Emisní norma Euro 7, která předchází zákazu prodeje nových spalovacích aut, je velmi přísně nastavena. Politici, automobilky i odborná veřejnost často upozorňuje na to, že přinese výrazné zdražení aut, zánik malých a tedy dostupných modelů, ale i zaměstnanecké ztráty. Přesto za ní Evropská komise stále stojí. Český premiér Petr Fiala je ale přesvědčen, že norma v konečném důsledku nebude tak omezující a přísná. Ministr dopravy Martin Kupka pak hodlá prosazovat odklad normy.
Premiér o normě na bilanční návštěvě jednal s ministrem pro evropské záležitosti Mikulášem Bekem (STAN). Podle Fialy by mělo být možní normu ještě upravit. „Situace je hodně jiná, než to bylo u zákazu spalovacích motorů, protože na jedné straně vzrůstá pochybnost o správnosti normy v této podobě u řady členských států, ale na druhé straně v tomto případě vznáší řadu námitek samotný evropský automobilový průmysl,“ řekl premiér na následné tiskové konferenci.
Podle něj jsou navíc jednotlivé členské státy připraveny normu upravit tak, aby byla reálnější a měla tak menší ekonomické a sociální dopady. Dodal také, že Česko v tuto chvíli není připraveno na zavedení normy tak, jak ji Evropská komise navrhla.
Ministr Kupka ve Stockholmu: Žádáme odložení platnosti normy EURO 7 a její zmírnění
A podobný názor má i ministr dopravy Martin Kupka, podle kterého bude Česko usilovat o odklad zavedení normy a změnu některých jejích technických požadavků. „Ve stávající podobě je pro nás norma nepřijatelná,“ uvedl pro ČTK ministr po skončení společné neformální Rady ministrů dopravy a ministrů zodpovědných za energetiku ve Stockholmu. A dodal: „Dle našeho názoru přináší Euro 7 jen malé benefity pro životní prostředí, ale velké problémy pro evropský automobilový trh.“
Pozdě bycha honiti, když jsme předsedali EU, tak se měl z naší strany vystavit důrazný nesouhlas s Euro7 a ne to celé odsouhlasit a pak řikat, že s tím ministr dopravy nesouhlasí a Fiala říká, že to nebude tak horký, tragedie
Přesně tak. O nesmyslnosti normy Euro 7 není pochyb. Vytvořily jí tupé mozky, které nerozumí problematice, pouze ničí vyspělé odvětví průmyslu, bez kterého se v dnešní společnosti těžko obejdeme. Obzvlášť ČR, za kterou naši politici od počátku nebojovali. Naprosto nevyužili našeho předsednictví v EU. Otřes automobilového průmyslu nás přijde v ekonomicky hodně draho.