Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) informovalo o tom, že prodej nových aut bude v letošním roce s největší pravděpodobností znovu vyšší. Predikce hovoří o zhruba pětiprocentním růstu, což by se mělo rovnat asi 9,8 milionům nových automobilů. Automobilový průmysl to potřebuje, v loňském roce totiž zaznamenal nejnižší prodeje za uplynulých 30 let.
V loňském roce se v rámci celé EU prodalo asi 9,3 milionu aut a šlo tedy o nejnižší číslo od roku 1993. Dle očekávání za tímto poklesem stál hlavně nedostatek některých dílů, nejčastěji čipů. A jakkoliv se nedostatek dílů do výroby propisuje i v prvních týdnech letošního roku, podle ACEA by se automobilový průmysl mohl letos postavit na nohy. Záležet ale bude na mnoha faktorech, od plánování dodávek dílů, po rozšíření dodavatelské sítě, až po chystanou normu Euro 7. Právě ta by mohla průmyslu zasadit velkou ránu.
Na prodejích by se mohly negativně podepsat hlavně ceny, které norma zvýší. Odhadem by se ceny aut mohly průměrně zvýšit o asi 2000 eur, tedy zhruba 48 000 Kč. A vyšší budou i náklady, ačkoliv v tomto případě se mluví o 100 až 150 eurech, tedy maximálně asi 3600 Kč.
V lednu se meziročně registrace osobních aut zvýšily. Nejprodávanější je Škoda Fabia
Dle ČTK se k chystané normě vyjádřil například šéf Renaultu Luca De Meo, podle kterého není dobrým krokem. „Plnění normy Euro 7 by přineslo nárůst nákladů, který by zákazníky odradil od nákupů těchto nových vozů,“ řekl. V konečném důsledku tak na silnicích budou jezdit spíše starší auta s vyššími emisemi.