Závodníci sedlčanského týmu Big Shock Racing v letošním extrémně náročném ročníku Rallye Dakar získali nejlepší česká umístění hned ve dvou kategoriích. Martin Macík, František Tomášek, Jan Mrkva a jejich liazka Franta vybojovali výbornou 5. pozici v poli kamionů, z poslední etapy mají 2. místo. Dakarský nováček Jan Brabec na Husqvarně obsadil 39. pozici mezi motocykly. Závodníci profesionálního týmu Big Shock Racing, během letošních šílených etap předvedli, jak podstatné je odhodlání, kvalitní zázemí a sehraná parta, jejíž členové se dokáží vzájemně podržet i v těch nejméně očekávaných situacích. A o ty na letošním Dakaru nebyla nouze. Všichni členové týmu, včetně šéfa Martina Macíka staršího, manažera Martina Pabišky, mechaniků a dalších spolupracovníků pro společný cíl udělali maximum možného a předváděli konstantně vyrovnané výkony, které je nakonec dovedly k jednoznačnému úspěchu.
Osmadvacetiletý český pilot Martin Macík za vydatné podpory navigátora Františka Tomáška a mechanika Michala Mrkvy získal v letošních tvrdých podmínkách nejnáročnějšího motoristického závodu na světě cenné páté místo. „Páté místo je perfektní. Jsme šťastní, i když to na nás zatím není moc vidět, protože jsme nevyspalí, unavení, ale spokojení. Bouchli jsme si šáňo, pogratulovali si s týmem. Je důležité, že stojíme v cíli, i když se občas zdál hodně vzdálený… Máme na kontě i pár super etapových umístění. Teď se těšíme hlavně až sundáme jeté kombinézy. Příští rok do toho jdeme zase. To je jasná věc,“ popisuje pocity v cíli Martin Macík. A dodává: „Ale přiznám se, že teď už se zase těším zpět do reality. Domů, do Sedlčan, na rodinu a do tiskárny, k mým projektům Printomat a Clickbooks.“ V poslední etapě dojela posádka žlutého kamionu Liaz do cíle jako druhá. Předchozí etapu přitom dokončili závodníci bez předního skla, jen s motorkářskými brýlemi na očích a ve tmě. Na své cestě závodem dokázali operativně řešit všechny těžkosti a závady, které jejich speciál Franta na drsné trati utrpěl. Nevzdali se ani v na první pohled ztracených situacích a závod vybojovali svým nasazením a pozitivní myslí. Martin Macík letos absolvoval svůj šestý Dakar, čtvrtý v roli pilota, dvakrát navigoval.
Jan Brabec, několikanásobný mistr ČR v motokrosu, dojel do cíle svého prvního Dakaru na výborném celkovém 39. místě poté, co v závěrečné etapě vybojoval 39. pozici. Stal se tak nejlepším motorkářem v českých barvách. A to navzdory dvouhodinové penalizaci, kterou získal hned v první etapě za jeden neprojetý kontrolní bod. Ačkoliv byl Brabčák, letos na Dakaru nováčkem, zvládl ho s přehledem, do cíle úmorných etap dojížděl vždy s úsměvem a slovy „Jelo se mi výborně.“ Na trati ho přitom potkala mnohá úskalí, pády, proražená nádrž, zničená spojka, navigační špeky nebo pochod s nepojízdnou motorkou do cíle etapy. Vždy si dokázal poradit a závod zdárně dokončit. Jan Brabec na letošním Dakaru zúročil také své dlouholeté motokrosové zkušenosti a vyplatila se mu i poctivá příprava na dálkové soutěže, které se věnoval celý rok před odjezdem do Jižní Ameriky. Svůj podíl na úspěchu má také Honzův táta Libor Brabec, který po celou dobu závodu pečoval o jeho závodní stroj. Svým výkonem Honza bodoval také mezi letošními dakarskými nováčky. „Já nemůžu porovnávat. Jsem tu poprvé. Ale jestli všichni říkají, že tohle byl jeden z nejtěžších Dakarů, tak mají asi pravdu. Byla to neskutečná jízda, kterou jsem si užíval, a jsem rád, že se mi podařilo dotáhnout ji až sem, do cíle. Napoprvé 39. místo, to je úspěch, se kterým jsem spokojený. Mám milion zážitků a můžu všem vzkázat, že Dakar je super. Pecková atmosféra, už rozumím, proč se sem všichni vracejí. Já budu muset taky. Myslím, že mám dobře našlápnuto na další roky a vím, že rychlost i nadšení tu je,“ říká vždy pozitivní Jan Brabec.