V nejnovější generaci přijela Škoda Octavia RS s novým motorem. Tradiční benzinové a naftové provedení doplňuje plug-in hybridní verze s označením iV. Jde o motor, který kromě Škody Octavia RS iV dostanou i některé modely CUPRA, ale i třeba nový Volkswagen Golf GTE. A my jsme se s tímhle autem krátce svezli při prvních jízdách v okolí Vídně.

Tři druhy pohonu

Nabídku motorizací tak zastupuje benzinový motor 2.0 TSI (180 kW/245 koní), 2.0 TDI (147 kW/200 koní) a právě plug-in hybrid, kombinující benzinový čtyřválec s turbodmychadlem (110 kW/150 koní) a elektromotor (85 kW/115 koní).

Špičkový výkon RS iV je – stejně jako u 2.0 TSI – 180 kW/245 koní a točivý moment 400 Nm. Poháněna jsou výhradně kola přední nápravy. Pod podlahou zavazadlového prostoru se pak nachází 13kWh baterie, která umožní podle technických údajů čistě elektrický dojezd asi 60 km.

Přečtěte si také:  Jaký zvuk používá Škoda při jízdě na elektřinu? Poslechněte si to

Dynamika plug-in hybridu Octavia RS iV není špatná. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 7,3 sekundy a maximální rychlost je 225 km/h. Nejpříjemnější je ale to, jak při prvotní akceleraci přidá elektromotor, k němuž se postupně přidává benzinový motor. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou tak hodně agilní. Absolutní dynamika ale zase tolik nepotěší.

Sportovní není ani trochu

Ačkoliv je označení RS vnímáno jako ‚sportovní‘, tak u škodovek znamená spíše ‚rychlá‘. Octavia RS iV sice není pomalá, ale že by byla nějak extra rychlá, to také ne. Jde ale o poměrně pohodové auto na cestování, které může mít poměrně komfortní adaptivní podvozek DCC (pokud si za něj připlatíte). Jeho tuhost se dá upravit změnou jízdních režimů anebo posuvným ovladačem v individuálním jízdním režimu. V tom lze samozřejmě volit i nastavení dalších částí auta – motor, převodovka, posilovač řízení, klimatizace, ….

I ve sportovním režimu je ale eReSo spíše rozvážnější a karoserie se docela naklání (je to vidět i ve videu v čase 9:32). Jezdit tak s tímhle autem ostře není úplně zábava, nejlépe fungovalo při takové běžné jízdě. Přední kola stopu neutahují tak dobře, jako to bude dělat benzinová verze, protože jen 2.0 TSI jako jediné dostane elektronický samosvorný diferenciál VAQ, ostatní verze nikoliv.

Sportovně se ale auto snaží tvářit ve sportovním režimu. Pokud ho do něj přepnete, začne se v interiéru ozývat zvuk z reproduktorů, připomínající osmiválec. Paradoxní je, že zvuk reproduktory generují nejen při jízdě na benzin, ale i při jízdě jen na elektřinu (prohlédnout si to můžete ve videu v čase 6:45).

Přečtěte si také:  BMW svolává celou řadu hybridních modelů do servisu. Automobilka vydala zákaz je dobíjet

Elektřinu umí pohonná soustava využívat opravdu hodně a i když se baterie tváří jako vybitá a na displeji svítí nulový dojezd, není tomu tak. Řídící systémy v baterii vždy nechávají asi 20 % kapacity a má to hned několik důvodů – prvně, aby se baterie neničila a za druhé proto, aby byla schopna dávat výkon při plném zrychlení. Svůj plný udávaný výkon ale nedává pořád, nýbrž jen po dobu asi 7 sekund. Pohonné ústrojí modelů Octavia iV a Octavia RS iV je totiž úplně stejné, ale pro RS iV se elektromotor pro udávané parametry krátkodobě přetěžuje (více v tomto videu).

prvni-jizda-2020-skoda-octavia-rs-iv-10

Liší se designově i výbavou

Jak se na správné škodovácké eReSo sluší a patří, dostalo nějaké designové odlišnosti. A ty vypadají parádně. Stačila troška koření a rázem tu je mnohem zajímavější auto. Všechny modely Octavia RS tak budou mít karoserii doplněnou o černé detaily.

Černá bude maska chladiče i její rámeček, kryty vnějších zpětných zrcátek, ale také odtrhová hrana na víku zavazadelníku u liftbacku. Jsou tu také samozřejmě jinak tvarované nárazníky – přední s výraznými otvory pro vstup vzduchu, zadní s dvojicí koncovek výfuku, přičemž jedna z nich je zcela falešná. V základu bude RS vyjíždět na 18″ kolech, pod nimiž vykukují červené třmeny brzd.

Promění se i interiér, kde nalezneme nové sedačky ale také jiný volant. Zatímco běžné Octavie mají dvouramenný volant, tak (nejen) RS dostává volant tříramenný. Na spodním, třetím rameni je znav RS.

Pro RS je ve standardu i bohatší výbava, která zahrnuje nejen komfortní prvky, ale i bezpečnostní prvky, přičemž tím hlavním je středový airbag. Jde o bezpečnostní vzduchový vak, který se v případě nehody nafukuje mezi předními sedadly řidiče a spolujezdce a chrání je tak před zraněním.

prvni-jizda-2020-skoda-octavia-rs-iv-11prvni-jizda-2020-skoda-octavia-rs-iv-12

Pořád praktická

Protože jde o plug-in hybrid, musela být někam umístěna baterie. Ta se – stejně jako u Superbu iV – nachází pod podlahou zavazadelníku. Kvůli tomu je ale objem kufru ve srovnání s verzemi se spalovacími motory menší. Zatímco ty mají 600 litrů, respektive 640 litrů u kombíku, tak plug-in hybridy odvezou jen 450 litrů, respektive 490 litrů. Chybí tu navíc dvojitá podlaha kufru, ale potěší fakt, že po sklopení opěradel zadních sedadel je skoro rovná podlaha.

Přečtěte si také:  Porsche Panamera má po faceliftu. Vrcholná verze Turbo S má 630 koní, plug-in hybrid jich má 560

To v interiéru je vše při starém. Posádka má spoustu místa do všech směrů, a to jak na předních tak i na zadních sedadlech. Kromě volantu a předních sedaček se tu skoro nic neměnilo. Vlastně ano, přibylo tlačítko pro nastavování elektrických jízdních režimů. Auto umí jezdit na automatický režim, kdy si hospodaří s elektřinou podle aktuální potřeby, umí také elektřinu v bateriích šetřit, ale umí baterie při jízdě i dobíjet.

Závěr

Je to tak trochu podobný příběh jako u Kodiaqu RS. Tohle auto vůbec nejezdí špatně, ba právě naopak. Je to rozhodně jedna z těch lepších verzí Octavie, ale znáček RS je u ní minimálně diskutabilní. Na druhé straně je RS jen typ výbavy, kterou mají verze s nejvýkonnějšími motorizacemi, nikoliv sportovní model.