operativni-leasing-autobazar

Rok 2024 v ojetých autech? Velký autobazar říká, že se kvůli propadu prodejů rozhodl přestat vykupovat a nabízet elektromobily

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Auto ESA - 13. 1. 2025


Prodej ojetých aut ovládly v České republice v roce 2024 naftové kombíky, přičemž nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia třetí generace. Tento model sesadil z prvního místa stejné auto, ale o generaci starší. Potvrdil tím mimo jiné i dlouhodobou dominanci značky Škoda na českém trhu jak mezi novými značkami, tak i mezi ojetinami.

Podle statistik společnosti Auto ESA zůstávají na vrcholu zájmu „tradiční“ paliva jako je nafta a benzin, mírně přitom převládá benzin s 51% podílem oproti 48 % nafty. Elektromobily naopak zaznamenaly dramatický pokles poptávky o více než 95 %.

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů především z Německa,“ vysvětluje Filip Kučera, marketingový ředitel Auto ESA.

Čínské ojeté elektromobily vyhledávají lidé častěji než ty zavedené evropské. Vedou MG a Dongfeng

Škoda na vrcholu, SUV na vzestupu

Značka Škoda si udržela dominantní 31% podíl na trhu s ojetými vozy, následovaná je značkami Volkswagen (12 %) a Ford (9,6 %). Nejprodávanější modely roku byly Škoda Octavia třetí generace (5,7 %), Octavia druhé generace (4,9 %) a Fabia první generace (3,6 %).

Z hlediska karoserií se zákazníci nejčastěji rozhodovali pro kombi (31 %), na druhém místě byly hatchbacky (25 %) a na třetím místě SUV (17 %). SUV zaznamenala meziroční nárůst o 4 % na úkor hatchbacků a MPV.

Vyšší ceny a mladší auta

Průměrná cena ojetých vozidel v roce 2024 vzrostla oproti roku 2023 o 13 tisíc korun na celkem 204 500 Kč. Současně se snížilo průměrné stáří vozidel na 10,5 roku a průměrný nájezd na 154 tisíc kilometrů.

„Rok 2024 přinesl zvýšený zájem o dražší a mladší vozy. Naše prodeje vzrostly o 5 % na více než 26 tisíc prodaných vozidel. I zimní měsíce, které bývají obvykle slabší, byly tentokrát nadprůměrné,“ dodává Kučera.


TIP: Prověření ojetého auta před koupí

Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.


Štítky: , , , , , , , ,

9 názorů na “Rok 2024 v ojetých autech? Velký autobazar říká, že se kvůli propadu prodejů rozhodl přestat vykupovat a nabízet elektromobily”

  1. Protože nejde jen o cenu paliva a servisních nákladů (které se s výměnou baterie celkem srovnají), ale i o zůstatkovou hodnotu auta. Ztráta na ceně EV aut je obrovská, takže to co ušetříte na provozu, za předpokladu že máte levnou elektřinu, proděláte při prodeji ojetého auta a budete rád, že jste ho nakonec vůbec udal.

    1. Nepřijde mi že jsem blázen, když vlastním elektroauto. Spíš je otázkou.. a vy by jste mi mohl snad i vysvětlit, proč bych měl platit za přesun z A do B 3x více? Proč bych měl mít násobně více starostí s termínem na servis, zda projdu na ME, zda budu muset vytáhnout z peněženky neplánovaně xx tisíc Kč za nové vstřiky, dvouhmotu, EGR ventil, turbo, děravý výfuk, žhavící svíčku, adBlue.. auu. Ne, nemyslím že jsem blázen.
      Máte na to prosím odpovědi, když jste ten příčetný a já tím bláznem?

