SKODA-ENYAQ-COUPE-iV-zahajeni_vyroby-tovarna

Podle Sdružení automobilového průmyslu přinese norma Euro 7 vysoké náklady a zanedbatelné přínosy

Autor: Anina Russová - Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu - Foto: Škoda - 22. 2. 2023


Máloco vyvolalo v automobilovém světě tak velkou debatu, jako blížící se norma Euro 7. Nelíbí se českým politikům a výhrady má i Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Podle něj „bude mít návrh nových emisních norem Euro 7 zásadní negativní dopady na vozidla se spalovacím motorem a jejich dostupnost. Současně odčerpá tolik potřebné zdroje na investice do vývoje vozidel s elektrickým pohonem“.

Neustálé odkládání a dohady

SAP připomnělo, že příprava normy byla Evropskou komisí zahájena v roce 2019. Pak ale přišlo několik zádrhelů. „Předložení návrhu však bylo posléze opakovaně odkládáno (3Q/2021, 1Q/2022, 3Q/2022) tak, že ke zveřejnění došlo až v listopadu 2022. Uvažované datum vstupu v účinnost této normy přitom zůstalo nezměněno, tedy 1. 7. 2025. Časovou nerealističnost plnění prohlubují i navržená zmocnění pro Evropskou komisi vydávat prováděcí akty. Navrhovaná znění předmětných ustanovení jsou extrémně vágní a nepřiměřeně neurčitá. Z jejich znění nelze jednoznačně dovodit, jaká bude právní úprava v prováděcích aktech obsažená co do obsahu a rozsahu požadavků kladených na adresáty, popřípadě na členské státy. Není proto v silách adresátů normy se včas na její plnění připravit,“ zdůrazňuje SAP.

Podle Sdružení by bylo lepší upravit platnost normy tak, aby byla spuštěna nejdříve 4 roky po zveřejnění všech prováděcích aktů. Myslet je totiž třeba také na to, že přijetí návrhu normy v současné podobě může mít fatální dopady na zaměstnanost u finálních výrobců i v dodavatelských řetězcích. Hrozí, že by v rámci EU o práci přišly statisíce lidí. Škoda pak upozorňuje, že pokud bude návrh přijat v předložené podobě, dojde k uzavření řady výrobních závodů.

Euro 7 si posvítí i na plug-in hybridy. Pokud nebudou mít dost energie v bateriích, ve městě se zastaví

Pomalá likvidace malých aut

Dle statistik tvořil segment malých aut nižší střední třídy v loňském roce 30 % registrací. Většina evropských automobilek ale tento segment postupně opouští a rozhodně ne proto, že by o malá auta zákazníci nestáli. Důvodem je přílišná finanční nákladnost investic do vývoje snížení znečištění z výfukových plynů a emisí či hybridizace malých motorů. Dalším faktorem je to, že takové investice by výrazně zvýšily ceny malých aut.

„I Škoda již odepsala miliardovou investici do zrušeného vývoje modelu Fabia Combi a do budoucna jsou ohroženy také další modely domácích automobilek. Pokud se výrobcům kvůli technické nerealizovatelnosti nevyplatí investovat do vývoje nových motorů a vozidel, tento segment zcela zanikne. Redukce kategorie malých vozů v ceně do půl milionu korun by znamenala, že se pro širokou skupinu obyvatel stane koupě vozu nedostupnou, neboť v dohledné době nebude na trhu k dispozici obdobně dostupná bezemisní varianta. To dále zhorší zastarávání vozového parku ČR a jeho emisní stopu,“ upozornil SAP.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru