnost bojovat o místa na stupních vítězů v každém závodě. Byl to složitý vstup do víkendu: museli jsme se naučit a jemně doladit nastavení vozu, který se řídí v porovnání s předchozím modelem jinak, a čelili jsme několika technickým problémům. Jak jezdci, tak inženýři potřebovali čas na nalezení správného nastavení. Ale nakonec se to dosáhlo poměrně rychle a s každou jízdou jsme zjišťovali pokrok u jezdců i vozu: až do té míry, že jsme v neděli dosáhli poměrně konkurenceschopnou kombinaci. Pokud se podíváte na Timmyho časy na kolo, myslím, že skutečně mohl dosáhnout 2. místo ve finále, pokud by nebyl vtažen do incidentu, za nějž byl odpovědný jezdec oprávněně potrestán. Takže i když odtud neodjíždíme s konkrétním výsledkem, na který bychom mohli být hrdí, je toho dost na to, abychom se cítili skutečně optimisticky z hlediska budoucnosti. Především jsme ukázali velmi zajímavý potenciál, což je přesně to, co jsme hledali. A teď už to nevzdáme! „
Timmy Hansen, PEUGEOT 208 č. 21: „Celý tým – inženýři, mechanici i já – všichni jsme odvedli skvělou práci, abychom se přizpůsobili všem změnám v modernizovaném voze PEUGEOT 208 WRX. Zažili jsme impozantní víkend. V posledním kole finále jsem byl na 2. místě. Nejprve mě Andreas Bakkerud vytlačil z ideální linie a předjel mě. A pak mě Mattias Ekström úplně vytlačil z trati a já jsem si při nárazu vykloubil rameno. A tak cítím bolest – jak v rameni, tak vnitřně. Ve všech těchto modernizacích můžeme ještě odhalit velký potenciál. A tak je snadné zůstat motivován pro to, co bude následovat. V průběhu roku budeme stále rychlejší. V příštím závodě v Kanadě můžeme, doufejme, že bojovat o vítězství. „
Kevin Hansen, PEUGEOT 208 WRX č. 71: „Byl to opravdu dobrý víkend. Během víkendu jsme usilovně pracovali, abychom pokročili v našem prvním kole s vozem PEUGEOT 208 WRX se základní specifikací 2018. Je to trochu odlišné od předchozího auta, které jsem řídil, takže to chvíli trvalo, než jsem si zvykl na nastavení a to ostatní. Počínaje ranním warm-upem se všechno po celý den stále zlepšovalo a myslím, že jsme hodně pokročili jak v nastavení, tak i v řízení. A dostat se opět do finále je opravdu úžasné. Bohužel jsme se zastavili v druhém kole kvůli technickému problému. Je to škoda, ale dostat se až do finále tady v Höljesu, je opravdu skvělé.“
Sébastien Loeb, PEUGEOT 208 WRX č. 9: „Musím říci, že s tímto víkendem nejsem spokojen. První dvě kvalifikační jízdy neproběhly dobře. V ranní třetí kvalifikaci jsem narazil do Timura Timerzyanova a zlomil zavěšení, takže jsem v rozjížďce skončil poslední. Po čtvrté kvalifikaci jsem se do semifinálové jízdy kvalifikoval na 7. místě. Z tohoto umístění startujete na vnější straně druhé řady, což není to nejlepší místo. Závod proto pro mě začal velmi špatně a nijak se to nelepšilo. Naším cílem pro šampionát je shromažďovat body a o tomto víkendu jsme jich moc nezískali. V celkovém pořadí Johan Kristofferson stále zvětšuje svůj náskok ve vedení, a to nebylo naším cílem. Celkově mám z modernizovaného vozu PEUGEOT 208 WRX lepší pocit než z předchozího, ale v budoucnu se stále musíme zlepšovat. Myslím, že teď jdeme v celkem dobrém směru.“
Příští závod:
Dalším závodem mistrovství světa FIA v rallycrossu, který se bude konat od 4. do 5. srpna, bude Grand Prix de Trois-Riviéres v Kanadě na trati, kde Timmy Hansen v roce 2016 vyhrál. Trois-Riviéres se nachází na východě Kanady mezi Montrealem a městem Québec. Trať tvoří z 59 % asfalt a ze 41 % šotolina. Její celková délka je 1,35 km. Rekordní čas na kolo, který pochází z minulého roku, v současné době činí 48,009 s.
Výsledky finálního závodu v Holjesu:
- Johan KRISTOFFERSON – 4:14,969
- Andreas BAKKERUD – 4:17,946
- Jérôme GROSSET-JANIN – 4:20,925
- Timmy HANSEN – 3.34,257
- Kevin HANSEN – 0:45,297
- Mattias EKSTRÖM – 4:19,238
Stav Mistrovství světa jezdců po 6 závodech z 12:
- Johan KRISTOFFERSSON/Volkswagen Polo R – 165 bodů
- Andreas BAKKERUD/Audi S1 – 125 bodů
- Petter SOLBERG/Volkswagen Polo R – 119 bodů
- Sébastien LOEB/PEUGEOT 208 WRX – 117 bodů
- Timmy HANSEN/PEUGEOT 208 WRX – 116 bodů
- Mattias EKSTRÖM/Audi S1 – 114 bodů
- Kevin HANSEN/PEUGEOT 208 WRX – 77 bodů
- Niclas GRÖNHOLM/Hyundai i20 – 73 bodů
- Janis BAUMANIS/Ford Fiesta – 51 bodů
- Timur TIMERZYANOV/Hyundai i20 – 48 bodů
- Robin LARSSON/Ford Fiesta – 46 bodů
- Jérome GROSSET-JANIN/Renault Mégane RS – 43 bodů
- Guerlain CHICHERIT/Renault Mégane RS – 34 bodů
- Kevin ERIKSSON/Ford Fiesta – 25 bodů
- Tommy RUSTAD/Volkswagen Polo – 13 bodů
Stav Mistrovství světa týmů po 6 závodech z 12:
- PSRX Volkswagen Sweden – 284 bodů
- EKS Audi Sport – 239 bodů
- Team PEUGEOT Total – 233 bodů
- GRX Taneco – 121 bodů
- GC Kompetition – 77 bodů
- Olsbergs MSE – 71 bodů