      1. Filip Kondapaneni

        Protože s tim dojede jednou ročně k moři jen s jedním tankováním, které nemusí plánovat. Ne, vážně, pro řadu lidí je EV dobrá alternativa ale jen minimum z nich mají možnost snadného nabíjení. Jsem teď v Shenzenu a EV auta tvoří cca 50 procent vozového parku. Ale čeho tu jsou miliony jsou elektrické skútry které si lidé nabíjejí doma díky přenosným akumulátorum. Přijede domu, vyndá aku a jde s nim do svého 25 nadzemního podlaží kde ma 25 metrový bytecek kde to vrazi do nabíječky. E-skútry parkující úplně všude a jezdi skoro všude po chodníku, na silnici je prázdno a klid jak v Evropském městě v neděli dopoledne, na chodníku je to Saigon. Skoro nikde jsem tu venku neviděl nabíječky pro auta,, vše je v garážích. Teď by tu mohl zacit elektromobilista něco vykřikovat o zaostalé EU, ale Shenzen nezná zimu a sníh, a jen málokterá budova je starší 20i let. Je to město vybudované na zelené louce zcela nedávno kde se od začátku dbalo na robustní infrastrukturu. EU by musela svá historická města zbourat a postavit znovu a “správně “

        1. Pane Kondapaneni, nikdo nic plánovat nemusí. Od toho máme např. ARBP, Chargemaps, atd., anebo skoro každá automobilka ve svém infotaimentu má svoji navigaci i s plánem nabíjení.
          Ano, je to jak popisujete. Lidé u skútrů to řeší např. takto. Ale BEV se řeší v Číně jinak. Čína má věměnitelné baterie i pro BEV, viz https://www.nio.com/news/nio-pss-4.0?&noredirect=
          Stačí se dívat kolem.
          Až 480 výměn denně na jedné swap station. Tj. 20x za hodinu.
          Proto to začalo tam. To není náhoda.
          A EU, ani nikdo jiný, nemusí bourat města. V domech v ČR bydlí 2/3 obyvatel. Viz https://www.denik.cz/bydleni/bydleni-ceska-republika.html
          A proto nemíchejte prosím hrušky s jabkami. Čína je v tomto oproti ČR specifická. Máme v tomto v Evropě mnohem větší výhodu.
          Můžeme a nabíjíme z 80% doma.
          Viz https://zpravy.kurzy.cz/730029-cesi-nabijeji-svuj-elektromobil-doma-az-v-osmdesati-procentech-pripadu-jak-minimalizovat-riziko/
          A stejně už se těším, až si samořiditelná auta získají důvěru, a všichni jezdící ve ,,free“ režimu si budou muset připlácet za pojištění víc a víc a víc..
          Hezký den.

        2. Pane Kondapaneni, omlouvám se.. nevšiml jsem si té ironie, skrz tankování.
          Své jsem Vám napsal, tak snad to vezmete s nadhledem.
          Ať se Vám v Shenzenu líbí.
          Hezké sny.. z Česka :)

      2. Roman Hájek

        Ano, všechny díly které jste jmenoval se Vás netýkají to je pravda ale za pět let až budete měnit první článek v baterii jste na stejné ceně jako jste teď díly jmenoval a nemluvě o tom kolikrát musíte trávit čas nabíjením na cestě. Dejte si závod čtyřčlenou rodinu v zimě do Albánie a schválně za jak dlouho dorazíte po mě :)

        1. Dobrý večer pane Hájek, mám k vám pár otázek.
          Kolikrát jste jel do Albánie? Já jednou. A to 26 hodin. Diselem. Na hranicích HU/SRB se stálo 4 a půl hodiny na vzdálenosti cca 5km. To nechcete držet na spojce.. auu.
          A to chcete opravdu závodit?! Do toho by jste ani vy nešel.. anebo skutečně ano? Proč? Na dovolenou..? Zkuste se zamyslet.
          Tady máte jeden odkaz.. ať víte, o čem vlastně píšete..
          https://chargemap.com/map
          Mám šestileté elektroauto. Nic jsem neměnil. Ani žárovku. Baterie má 92% zdraví, a mám nejeto 98tis.km. Stejné auta najíždějí 260tis. km, a kapacita se sníží od cca 10-15%.
          Viz např. https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Nissan-Leaf-3.Zero-Limited-Edition-62-kWh-LED/vhc:car,srt:price,sro:asc,ms1:18700_53_,frn:2017,ful:electricity,pwn:147,dmg:false/pg:vipcar/409478403.html
          A to je elektromobilní pravěk.
          Dnešní elektroauta vás rozhodně na dovolenou nezdržují.
          Ale to pochopíte, až ho budete mít.
          Hezké sny.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru