Řidiči jsou pokaždé, když sednou za volant, v neustálém nebezpečí, které si ale málokdo uvědomuje. Specialisté na bezpečnost se shodují, že každý řidič by měl myslet i za ty druhé, protože nikdy neví, jak kdo zareaguje. Myslet musí i za chodce, jejich chování je často velmi nebezpečné a hlavně nepředvídatelné. Přesvědčil se o tom bohužel také řidič ze Zlína, kterému nepozorný chodec vběhl doslova přímo pod auto. Ani řidič, ale ani chodec neměli šanci.

Náraz zdemoloval auto

K vážné dopravní nehodě, při které chodec bohužel zemřel, došlo v sobotu krátce před půl třetí ráno. 34letý řidič jel po zlínské ulici Okružní v pravém pruhu, když se k němu z ničeho nic přiblížil zleva 25letý chodec. Náraz byl velmi silný, což dokazuje policejní fotografie z místa nehody. Lexus má po nárazu zcela zničenou levou přední část i čelní okno.

I přes několik desítek minut trvající resuscitaci se chodce nepodařilo zachránit a lékař konstatoval smrt. Dechová zkouška řidiče byla negativní a to, kde se chodec vlastně vzal a proč skočil přímo pod auto, musí teď zjistit policisté. Ti pak na místě odhadli škodu asi 150 000 Kč.

Přečtěte si také:  K pětině smrtelných nehod chodců dochází na vyznačených přechodech

Chodci jako nejzranitelnější účastníci provozu

Je dobré vědět, že nejen řidiči, ale i chodci ročně zaviní opravdu velké množství dopravních nehod. Do silnice často vstupují tam, kde nemají, se sluchátky nebo telefony v uších a ani nevnímají své okolí. Říká se jim „Smart phone zombies“ a jde o velmi rychle se rozrůstající druh. Pak jsou tu ti, kteří zbytečně riskují a myslí si, že to stihnou nebo maminky, které do vozovky strčí kočárek a jsou si jisté, že přece v tu chvíli všichni zastaví. Tak to ale nefunguje a všichni vyjmenovaní neohrožují jen sebe, ale i ostatní kolem. Jeden řidič to možná před takovým nečekaným chodcem ubrzdí, a další už ale nemusí mít to štěstí a nehoda je na světě.

Právě proto musí řidiči myslet i za chodce, periferně je pořád vnímat a raději sundat nohu z plynu. Nehody, jaká se stala ve Zlíně, nejsou ojedinělé a chodec souboj proti těžkému autu málokdy vyhraje. BESIP k tomu dodává: „Kolikrát řidič není ani při nejlepší vůli schopen dobrzdit, pokud chodec vešel na přechod pár metrů před vozem. Stejně tak musí i chodci vzít v úvahu hmotnost vozu, mokrý nebo suchý povrch, typ silnice a z toho vyplývající brzdnou dráhu.“

Absolutní přednost je nesmysl

Mezi chodci už řadu let panuje přesvědčení, že na přechodu pro chodce mají absolutní přednost. Specialisté na bezpečnost, ale i policisté ovšem pravidelně varují a upozorňují, že to není pravda. Jde o pověru, která ale může stát životy. Jak to tedy je?

Přečtěte si také:  Chodci nemají na přechodech absolutní přednost. Přesto si to někteří stále myslí, ale často na to doplácí

Experti na bezpečnost z BESIPu k tomu řekli: „Chodec by si měl uvědomit, že například nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo vozovku, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy. Nachází-li se v tomto případě na přechodu pro chodce nebo vozovce, musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí těchto vozidel. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem a také musí dát přednost tramvaji.“

Povinnosti má ale i řidič: „Řidič vozidla s výjimkou řidiče tramvaje je pak povinen umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky. Proto se musí řidič přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo. To ale neplatí na křižovatce s řízeným provozem nebo přechodu pro chodce, kde je umístěno světelné signalizační zařízení.“