Drtivá většina řidičů má z majáků poměrně respekt. A je přitom jedno, jestli patří hasičům, policistům nebo záchranářům. Zjevně ale existuje i sorta řidičů, která si z nějakých majáků nic moc nedělá.
A do té sorty patří i 37letý řidič Volkswagenu Golf, na kterého si v úterý 4. února odpoledne u policistů musela stěžovat posádka záchranářů. Ta s pacientem a zapnutými majáky jela do trutnovské nemocnice. Policistům nahlásili, že se jich bílý Golf nesmyslně drží, přes vesnici jel i 80 km/h, projel červenou na semaforech, a navíc posádku sanitky vyblikával a troubil na ni. Nakonec vůz jedoucí do nemocnice předjel.
„Než stihla hlídka dorazit, auto se odpojilo a zmizelo. Policisté uvedené vozidlo pomocí získané registrační značky vypátrali v bydlišti řidiče právě v okamžiku, kdy řidič zastavil a snažil se z auta rychle odejít domů. Sedmatřicetiletému muži policisté za přestupek neumožnění vozidlům s právem přednostní jízdy bezpečný a plynulý průjezd uložili nejvyšší možnou pokutu – 1500 Kč,“ popsala krajská policejní tisková mluvčí Iva Kormošová.
Volání řidiče záchranky na linku 158:
Takhle opravdu nikdy ne
V souvislosti s tímto případem policistů připomínají, že každý řidič musí umožnit vozidlům s právem přednosti v jízdě (např. sanitky, hasiči, policie) bezpečný a plynulý průjezd. Což znamená zpomalit či zastavit na vhodném místě, co nejvíce vpravo. Na silnici s více jízdními pruhy vytvořit mezi sebou průjezdný pruh široký alespoň tři metry tzv. záchranářskou uličku.
„Nedání přednosti vozidlům s právem přednosti v jízdě může vést k vážným dopravním nehodám, které mohou mít za následek zranění nebo smrt účastníků nehody. Nedodržením této povinnosti může mít trestněprávní následky, zejména pokud dojde ke zranění nebo úmrtí. Řidičům hrozí pokuty a ztráta bodů. Zdržení vozidel s právem přednosti v jízdě může mít i fatální následky, například při záchraně lidských životů, kdy každá minuta hraje roli,“ doplnila tisková mluvčí Iva Kormošová.
Je potřeba si uvědomit, že řízení vozidla s majáky je náročné a vyžaduje vysokou úroveň dovedností a pozornosti. Řidič musí velmi dobře zvládat stresové situace, musí jet rychle, aby se co nejdříve dostal na místo zásahu, ale zároveň musí dbát na bezpečnost svou i ostatních účastníků silničního provozu. To vyžaduje rychlé rozhodování a precizní ovládání vozidla. Je v neustálém kontaktu s dispečinkem a dalšími členy týmu, aby mohlo efektivně reagovat na měnící se situace a pokyny. Řidič je pod velkým tlakem, protože ví, že každá sekunda může být rozhodující. Musí předvídat a rychle reagovat na nečekané manévry ostatních řidičů, kteří nemusí vždy správně reagovat, nemusí slyšet houkání či mohou být zmatení nebo panikařit při pohledu na vozidlo s majáky.
„Řidiči, buďte při jízdě pozorní, ohleduplní a vždy udělejte maximum proto, aby vozidla s houkajícími majáky mohla bezpečně kolem vás projet a dostat se do cíle co nejrychleji. Každý z nás může přispět k bezpečnosti a efektivitě záchranných akci. Nikdy nevíte, kdy budete potřebovat jejich pomoc vy,“ zdůraznila Iva Kormošová.