Češi si na nové auto půjčují v průměru o třetinu více peněz než před rokem, důvodem je zdražování

Češi si na nové auto půjčují v průměru o třetinu více peněz než před rokem, důvodem je zdražování

Od Josef Pelikán | | Zdroj: Česká leasingová a finanční asociace - Foto: Pavel Srp - 26. 8. 2021 0

Výše úvěru nebo leasingu na nový privátní osobní automobil vzrostla meziročně o třetinu. Vyplývá to ze statistik České leasingové a finanční asociace (ČLFA). Zatímco v prvním pololetí letošního roku si domácnosti od členských společností asociace půjčily na nový osobní vůz v průměru 316 421 korun, loni ve stejném období to bylo 237 879 korun. Meziroční nárůst tak dosáhl 33 %.

Celkem členské společnosti ČLFA poskytly domácnostem v letošním prvním pololetí na financování nových osobních aut 2,05 miliardy korun, o 11,9 % více než v úvodním pololetí loňského roku. Počet profinancovaných nových osobních vozidel určených pro privátní klientelu ovšem klesl, a to o 15,9 %.

Podíl produktů určených na financování nových osobních aut pro domácnosti v prvním pololetí roku 2021 podle počtu nově uzavřených smluv

Podíl produktů určených na financování nových osobních aut pro domácnosti v prvním pololetí roku 2021 podle počtu nově uzavřených smluv | Zdroj: Česká leasingová a finanční asociace

Přečtěte si také:  Řidiči nejčastěji bourají v pátek a v úterý. Častěji pak odpoledne než ráno

Ve firemní sféře činila v letošním prvním pololetí průměrná výše leasingu anebo úvěru na nový osobní vůz 626 609 korun, loni to bylo 587 042 korun, takže meziroční navýšení činí 6,7 %. Podniky si letos od členů ČLFA na nová osobní auta půjčily 13,08 miliardy korun, tedy o 28,8 % více peněz než loni v prvním pololetí. Počet profinancovaných nových firemních osobních vozidel meziročně vzrostl o 20,7 %.

Podíl produktů určených na financování nových osobních aut pro domácnosti v prvním pololetí roku 2021 podle počtu nově uzavřených smluv

Podíl produktů určených na financování nových osobních aut pro firmy v prvním pololetí roku 2021 podle počtu nově uzavřených smluv | Zdroj: Česká leasingová a finanční asociace

„Hlavním důvodem razantního nárůstu průměrné profinancované částky je zdražování nových automobilů. Především domácnosti si v porovnání s minulými lety výrazně připlatí, protože i ty nejmenší a nejlevější vozy dnes musí splňovat přísné předpisy ohledně nízkoemisního provozu a bezpečnosti, což se pak odráží v cenách. Jedním z důsledků je i částečný přesun zájmu k ojetým automobilům,“ říká Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA.

Přečtěte si také:  Prodeje elektromobilů v EU vzrostly za 4 roky desetinásobně. Do roku 2030 bude každé druhé nové auto v Evropě na elektřinu

Pokud jde o produkty, kterými zákazníci financují nové osobní automobily, mezi domácnostmi je dlouhodobě nejoblíbenější spotřebitelský úvěr s více než 80% podílem na trhu co do počtu uzavřených smluv. Podíl operativního leasingu v letošním prvním pololetí dosáhl v této zákaznické skupině 18 %. Ve firemní sféře činil podíl operativního leasingu 43,5 %. Na rozdíl od privátní klientely podniky upřednostňují nejvyšší formu operativního leasingu, tak zvaný full-service leasing, který poskytuje komplexní péči o vozidlo.