renault-clio-historie-1

Šéf Renaultu varuje, že nová malá mohou stát až 2x tolik, co teď

Autor: Pavel Srp - Zdroj: Motor1.com, AUTOCAR - Foto: Renault - 5. 5. 2021


Vývoj automobilů tak, aby splňovaly přísné předpisy, se prodražuje. To se musí promítnout do ceny. I kvůli tomu varuje šéf koncernu Renault, že v budoucnosti budou malá auta segmentu B stát až dvakrát tolik, než kolik za ně zaplatíme dnes.

Malá auta jsou mezi lidmi oblíbená. Může za to nejen nižší cena, ale právě i nižší rozměry nebo častěji také nižší provozní náklady. Pro výrobce je to stále zajímavá třída, i když se spousta zákazníků přesunula od klasických hatchbacků a sedanů do crossoverů. Za rok 2020 se aut v segmentu B prodalo jen v Evropě na dva a čtvrt milionu kusů.

Ovšem chystaná norma Euro 7, která by měla platit od roku 2025, by mohla tento segment udělat téměř mrtvým, protože auta by mohla zdražit až na dvojnásobek své ceny. Evropská unie sice před pár týdny trochu ustoupila, ale i tak nás, zdá se, nic hezkého nečeká.

Luca de Meo
Luca de Meo | Foto: Renault

Luca de Meo, šéf koncernu Renault se o tom v rozhovoru pro britský magazín Autocar rozpovídal. Na automobily ze segmentu B po zavedení normy Euro 7 zmínil dokonce slova jako „nerentabilní“ a „příliš drahé“. Vysvětluje to tím, že k „vyčištění“ jakéhokoliv spalovacího motoru je potřeba v první řadě filtr pevných částic, který se skládá z mnoha surovin, včetně drahých kovů. Filtr pevných částic a další podobné součástky se podle něj jednodušeji rozpustí v ceně Mercedes-Benzu třídy S než v ceně Renaultu Clio, kde mohou celkovou cenu auta dokonce až zdvojnásobit. U drahých aut je navíc schopen a ochoten to zákazník zaplatit, u levnějšího auta nikoliv.

Podle něj je řešením to, že se malá auta se spalovacími motory přestanou vyrábět a nahradí je elektromobily, které se v tu chvíli stanou levnějšími. Na elektromobilech je v současné době nejdražší právě baterie. Luca de Meo říká: „Cena baterií klesá podle našich zkušeností přibližně o 10 % za rok. A malá auta nepotřebují tak velké baterie, takže mohou být ve srovnání s rodinnými elektromobily opět o kus levnější.“ Tím zjednodušeně říká, že zatímco cena aut se spalovacími motory poroste, cena elektromobilů bude naopak klesat, až se stane, že se oba typy pohonů setkají. A co se stane pak? Pak budou elektromobily na výraznějším vzestupu.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru