Škoda v nedávné minulosti představila vrcholné výkonnější verze s označením RS pro dva své modely. A my jsme škodovky Octavia RS po faceliftu i Kodiaq RS nové generace před pár dny vyzkoušeli. Podívali jsme se s nimi na klikaté chorvatské okresky, ale i na závodní okruh. A byli jsme opravdu překvapení.
Navigace:
- Strana 1: Škoda Octavia RS
- Strana 2: Škoda Kodiaq RS
Nejvýkonnější a jasně rozeznatelné
Varianty RS nové generace modelu Škoda Kodiaq a modernizovaného modelu Škoda Octavia jsou opět sportovními vrcholy modelové řady. Přichází vybaveny novým motorem 2,0 TSI o výkonu 195 kW/265 koní a jsou tedy výkonnější než kdykoli předtím.
Oba modely také nabízejí rozsáhlou standardní výbavu, jako jsou moderní Matrix-LED přední světlomety, Top LED zadní světlomety s animovanými ukazateli směru nebo systém KESSY s funkcí automatického odemykání a zamykání.
Kromě několika černě lakovaných designových prvků karoserie mají oba modely RS ještě výraznější vzhled díky aerodynamicky optimalizovaným prvkům, jako jsou spoiler na přepracovaném předním nárazníku, difuzor na upraveném zadním nárazníku a viditelné koncovky výfuku v obou rozích zadního nárazníku. Podařilo se také dále snížit již tak nízký součinitel odporu vzduchu obou modelů, a to díky velkým aerodynamicky optimalizovaným kolům z lehké slitiny, určeným pro vozy RS. Příplatková kola o velikosti až 19“ u modelu Octavia a standardní 20“ u modelu Kodiaq ukrývají červeně lakované brzdové třmeny.
Designy interiéru nabízejí převážně černá sedadla, výplně dveří s červeným kontrastním prošíváním a černé čalounění stropu. Infotainment a virtuální kokpit mají upravenou grafiku. Speciálně pro vozy RS vyvinutá ergonomická přední sportovní sedadla jsou vybavena integrovanými opěrkami hlavy.
Oba modely dostaly standardně dodávané progresivní řízení s proměnným převodem a Octavia RS má navíc i sportovní snížený podvozek a nový výfukový systém.
Škoda Octavia RS
Nejprve se pojďme podívat na menší z nich. Označení RS má u škodovky více než 40letou historii, když se poprvé objevilo na závodních autech. Byly to modely 180 RS a 200 Rs, které se objevily ještě před legendárním kupé Škoda 130 RS. To vzniklo jak ve verzi pro závodní okruhy, tak i pro rally, kde zaznamenalo obrovské úspěchy, vždyť škodovka s ním například v roce 1977 brala dvě první místa.
Od té doby se RS na škodováckých autech dlouho neobjevilo, tuto éru obnovila až první novodobá generace Škody Octavia RS, která se objevila v rámci faceliftu v roce 2000. Pod kapotou měla legendární přeplňovaný motor 1,8T 20V se 132 kW/180 koňmi, což znamenalo o působivých 30 koní víc, než kolik měl tehdejší Volkswagen Golf GTI. Ten má ale dnes naopak vyšší výkon než Octavia RS. Od té doby se označení RS objevilo i na modelu Fabia v první a druhé generace a nakonec právě i na Kodiaqu.
Škoda Octavia RS se úspěšně prodává ve všech svých současných čtyřech generacích, přestože se její nabídka značně proměňuje. Začínala jako čistě benzinové provedení s manuální převodovkou, ve druhé generace se pak přidala verze s příplatkovou převodovkou DSG a také naftovým motorem. Třetí generace k tomu přidala ještě pohon všech čtyř kol k naftové verzi. Ten pak u čtvrté generace před modernizací zmizel, ale naopak přibyla verze plug-in hybridní varianta Octavia RS iV. Po faceliftu se ale Octavia RS vrací tak trochu ke svým kořenům, protože už ji lze pořídit jen s benzinovým motorem, jen manuál vyměnila za DSG. Vybírat stále lze mezi oběma karosářskými variantami.
Jaké jsou novinky?
Octavia RS byla vždy primárně o vyšším výkonu a nejinak je tomu i tentokrát. Oproti verzi před modernizací se koňské stádo pod kapotou opět rozrostlo. Je tu nový motor 2,0 TSI s výkonem 195 kW/265 koní, což je o 15 kW/20 koní více než u předchozího modelu, a točivý moment vrcholí 370 Nm. To znamená, že liftback zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy, kombík je jen o desetinu pomalejší. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Výkon na silnici pomáhá přenášet standardně dodávaná elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu přední nápravy VAQ. Nejde o klasický diferenciál s omezenou svorností, ale o elektrohydraulickou vícelamelovou spojku, která dokáže uzamknout otáčky hnacích kol s diferenciálem. Integrovaná řídicí jednotka umožňuje prediktivní řízení točivého momentu, které zabraňuje ztrátě trakce. S maximálním uzamykacím momentem 1600 Nm se jedná o robustní řešení, tím spíš ve srovnání s funkcí XDS+ v běžné Octavii, která zvládne pouze 500 Nm. VAQ pracuje ve dvou jízdních režimech (Normal a Sport) a nejvíce pomáhá v zatáčkách, kde přesměruje vyšší točivý moment na vnější kolo, což umožňuje rychlejší průjezd zatáčkou při zachování jízdní stability. Stejně tak pomůže v přímém směru na povrchu, kde je adheze pod pravou stranou odlišná od adheze pod levou stranou, tam totiž přesměruje vyšší točivý moment na kolo jedoucí po povrchu s vyšší přilnavostí.
Naladění VAQ bylo v rámci modernizace upraveno, podle slov techniků je nyní jemnější a jeho nástup není tak agresivní. To se projeví v menších rychlostech a při ostrém rozjezdu do zatáčky, kdy se vnitřní kolo protočí, ale v rychlých zatáčkách při jízdě naopak volant vůbec netahá za ruce a Octavia RS se pod plynem krásně zatáčí do zatáčky. Modernizovaná Octavia RS také dostala pneumatiky s vyšší trakcí, které byly vyvinuty ve spolupráci s výrobcem přímo pro tento model. Škoda říká, že „tyto pneumatiky mají vlastnosti optimalizované pro dynamickou a sportovní jízdu, zajišťují lepší adhezi a kratší brzdnou dráhu“. Jde o pneumatiky Bridgestone Potenza S005. Auta, kterými jsme jezdili po běžných silnicích je obuté neměla, ta měla vzhledem k teplotám kolem bodu mrazu zimní pneumatiky, ale na autech na okruhu jsme je měli.
A protože je to vážně rychlé auto, bude nutné dost často využívat i brzdovou soustavu. Ta má ventilované kotoučové brzdami s rozměry 340 × 30 mm vpředu a 310 × 22 mm vzadu. Do těch se zakusují jednopístkové třmeny. Jejich účinek je velmi dobrý a ani při velmi ostré jízdě nevadnou.
Octavia RS je nejsportovnější variantou, takže oproti běžným modelům Octavia je standardně vybavena sportovním podvozkem s kratšími pružinami a tužšími tlumiči, díky čemuž je světlá výška nižší o 15 mm. Za příplatek je možné mít i adaptivní podvozek DCC, který je pro verzi RS speciálně naladěný a umožňuje nastavení podvozku v režimech Normal, Comfort, Sport nebo Individual.
Kromě toho je tu také nově vyladěné progresivní řízení – hardware je stejný jako mají běžné modely, upravený je účinek posilovače řízení. Platí, že kolem středové polohy je řízení s delším převodem, ten se ale směrem ke krajním dorazům zkracuje. Stejně jako Kodiaq RS využívá Octavia RS na přední nápravě řešení typu MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem. Víceprvkové zavěšení kol zadní nápravy je tvořeno jedním podélným a třemi příčnými rameny a zkrutným stabilizátorem.
A nakonec zvuk. Ve třetí generaci i v té čtvrté před modernizací šlo byl zvuk v kabině podpoře „vibrátorem“ na přepážku mezi kabinou a motorovým prostorem, ale to už u faceliftu čtvrté generace není. Tady nebude žádný falešný zvuk, ale čistě jen zvuk z výfuku. Ten je zcela nový a překvapivě hezky zní. I když v některých otáčkách může být dlouhá jízda po dálnici trochu náročnější… Výfuk nemá klapky, takže se jeho zvuk se změnou jízdních režimů nemění. Novinkou je díky novému výfuku i funkce Emotion Start. Ta se aktivuje stisknutím a přidržením startovacího tlačítka. Tato funkce při nastartování motoru zvýší otáčky motoru na přibližně 2100 za minutu, což znamená podmanivější akustický projev. Funkce se spouští zapnutím zapalování, které pak po výzvě ke stlačení brzdového pedálu nastartuje vůz při zvýšených otáčkách.
