Výrobní závod SEAT v Martorellu, který v letošním roce slaví své 25. výročí, dosáhl v roce 2018 dalšího milníku překonáním hranice 10 milionů vyrobených vozidel. Během uplynulého čtvrt století sjíždělo z montážních linek největší španělského závodu na výrobu automobilů 39 různých modelů, od druhé generace modelu SEAT Ibiza a první generace modelu SEAT Cordoba až po SEAT Arona nebo Audi A1, které je vyráběno již několik týdnů.
Výrobní závod byl slavnostně otevřen v roce 1993 a jeho vybudování si vyžádalo investici 244,5 miliardy peset (1,47 miliardy eur). SEAT do něj převedl výrobu ze 40 let starého výrobního závodu Zona Franca v Barceloně a od té doby jsou nejdůležitější modely značky vyráběny v Martorellu. Postupně se k nim přidaly modely Audi Q3 a Audi A1. Martorell je třetím největším výrobním závodem koncernu Volkswagen v Evropě a stal se vzorem chytré výroby na základě konceptu Průmyslu 4.0.
Vozidlo s pořadovým číslem 10 milionů, Arona FR 1.5 TSI s dvoubarevným lakováním odstíny červená Desired a černá Midnight, je tento týden vystaveno v závodě Martorell v rámci expozice u příležitosti 25. výročí závodu. Arona používá platformu MQB A0, kterou sdílí s modelem Ibiza a novým modelem Audi A1. SEAT použil tuto platformu jako první značka koncernu Volkswagen. MQB A0 zvyšuje flexibilitu výroby, protože poskytuje technický základ pro různé modely a umožňuje realizaci rozmanitých karosářských verzí v rámci stejného segmentu. V závodě Martorell tak mohly být během uplynulých 18 měsíců zařazeny do výroby tři nové modely.
Vzor v oblastech investic, zaměstnanosti a výroby
Produktová ofenziva společnosti SEAT si v uplynulých dvou letech vyžádala rekordní investice a výdaje na výzkum a vývoj, které v loňském roce dosáhly částky 962 milionů eur. V současnosti se v Martorellu vyrábějí modely Ibiza a Leon, jehož nová generace bude uvedena na trh v roce 2019, a městský crossover Arona. Nedávno byl do výroby zařazen také model Audi A1, který vzniká pouze v závodě SEAT, odkud je dodáván na všechny trhy, na nichž je prodáván. Audi svěřilo produkci tohoto modelu Martorellu na základě úspěšné výroby modelu Audi Q3, která probíhala exkluzivně ve Španělsku po dobu sedmi let.
Vzhledem ke zvyšování výroby a počtu modelů vyráběných v závodě Martorell, jakož i z důvodu spuštění strategických projektů, souvisejících s konektivitou automobilů, digitalizací společnosti a vývojem modelu Tarraco i jeho uvedením na trh, se zvýšil počet zaměstnanců na více než 15 000 odborníků. Více než 12 500 z nich pracuje v Martorellu, a to ve výrobě, v hlavním sídle společnosti a v Technickém centru SEAT, které navrhuje design a zajišťuje vývoj všech vozidel značky. Jen v roce 2018 přijala společnost více než 500 nových zaměstnanců na dobu neurčitou.