Mercedes-Benz odstartoval prodej nové generace třídy G se dvěma benzinovými motorizacemi. Základem nabídky byl benzinový osmiválec s označením G 500, vrcholem naopak verze AMG. A proč minulý čas? Teď totiž přichází nový základ nabídky – vznětové provedení G 350 d, s nímž jsme se už začátkem prosince společně s novým Sprinterem 4×4 krátce svezli.

Na pohled nic poznat není

Když se na auto z přiloženého videa i galerie podíváte, prakticky byste nepoznali, že ho pohání naftový motor. Prozrazuje to pouze označení na zádi. Jiné změny tu nejsou, stále je tu ta stylově hranatá karoserie s téměř kolmým čelním sklem, hranaté blinkry na předních blatnících, ale i panty a nýty na dveřích. Úplně stejně jako u benzinových verzí musíte praštit dveřmi a úplně stejně se leknete, když se auto poprvé zamkne. Psal jsem to u prvního testu verze G 500 a musím to zmínit znovu: mercedesu se charakter povedlo udržet a je to dobře!

A stejné je to i v interiéru, dokonce až do té doby než stisknete startovací tlačítko. Stejně jako u všech ostatních nových modelů Mercedes-Benz je i tady digitální přístrojový štít, takže “kratší” otáčkoměr hned neuvidíte.

Nový řadový šestiválec

V mercedesu nainstalovali pod přední kapotu naftové třídy G nový řadový šestiválec OM 656. Jde o přeplňovaný třílitr s 210 kW/286 koňmi a s maximálním točivým momentem 600 Nm, jenž je dostupný už od 1200 a křivka vydrží až do 3200 ot./min. Značka se v tiskové zprávě chlubí tím, že jde o dosud nejúspornější jednotku, která kdy třídu G poháněla. A taky jde o nejvýkonnější vznětovou verzi. Ale je to vážně to, co zákazníci od géčka chtějí? To uvidíme…

prvni-jizda-mercedes-benz-g-350-d-4matic- (19)

Na druhou stranu jezdit za 17 litrů benzinu na 100 kilometrů nebude chtít každý a naftová verze má podle technických údajů spotřebovat v kombinovaném režimu jen kolem 10 l/100 km (9.8-9.6 l/100 km). Ovšem je to jen o přibližně dva litry méně než udává v technických údajích mercedes u G 500 (12.1-11.5 l/100 km).

Terénní schopnosti jsou stejné

Karoserie není samonosná, je připevněna k žebřinovému rámu, tedy tak, jak to u správných off-roadů má být. I naftová třída G má v základu stálý pohon všech kol, jenž posílá 40 % točivého momentu na přední (lichoběžníkovou) nápravu a 60 % na zadní (tuhou) nápravu. Nechybí ani uzávěrky všech tří diferenciálů či automatická devítistupňová převodovka 9G-TRONIC s redukcí.

Přidejte k tomu nájezdové úhly 30.9° vpředu, 29.9° vzadu a přechodový úhel 25.7° nebo 70cm brodivost a musíte souhlasit s tím, že G jen tak něco nezastaví. A to ani prudký kopec, protože stoupavost může být až 100 % (45°) a boční náklon může být 70 % (35°) a stejně to auto projede. Do tak těžkého terénu jsme se však s naftovou verzí nepouštěli, vyzkoušeli jsme ji jen na sněhu.

První kilometry

Do G 350 d jsem sedal jen necelé dva týdny po tom, co jsem z redakčního testování vrátil G 500. Moje vzpomínky tak byly ještě velmi čerstvé. V G 500 se po startu celé auto významně zatřese a z výfuků se ozve velmi příjemné hromobití. A tady? Tady nic. Tady se jen změní poloha ručičky v digitálním otáčkoměru. Žádný zvuk, žádné vibrace a vlastně žádné vzrušení. Alespoň nebudete středem pozornosti při každém nastartování…

prvni-jizda-mercedes-benz-g-350-d-4matic- (4)

Celkově tišší je auto i při jízdě (G 500 má výfuky vyvedeny před zadními koly, G 350 d ne), ale zvuk naftového motoru zpovzdálí uslyšíte. Nutno však dodat, že nové řadové motory od mercedesu mají zvuk docela pěkný. Jenže ani s necelými 290 koňmi a 600 Nm není zátah vznětové verze tak masivní jako u těch benzinových, ale i tak jde o docela svižné auto. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h je 7.4 sekundy a maximální rychlost je 199 km/h.

Za volantem jsem strávil jen pár minut a ujel pouze pár kilometrů. Na zasněžené cestě se ukázalo, že auto umí být zábavné – stabilizace se dá vypnout a řazení automatické převodovky se dá přepnout do zcela manuálního módu – ale i jisté zároveň. Na kluzkém povrchu jsem nepocítil jakoukoliv nervozitu, ba právě naopak. Auto působilo zcela stabilně a jistě vedlo stopu.

Něco tomu prostě chybí…

Já vlastně úplně chápu a rozumím tomu, proč takový motor do géčka Mercedes-Benz dává, ale potom, co jsem si vyzkoušel G 500 a krátce se v Rumunsku svezl i v AMG G 63, mi v naftové verzi něco chybí. Ten zvuk a masivní zátah. Jenže nová třída G už není jen to stylové auto, teď už je to i auto, kterým budete chtít jezdit každý den, protože je prostorné, ale už i na silnici velmi pohodlné. Může to konečně být vaše jediné auto, aniž byste museli dělat (minimálně při jízdě, protože rozměrově je to pořád obr!) nějaké kompromisy. Navíc tenhle naftový šestiválec je sám o sobě velmi příjemným motorem.

Pokud ale chcete géčko pro jeho styl, zapomeňte na to, že se v ceníku vůbec nějaký naftový motor nachází! Pokud si ho vyberete, přijdete tím o kus charakteru auta. Ten zvuk benzinového osmiválce totiž k téhle hranaté karoserii vážně skvěle sedí!