2024-tesla_model_3-facelift

Sankce proti levným čínským elektromobilům se dotknou i dalších značek, zejména Tesly

Autor: Radim Plachý - Zdroj: auto.pravda.sk - Foto: Tesla - 3. 10. 2023


Evropská unie se bojí levných čínských elektromobilů, takže vymýšlí opatření, kterak jejich prodej na svém území omezit. Takové sankce se ale nakonec mohou dotknout i jiných výrobců, například značek BMW, Dacia, Tesla, Smart, Volvo či Polestar.

Evropská unie tak spustí vyšetřování, zda v případě prodeje čínských elektromobilů nejde o nekalou soutěž. Podle EU je totiž problém, že čínské elektromobily dotuje čínská vláda, kvůli čemuž tak jejich cena může být tak nízká. Toto vyšetřování má probíhat 13 měsíců.

Pokud by se ukázalo, že o nekalou soutěž podle EU jde, mohly by být čínské elektromobily dostatečně zdaněny, případně na ně bude uvaleno vyšší CLO než současných 10 %.  Ostatně, první evropská země už proti čínským elektromobilům bojuje po svém, Francie na ně totiž neposkytne dotace.

Francie si posvítila na levné čínské elektromobily. Na rozdíl od evropských na ně zákazníci nedostanou dotaci

Problémem ale může být, že z Číny dovážejí své elektromobily i mimočínští výrobci, kteří tam „pouze“ vyrábějí, upozorňuje na výkonný viceprezident EU Valdis Dombrovskis. „Mohou to být i vozidla jiných výrobců, která se dovážejí z Číny, pokud dostávají dotace na straně výroby,“ řekl Dombrovskis pro Financial Times. A právě to se tedy může týkat značek BMW, Dacia, Tesla, Smart, Volvo či Polestar.

Vyšetřování se tak zaměří také na to, do jaké míry čínská vláda právě dotovala výrobu výše zmíněných značek, ale také tradičních čínských výrobců jako jsou BYD, SAIC Motor a Nio. Zvláštní pozornost bude prý věnována zejména Tesla, která v západní Evropě prodala za prvních 7 měsíců letošního roku necelých 94 tisíc aut, která byla vyrobena v Číně. To je podle Schmidt Automotive Research celkem asi 47 % všech evropských registrací americké automobilky.

Tesla má navíc v Číně oproti jiným zahraničním výrobcům konkurenční výhodu, protože na rozdíl od nich tady nemusela vytvořit společný podnik s čínským výrobcem. Tamější vláda totiž americké automobilce umožnila vlastnit svoji továrnu 100%.

V závěsu za ním hned bude značka MG, spadající do portfolia koncernu SAIC Motor, které v Evropě prodalo přes 57 tisíc aut.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru