Za první pololetí roku 2021 se v ČR jen prostřednictvím největšího online autosalonu Autonaklik.cz prodaly skladové vozy za 167 milionů Kč, tedy o 18 % více než v roce 2020. Průměrná cena skladového automobilu poklesla o 1 % na 725 000 Kč. Klesá také procento vozů financovaných hotovostí. Zatímco ještě za rok 2020 to bylo celkem 36 %, za první pololetí roku 2021 to je jen 28 %. 53 % skladových vozů si lidé a firmy pořídili na operativní leasing, na 19 % si pak vzali úvěr.
Oproti prvnímu pololetí roku 2020 vzrostla průměrná výše úvěru o 9 % na 565 000 Kč, celková výše všech půjček vzrostla o 38 % na 25 milionů Kč. Ukázaly to statistiky platformy Autonaklik.cz, která zprostředkovává nabídky na více než 30 000 skladových vozů, tedy přes 80 % všech skladově dostupných automobilů v ČR.
Prodeje rostou, stoupat budou i ceny
Za prvních šest měsíců tohoto roku se prodalo celkem 250 skladových automobilů, tedy o 20 % více než před rokem. Celková hodnota prodaných vozů proto vzrostla oproti prvnímu pololetí roku 2020 o 18 %, ačkoli průměrná cena vozů naopak o 1 % klesla.
„Koronavirus zasáhl trh s automobily velmi výrazně a až v posledních měsících sledujeme pozvolný návrat prodejů na úroveň z doby před začátkem epidemie. Kromě toho ale krize zasáhla dodavatelské řetězce automobilek, které mají kvůli nedostatku čipů problémy s výrobou a mají dodací lhůty i několik měsíců. Kvůli tomu roste poptávka po skladových vozech, což požene nahoru také cenu,“ vysvětluje Ondřej Žilka, zakladatel platformy Autonaklik.cz. Ta propojuje prodejce s internetovými portály a umožňuje jim cíleně nabízet své vozy potenciálním zájemcům.
Češi si na nové auto půjčují v průměru o třetinu více peněz než před rokem, důvodem je zdražování
Roste obliba leasingu, mladí však preferují hotovost nebo půjčku
Čím dál tím více lidí si vůz pořizuje na operativní leasing nebo si na auto bere úvěr. Na operativní leasing si zákazníci v prvním pololetí roku 2021 dokonce vůbec poprvé pořídili více než polovinu skladových vozů, tedy 53 %.
Pomocí operativního leasingu bylo financováno 59 % z celkové hodnoty všech prodaných skladových automobilů. Pomocí úvěrů bylo financováno 19 % vozů, a to nejčastěji s 20% akontací. Hodnota úvěrů představuje 84 % celkové ceny takto zakoupených vozů, zbylých celkem 5 milionů Kč zaplatili zákazníci v hotovosti.
„Méně využívají operativní leasing mladí lidé, pořídili si tak jen 33 procent vozů. Je to ale i proto, že si často kupují levnější modely, které jsou schopní financovat ze svých úspor. Naopak pokud si pořizují lidé do 27 let auto za více než 700 tisíc korun, berou si na něj v 36 procentech případů úvěr. U ostatních věkových skupin je to jenom 15 procent,“ komentuje Žilka.
Auta z Asie se platí „na dřevo“
Zajímavostí je, že zatímco celkově poměr vozů placených v hotovosti klesá, u asijských značek tomu tak není. Značky jako Hyundai, Mitsubishi a Toyota jsou hotově placené ze všech nejvíc. Obecně pak platí, že častěji se za hotovost prodávají menší modely. Třeba Hyundai i30 platilo hotově 38 % kupujících.
„Vedle vozů z Asie se hotově platí také Fiaty, třeba Fiat 500 dokonce v 45 procentech případů. Na Fiatech je ale zajímavé hlavně to, že si je lidé jen výjimečně pořizují na operativní leasing, který u nich tvoří jen 25 procent. Naopak nejvíc lidé používají operativní leasing na vozy značky Volkswagen, třeba Passat tak financuje 59 procent zákazníků a Golf 69 procent,“ dodává Žilka.
Úvěry si lidé berou hlavně na modely z vyšší střední třídy nebo na Škodovky, třeba na modely Karoq a Scala si půjčuje v průměru 26 % kupujících. Třeba na Jeepy si pak půjčuje 35 % zákazníků. Samostatnou kapitolu pak tvoří elektromobily a hybridy, které lidé financují nejčastěji hotovostí či úvěrem.
„Celkově vzato si lidé čím dál častěji pořizují vozy na úvěr nebo leasing. Stále více zákazníků navíc vybírá auto přes internet, díky čemuž si mohou jednoduše srovnat různé varianty financování. Lidé si tak mohou pořídit i vůz, na který by jinak šetřili několik let,“ uzavírá Žilka.