Chystané zpoplatnění vjezdu do některých částí centra Prahy neustále vyvolává velké diskuze. Aktuálně se k němu vyjádřila radnice Prahy 2, která s jeho podobou nesouhlasí. Podle ní by řešení zpoplatnění mělo být více systémové a celopražské.
Městská část přiznává, že ji protínají důležité dopravní tepny, a proto čelí každodennímu nárůstu individuální automobilové dopravy. Kvůli tomu musí s železnou pravidelností řešit hlukovou a smogovou zátěž. I proto diskuzi o nějaké formě zklidňování dopravy vítá, ale zároveň požaduje, aby měla hlavu a patu.
Zatížení ostatních ulic
„Otázce zklidňování dopravy se věnujeme už dlouhodobě nejen na místní úrovni, ale i v rámci společných jednání zástupců městských částí Prahy 1 až 10. Opakovaně říkáme, že je potřeba postupovat systémově. Není možné přijímat opatření jen lokálně a výrazně tak zatěžovat jiné oblasti, obzvlášť jedná-li se o centrum města a Pražskou památkovou rezervaci. Opatření musí být zaváděna systémově tak, aby ke snižování intenzity dopravy docházelo v celém centru hl. m. Prahy, do kterého Praha 2 patří, nikoli jen na vybraných úsecích Prahy 1,“ říká radní Prahy 2 pro oblast dopravy Tomáš Halva. V této souvislosti Praha 2 považuje za základní stavební kámen připravovanou reformu systému zón placeného stání. „Změnu systému parkování v zónách, která bude upřednostňovat parkování rezidentů, abonentů a vlastníků nemovitostí, považujeme za zcela zásadní. Teprve od ní by se měla odvíjet další opatření,“ dodává Tomáš Halva.
K větší bezpečnosti provozu podle vědců pomůžou užší silnice a více prostoru pro chodce
Radnice se dle svých slov obává, že schválením nové vyhlášky hlavního města Prahy dojde k dalšímu zatížení tisíců obyvatel v lokalitách ulic Ječná, Žitná, Resslova, Sekaninova, Jaromírova, Čiklova, ale také Rašínova nábřeží, Karlova náměstí či náměstí Míru. V důsledku toho by mohlo docházet k dalšímu zpožďování tramvajových spojů projíždějících dotčenými lokalitami.
„Hovoříme např. o významném přestupním uzlu přes nejrušnější křižovatku Prahy – I. P. Pavlova, která má již dnes 86 % spojů zpožděných. To přímo rozporuje cíl vyhlášky, kterým je podpora městské hromadné dopravy. V této souvislosti proto Praha 2 upozorňuje, že přistoupí-li hl. m. Praha k realizaci zpoplatnění vjezdu do centra v uvedeném návrhu, bude sama požadovat řadu razantních dopravních opatření, kterými občany městské části Praha 2 ochrání,“ zdůraznila radnice.