BESIP ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven a Policií ČR spouští  novou preventivní kampaň „AGRESIVITA ZABÍJÍ“. Agresivita za volantem může mít tragické následky. Češi často jezdí rychle, nedodržují bezpečnou vzdálenost a občas ani nedávají přednost, kde by měli. Málokdo si ale uvědomuje, že nebezpečné jsou reakce ostatních řidičů na tyto situace. 7 z 10 řidičů se alespoň někdy nechá vyprovokovat k agresivní jízdě.

Řidiči volali na D1 policii na agresivního řidiče se zakrytou registrační značkou

Pomalá jízda štve skoro všechny

„Průzkum, který jsme si nechali zpracovat, ukazuje, že spouštěčem agresivní jízdy je často chování jiných řidičů, a to nemusí jít jen o nebezpečné praktiky, jako je myškování nebo vybržďování. Více než třetina tázaných přiznává, že je do varu přivede pouhá pomalá jízda jiných řidičů. Negativní emoce se snadno šíří, a agresivita tak spouští řetězovou reakci, která zvyšuje riziko vážných nehod,“ vysvětluje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

„Pokud jde o nejzávažnější projevy agrese na silnicích jako je lepení se na vozidlo před sebou, vybržďování, vysoká rychlost v místech, kde se pohybují chodci a cyklisté, či nebezpečné předjíždění, je třeba jasně trestat a přitvrdit postihy za takový způsob jízdy,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy ČR.

Přečtěte si také:  Řidič amerického muscle car pustil za volant ego a málem zmrzačil několik lidí

Z průzkumu, který pro ČAP provedla agentura STEM/MARK, mimo jiné vyplývá, že:

  • 88 % lidí je přesvědčeno o vzrůstající agresivitě řidičů
  • za agresivního řidiče se přitom považuje jen 5 % z nich
  • 78 % řidičů při jízdě někdy překračuje povolenou rychlost, 63 % nedodržuje bezpečnou vzdálenost
  • téměř každý desátý řidič už někdy záměrně vybrzďoval vozidlo za sebou
  • na myšku reagují dvě třetiny řidičů agresivně, na lepení se na zadek auta každý třetí řidič

„Překvapilo nás, kolik dotazovaných dokáže rozpoznat projevy agresivní jízdy u ostatních, avšak u sebe samých potřebný náhled postrádají. Projevy vlastní agrese si uvědomí teprve tehdy, když jsou dotazováni na reakce při konkrétních dopravních situacích,“ komentuje výsledky šetření Jan Matoušek. „Pojmenovat nebezpečné situace a uvědomit si, že se rizikového chování sami dopouštíme, je přitom nezbytným krokem k pozitivní změně. A právě to je cílem této kampaně,“ uzavírá Jan Matoušek.

Anonymní pocit bezpečí

„Automobil bohužel dává řidičům podobný pocit anonymity jako virtuální́ prostředí́. Někteří řidiči mají falešnou představu, že musí vychovávat nebo trestat ostatní řidiče za jejich chování. Přitom jedna negativní akce většinou vyvolá další reakci. Agresivní konflikty dostávají do nebezpečí jak ty nejbližší, se kterými cestuji, tak i ostatní účastníky silničního provozu. Nejlepší obranou je defenzivní́ jízda,“ upozorňuje Tomáš Neřold.

Stupňující se agresivitu řidičů potvrzuje také plk. Jiří Zlý, ředitel Dopravní policie ČR: „Agrese na silnicích je velmi obecný pojem. Jako dopravní policisté se však v terénu téměř neustále setkáváme s jejími konkrétními projevy, kterými jsou rychlá jízda, riskantní předjíždění či vědomé nerespektování pravidel silničního provozu. Na počátku sledu událostí s tragickým koncem však nemusí být jen velký vztek, ale i zdánlivě nevinné rozzlobené gestikulování nebo netrpělivé troubení.“

Přečtěte si také:  Demolition derby v garážích. Z Passatu moc nezbylo, ale řidič to vůbec neřešil

Ač je ve statistikách nehodovosti evidováno za uplynulých deset let „pouze“ 5 535 nehod zapříčiněných agresivní a bezohlednou jízdou, agresivní chování se nepřímo podepisuje na mnoha dalších. Podle České kanceláře pojistitelů vyplatí pojišťovny za nehody způsobené agresivními řidiči zhruba 1,25 až 1,5 miliardy korun. Některé ztráty v důsledku agresivní jízdy však vynahradit nelze. V letošním roce například jen do konce srpna vyhaslo na silnicích 161 životů následkem nehody způsobené nepřizpůsobením rychlosti stavu vozovky, přejetím do protisměru a nedáním přednosti automobilům proti dopravnímu značení či chodcům na přechodech.