test-2021-hyundai_i30_fastback-15_tgdi-mildhybrid- (2)

Hyundai i30 prošel před pár měsíci faceliftem. Týkalo se to všech verzí, tedy i liftbacku, který korejská automobilka pojmenovala jako i30 Fastback. My jsme jej vyzkoušeli s mild-hybridní pohonnou jednotkou ve spojení benzinovým motorem a s manuální převodovkou.

Nové motory

Modernizace nepřinesla z pohledu designu nic velkého, žádné radikální zásahy se neodehrály. Designéři upravili jen detaily, zejména přední i zadní světlomety a nárazníky. Tomu, co je nové, jsme se věnovali více v prvním testu modernizované i30, který si můžete přečíst zde.

Tím zásadním, co je však potřeba zmínit, je technika. Pod kapotou se totiž sází hlavně na elektrifikované pohony, ačkoliv jen „zlehka“. V případě i30 Fastback si můžete vybírat z trojice pohonných jednotek. Tou základní je tříválec 1.0 T-GDI, který je čistě benzinový a nabídne 88 kW.

test-2021-hyundai_i30_fastback-15_tgdi-mildhybrid- (25)

A pak jsou tu ještě další dvě motorizace, které jsou mild-hybridní. To znamená, že jsou zčásti elektrifikované, ale na elektřinu nemohou samostatně jezdit. Spalovací motor je tu spojen s 48V startér/generátorem, který slouží hlavně jako startér, nahrazuje alternátor a umí autu udat prvotní boost při sešlápnutí plynu tak, aby vykryl zpoždění mezi roztočením turbodmychadla výfukovými plyny. Nejde o nic výrazného, ale po sešlápnutí plynu auto reaguje ihned.

Přečtěte si také:  Hyundai Motor prezentuje na IAA Mobility 2021 své úsilí o uhlíkovou neutralitu

Mild-hybridní motory jsou v nabídce dva. Jeden spaluje naftu, ten druhý, který má i v tomto článku testovaný i30 Fastback, je benzinový. V obou případech jde o turbodmychadlem přeplňované čtyřválce, které jsou v základu spojeny s novou manuální převodovkou iMT, za příplatek mohou dostat dvouspojkový automat.

Je svižný, ale komfortní

Testovaný kus byl vybaven právě novou manuální převodovkou, která je revoluční hlavně tím, že pedál není přímo spojen se spojkou, ale místo toho tu je podobně jako na brzdovém a plynovém pedálu čidlo, které spojku ovládá elektronicky. Při jízdě téměř nic nepoznáte, spojka funguje jako obvykle, ale díky elektronickému ovládání je motor schopen i při jízdě vypnout a auto může plachtit. Všechny palubní systémy a elektroniku v tu chvíli pohání malý akumulátor mild-hybridního pohonného ústrojí. Jakmile šlápnete na brzdový nebo na plynový pedál, motor okamžitě naskočí.

test-2021-hyundai_i30_fastback-15_tgdi-mildhybrid- (15)

Benzinový čtyřválec 1,5 T-GDI má výkon 117 kW/159 koní a točivý moment 253 Nm. A to na auto vážící podle výbavy mezi 1,4 a 1,5 tuny není vůbec špatné. Pružnost i absolutní dynamika (0-100 km/h: 8,6 s) jsou docela slušné. Při pružném zrychlení je ale potřeba podřadit, pak motor zátahem příjemně překvapí a předjíždění nebude žádný problém.

Motor je navíc vcelku slušně odhlučněn, stejně jako zbytek auta. Pokud pojedete klidně a budete motor držet v nízkých otáčkách, prakticky o něm nebudete vědět. Auto standardně startuje na ekologický režim a v tom nejlépe funguje i mild-hybridní funkce motoru, kdy auto plachtí. Díky tichosti motoru poznáte, že se motor vypnul, jen pohledem na otáčkoměr, když jeho ručička spadne na nulu. Žádné cukání nebo změna zvuku se tu neděje.

Pokud ale přepnete auto do sportovního režimu, celé ožije. Jeho reakce na plynový pedál i samotné zrychlování budou o poznání rychlejší. Sporťák se z něj v žádném případě nestane, protože celkově je laděno spíše do komfortu, ale potenciál motoru umí využít rozhodně mnohem lépe.

test-2021-hyundai_i30_fastback-15_tgdi-mildhybrid- (4)

A co spotřeba paliva? V rámci testovacího týdne, kdy teploty padaly pod bod mrazu, jsme jezdili kolem 7,5 l/100 km. Nejčastěji jsme se pohybovali po dálnicích s rychlostí kolem 140 km/h podle rychloměru a ve městě. Objem palivové nádrže je 50 litrů.

Závěr a cena

Hyundai i30 Fastback vypadá i jezdí hezky. S mild-hybridním benzinovým motorem má dostatek síly a zároveň je klidný, tichý a kultivovaný. Celkově jde spíše o auto, naladěné na pohodlnou jízdu, ale ve sportovním režimu dokáže překvapit. V interiéru je dostatek místa pro čtveřici cestujících a díky otevíratelným pátým dveřím se i do kufru s objemem 450, respektive 1351 litrů dostanete jednoduše.

Přečtěte si také:  Test DS 3 Crossback 1.5 BlueHDi 130k S&S EAT8 (2021)

Akční ceník Hyundai i30 Fastback začíná motorizací 1.0 T-GDI těsně pod čtyřmi sty tisíc korun (399 990 Kč). Za mild-hybridní motorizace si musíte připlatit. Nejlevněji je pořídíte za akčních 449 990 Kč (1,5 T-GDI), respektive 459 990 (1,6 CRDi).

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Hyundai
Typ: i30 Fastback 1.5 T-GDI Mild Hybrid 48V
Uspořádání: řadový čtyřválec
Objem válců: 1482 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin (mild-hybrid)
Pohon: předních kol
Výkon: 117.5 kW/158 koní při 5500 ot./min
Točivý moment: 253 Nm při 1500–3500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 8.6 s
Maximální rychlost: 210 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.7-5.4 (WLTP – kombinovaná)
Emise CO2: 108-124 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4455 mm
Šířka: 1795 mm
Výška: 1425 mm
Rozvor: 2650 mm
Provozní hmotnost: 1376 – 1503 kg
Objem zavazadlového prostoru: 450 / 1351 litrů
Ceník: ke stažení zde