Pojďme se konečně svézt
Nebudeme chodit kolem horké kaše, rovnou na začátek prozradíme, že přestože se tohle auto nijak zásadně neliší designově ani na papíře, liší se tím, jak jezdí. Bylo to pro nás opravdu velké překvapení. Škoda Octavia RS totiž po první zkušenosti na klikatých okreskách a závodním okruhu už není „jen ty rychlá oktávka“, ale je to „sportovně laděná oktávka“, přesto si troufneme říct, že vás při každodenním ježdění nebude ničím otravovat.
Už samotné nastartování prozradí nový výfuk, jeho zvuk je výraznější, přesto stále decentní. Mohou za to samozřejmě i přísné hlukové limity EU. Zvuk se v rámci změny jízdního režimu nemění, mění se jen intenzita toho, jak si ubrání do výfuku zaprská. I tak je to poměrně decentní a pryč jsou doby, kdy po ubrání auta hlasitě střílela.
Reakce na plynový pedál jsou zejména ve sportovním režimu poměrně rychlé, přičemž samotný motor má lineární zátah napříč prakticky celým spektrem otáčkoměru. Je to typické koncernové TSI, u kterého nepřichází žádná výraznější gradace výkonu. Přesto to není nuda, protože motor má docela slušný zátah a s relativně lehkou octavií docela slušně hýbe. A navíc je tu jistý, o něco tužší, ale přesto příjemně poddajný podvozek, který tohle auto podrží i v opravdu rychle projížděných zatáčkách. Auto se skoro nenaklání, přesto dokáže velmi dobře filtrovat a tlumit nerovnosti. Pár jsme jich potkali, přestože při prvním seznamování v Chorvatsku jsme převážně jezdili po kvalitních silnicích bez děr a výmolů. Při každém otočení volantu se navíc dostaví okamžitá reakce a pokud máte sportovní jízdní režim, auto se pod plynem „vtahuje“ do zatáčky. Největším limitem tady nakonec byly zimní pneumatiky.
Sportovní jízda mu teď jde o hodně líp, platí to nejen pro vysoké tempo na okreskách, ale i pro závodní okruh. I tam jsme si totiž tohle auto mohli vyzkoušet. Škoda si připravila jízdy na Automotodromu Grobnik nedaleko Rijeky, kde jsme měli připravena auta na standardních sériových letních pneumatikách. Jde o poměrně malý a vcelku technický okruh plný zatáček a pozdních apexů, na kterém nás vedl finský rallyový jezdec Emil Lindholm, který v roce 2022 vyhrál titul mistra světa v kategorii Rally2.
I na okruhu fungovala Octavia RS překvapivě, speciálně v režimu ESC Sport s omezeným stabilizačním systémem, kdy prakticky nebyly znatelné zásahy do řízení. Při jízdě se nám ale stalo totéž, co nedávno u CUPRY Formentor na Nürburgringu. Jakmile při jízdě zasáhne Front Assist, přitáhnou vás pásy a automaticky se opět stabilizace aktivuje. Pak už jsou její zásahy bohužel znatelné a při zrychlování v zatáčkách vás bude přibrzďovat. Pokud tedy vyrazíte na okruh, myslete na to, abyste si před jízdou (musíte to udělat ve chvíli, kdy auto stojí) Front Assist vypnuli.
V tomto ještě ostřejším tempu se ukáže, jakou změnou v rámci modernizace tohle auto směrem ke sportovnosti prošlo. Na okruhu jsme z něj rozhodně neměli takový pocit, jako by sem vůbec nepatřilo. Modernizovaná Škoda Octavia RS tady totiž nepůsobila vyměkle, naopak působila příjemně pevným dojmem. Povedený dojem podpořil i skvěle naladěný posilovač řízení, ostré brzdy a jistý podvozek.
Jediné, co bychom vytkli, je výška sedadla řidiče. V autě se totiž u spolujezdce sedí níž než u řidiče. Je to zajímavé, protože většinou to bývá obráceně. Sedadlo je sice výškově stavitelné, ale i tak bychom se nám líbilo jen dostat ještě o kousek níž.
Cena
Modernizované provedení Škody Octavia RS už lze nějakou dobu v České republice objednávat. Česká cena byly odhaleny už loni v létě a auto startuje na 1 059 900 Kč včetně DPH, za praktičtější karosářskou variantu Combi se připlácí 40 tisíc korun.
>> První jízdní dojmy se Škodou Kodiaq RS si můžete přečíst na další stránce.