V první etapě Rally Dakar 2022 dokázala Praga V4S DKR v barvách Instaforex Loprais Praga Teamu jako jediná rozdělit čtyřblok továrních Kamazů. Aleš Loprais dovezl svůj vůz do cíle na třetím místě, přestože ve druhé polovině speciálky musel neustále počítat s nepříjemností v podobě částečného výpadku brzd.
Nedělní okružní etapa kolem Háilu měřila 514 kilometrů, z nichž se 333 jelo v rámci rychlostní zkoušky. Úvodní dlouhá speciálka Dakaru 2022 byla velmi rozmanitá. Soutěžní posádky okusily techničtější i rychlejší pasáže na písčitém povrchu, šotolinu a horské cesty se spoustou kamení, které proměnilo některé úseky doslova v trialové pasáže. Především navigátorům ztěžovalo jejich práci množství chytáků, špatně viditelných stop nebo naopak velké množství cest vedoucích různými směry. Značnou opatrnost vyžadovaly na několika místech prudké sjezdy. Posádku Aleše Lopraise však žádná z nástrah nezaskočila.
„Kvantum velbloudí trávy, spousta skoků a děr, ale to mám rád, i když z toho hodně bolí krční páteř,“ rekapituluje Aleš Loprais. „S ohledem na startovní pozici, kterou jsme měli po prologu, jsme dneska ‚kosili‘ jedno auto za druhým. Speciálka byla navigačně náročná, ale zároveň nabídla opravdu hezké scenérie. Podle mě šlo o jednu z nejhezčích etap, jaké jsme zatím v Saúdské Arábii zažili.“
V první polovině testu se Praga V4S DKR se startovním číslem 508 držela na mezičasech na čtvrté pozici. V závěru speciálky navíc těžila ze zaváhání dosud vedoucího Kamazu, když se do jedné z navigačních pastí tentokrát chytil i velmi zkušený ruský navigátora Andrej Mokjejev, což stálo posádku Andreje Karginova přibližně dvacet minut a pokles na pátou příčku v hodnocení etapy. Své si však za volantem užil také Loprais.
„V polovině testu nám odešel levý přední brzdový buben. Každé razantnější přibrzdění od té chvíle posílalo auto do smyku, takže jsem měl nervy, ale tempo se nám podařilo udržet. Škoda, mohlo to být ještě lepší, ale nesmíme se rouhat. Z výsledku máme radost a věřím, že Kája taky,“ nepřestává Aleš Loprais myslet na svého strýce a šestinásobného dakarského vítěze Karla Lopraise, který nás opustil těsně před startem letošního ročníku.
Navzdory těmto potížím dorazili Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml. a Petr Pokora do cíle jako třetí za Karginovovými týmovými kolegy Dmitrijem Sotnikovem a Eduardem Nikolajevem. Třetí místo s odstupem necelých deseti minut od vedoucího Sotnikova patřilo Lopraisově posádce také v průběžném hodnocení kategorie kamionů. Ovšem potom stejně jako u posádky Martina Macíka mladšího přišla penalizace, která posádku Pragovky sesunula na 6. místo.
V pondělí 3. ledna měl Dakar 2022 pokračovat první částí maratonské dvojetapy. Kvůli nedělní průtrži mračen, která vytopila místo plánovaného bivaku v Artavíje, však pořadatelé maraton zrušili, obě následující etapy se pojedou jako klasické a pondělní etapa bude přesměrována do Kajsumy. Posádky tak budou moci i zítra využít pomoci a zázemí svých týmů.
Rychlostní zkouška druhé etapy se však nijak nemění. Test měří 338 kilometrů, jeho trať je téměř ze dvou třetin vytyčena v písčitém terénu, z toho zhruba 90 kilometrů v dunách. Právě v tomto terénu mohou ostřílení matadoři hodně získat a odskočit méně zkušeným soupeřům.
Kromě velkýho znaku?Hodně velkýho!
A co je na té slavné „PRAGOVCE“ z Pragovky?