Od 1. ledna platí v České republice povinnost předjíždět cyklisty s bočním odstupem 1,5 metru. Ohleduplnost vůči cyklistům a dodržování bezpečného odstupu pomáhá předcházet kolizím, které mohou skončit fatálně.
„Je třeba brát v úvahu, že v případě střetu s motorovým vozidlem je cyklista mnohem zranitelnější a hrozí mu vážnější následky. Zároveň je ale důležité, aby také cyklisté dodržovali pravidla silničního provozu a pohybovali se po komunikacích bezpečně,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. BESIP proto ve spolupráci s iniciativou Ukaž respekt připravil základní otázky a odpovědi k tomuto tématu.
Kdy musím předjet cyklistu s odstupem 1,5 metru a kdy jen 1 metr?
Pokud to prostor dovolí, je vždy lepší předjíždět cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru. Zákon však pamatuje i na další situace, a tak v případech, kdy je povolena maximální rychlost 30 km/h, stačí k předjetí boční vzdálenost jednoho metru.
Podle čeho poznám 1,5 metru při předjíždění cyklisty?
Představte si, že předjíždíte auto. Další pomůckou je, že pravé kolo vašeho auta je při předjíždění přibližně na středové čáře. Základní šířka jízdního pruhu je 3 m. Bezpečný odstup je tedy zhruba polovina jízdního pruhu. Musíte jej ale měřit od řídítek cyklisty (od bodu, který nejvíce vystupuje do komunikace). Proto si raději odhad nekomplikujte a vnímejte cyklistu tak, jako byste předjížděli osobní auto.
Proč vlastně 1,5 metru?
Je to bezpečný boční odstup při předjíždění. Poukazují na to například soudní znalci z oboru dopravy. Žádný cyklista nejede úplně rovně. Může se také vyhýbat nerovnosti, díře nebo může najet na kámen. Vozidlo při předjíždění vytváří vzdušný vír, který může cyklistu vyvést z rovnováhy. Obzvlášť to platí v případě nákladních vozidel. Boční odstup 1,5 metru je tedy opatření, které předchází rizikovým situacím a zachraňuje životy.
Mohu cyklistu předjet i přes nepřerušovanou čáru?
Ano, i na toto zákon pamatuje, a tak při předjíždění cyklisty můžete přejet podélnou čáru souvislou. Nezapomínejme ale na to, že při předjíždění cyklisty je stejně jako dosud třeba dodržet všechna pravidla bezpečného předjížděcího manévru. Nezapomeňte dát znamení o změně směru jízdy a neohrozte řidiče jedoucí za vámi. Řidič nesmí předjíždět, nemá-li před sebe dostatečný rozhled, dále pak pokud by se nemohl bezpečně zařadit nebo by ohrozil či omezil protijedoucí řidiče nebo cyklisty či chodce pohybující se na vozovce. Předjíždět se nesmí například také na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi.
Musím cyklistu předjet s odstupem 1,5 metru, když jede v pruhu pro cyklisty?
Ne, v místech, kde je vyznačený ochranný nebo vyhrazený pruh pro cyklisty, pravidlo 1,5 metru neplatí. V tomto případě se jedná o souběžnou jízdu.
Jaký je rozdíl mezi cyklistickým koridorem a pruhem pro cyklisty?
Koridor je pouze informativní orientační značení. Pro úplnou představu jde o piktogram cyklisty namalovaný na vozovce, není však ohraničený přerušovanou podélnou čárou. Dává signál lidem za volantem, že se v daném úseku cyklisté často pohybují a informuje o tom, jaký je doporučený bezpečný průjezd cyklistů danou komunikací. Je proto nutné dodržovat boční odstup 1,5 m od cyklisty.
Oproti tomu vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, který je vyznačený svislým dopravním značením a na vozovce zpravidla červeně podbarveným obrázkem kola, je určen pouze cyklistům, motoristé do něj nesmí vjíždět (s výjimkou objíždění překážky či při parkování). V tomto případě tedy neplatí povinnost udržovat od cyklisty bezpečný odstup 1,5 m. Cyklista je chráněn vyhrazeným jízdním pruhem, nejedná se o předjíždění.
Ministerstvo dopravy přichystalo na rok 2022 řadu změn. Přečtěte si o nich
Jaký je rozdíl mezi cyklostezkou a stezkou pro chodce a cyklisty?
I když se to může na první pohled zdát jen jako slovíčkaření, opravdu tomu tak není, rozdíl je velký. Může samozřejmě mást, že opravdových cyklostezek, které jsou určeny pouze pro jezdce na kole, zase až tolik není. Taková cyklostezka je označena dopravní značkou kulatou, kde na modrém podkladu najdete piktogram jízdního kola. Stejně jako cyklisté v sedle nesmí na chodníky, nesmí ani chodci na takovéto cyklostezky.
Druhým případem jsou stezky opatřené podobnou značkou, na které však kromě kola najdete i piktogram chodce. Zde se jedná o stezku společnou pro kola i chodce a je nutné, aby se zde tyto dvě skupiny k sobě chovaly ohleduplně.
Jsem na kole povinen užít cyklostezku?
Bezpečnější je pohybovat se po cyklostezce než spolu s auty v silničním provozu. Nicméně od 1. ledna platí výjimka z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.
Odkud se 1,5 metru měří?
Při předjíždění cyklisty je nutné předpokládat, že tento může na kole méně či více vybočit z přímého směru, ačkoliv by tak měl činit jen v nevyhnutelných případech. I proto zde máme nové pravidlo 1,5 metru. Právě kvůli možnému vybočení se měří tato vzdálenost od nejširšího bodu cyklisty, kterým jsou řídítka, a u auta je to pak zrcátko.
Jaké jsou sankce při nedodržení odstupu?
Jde o nové pravidlo, takže je tato otázka zcela na místě. Řečí paragrafů se jedná o přestupek dle ust. § 125c odst. 1 písm. k) zákona č. 361/2000 Sb., které vyměřuje na místě pokutu do 2 000 Kč, ve správním řízení je to pak 1 500 – 2 500 Kč.
Mohou jet dva cyklisté vedle sebe?
Bylo by příjemné probrat důležitá či zajímavá témata už během jízdy, ale nechte si to raději až na zastávku na kávu či jiný nealkoholický nápoj. Jízda vedle sebe je totiž zakázaná.
Jaká je povinná výbava cyklisty?
Jde především o to, čím máte vybavené své kolo. Pamatujte si, že hlavní zásada je být vidět. Je to dobré pro bezpečnost vaši i kolegů za volantem. Proto má mít váš bicykl zadní odrazku červené barvy, přední odrazku bílé barvy a odrazky oranžové barvy (autožluť) na obou stranách pedálů. Pokud ale máte světlo odrážející materiály umístěny na obuvi nebo v blízkosti pedálů, pak toto řešit nemusíte. Ostatně kdo má takzvané nášlapy, ví, že na ně umístit odrazky opravdu nejde. Mít byste je ale měli i ve výpletu kola.
Za snížené viditelnosti je pak nutné mít světlo svítící dopředu bílým světlem a zadní svítilnu červené barvy. Ty řada cyklistů dnes zná pod označením blikačky. Je však třeba dodržovat bílé světlo vepředu a červené vzadu.
Ačkoli řada lidí považuje za nezbytnou součást výbavy také přilbu, pravidla jsou taková, že povinná je jen u cyklistů do 18 let. Všem ostatním ji ale velmi doporučujeme. Nikdy totiž nevíte, co vás může i na cyklostezce nebo jen cestou do obchodu potkat.
Můžu si dát na kole pivo?
Maximálně nealkoholické. V Česku totiž platí nulová tolerance alkoholu jak za volantem, tak i v sedle bicyklu.
Smí cyklista na silnice první třídy?
Smí, ale s ohledem na vlastní bezpečnost to nedoporučujeme. I cyklista by měl následovat pravidlo, které zná každý řidič auta, kterými ostatně mnozí cyklisté jsou, tedy že v silničním provozu nesmí ohrožovat ani omezovat.
Můžu si zkrátit cestu jízdou po chodníku?
Cyklisté na chodník nepatří. Stejně jako chodec nepatří na cyklostezku. I toto pravidlo je upraveno zákonem, který říká, že chodník je vyhrazen pro pohyb pěších. Takže pokud už na chodník musíte, hezky z kola dolů.
Zajímala by mne situace, kdy mne při stání na červenou předjede cyklista zprava, jestli také on musí dodržet bezpečný odstup a jak se mám zachovat já při rozjezdu na zelenou.
Mno, furt jsme u toho, že to chlupatý nemají jak změnit, takže bych to neřešil. Nic neplatit, ať si to dokážou…sem zvědavej, jak to udělají. „Policista vod oka viděl, že vzdálenost byla pouhých 143cm“. Ano, to jim určitě projde, do bločku možná, v dokazování těžko.
Dobrý den, jak je to na účelových komunikacích, například těch, určených k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků? Dle zákona o lesích (§20), mohou cyklisté ne lesní cesty a značené cyklotrasy, jak to vyřešit na lesní cestě, která má šířku cca 3,5m?
Běžná šířka řídítek kola cca 70 cm. Takže i když cyklista pojede 10cm od kraje cesty (utopie), potřebuje řidič 45 cm plus metr na objetí. To je 145cm plus běžná šířka auta cca 2 m.
Takže do 3,5 m – bez šance a co teprve odvozní soupravy se dřevem!! Už teď nemá arogance „rekreačních uživatelů“ lesních cest obdoby a co teprve, až budou blokovat při práci ty, kteří do lesa jezdí pracovat a ne se VYŘÁDIT !!!! NO, TO NÁM ZASE ZÁKONODÁRCI POMOHLI !!!
pri predjizdeni cyklodarcu staci pribrzdit na 3Okm/h a muzete ho minout jen 1m. ALE uz vim ze cykliste zneuzivaji teto vyhody 1,5m jezdi uprostred a klickuji aby jeste vic omezili auta, to se mi stalo na vrsovicky a kdyz jsem zatroubil,cyklisticka ruka vyletla vzhuru se vztycenym prostrednickem a jel si stale svych asi 12km/h s klickovanim po silnici. A to jsou VSUDE kamery a policiste nebo mestaci NIKDE. Oni vlastne pokutuji jen ridice aut, chodci a cykliste tem pokuty neudeluji. Alkohol pry nepatri ani za riditka ALE tech ozralu jezdi vic nez dost prave na kolech. ALE buzerovat budou jen ridice, to je nejdulezitejsi pracovni naplni jak mestaku tak policistu.
Ten kdo tohle vymyslel musel být trotl s mozkem kuřete nebo politik neskutečné jakou pí….. se někdo zabývá a ještě za to bere peníze a to ohromné tak bych ho nakop že by chrastil!
Včera jsem si málem cvrnk ,co dělá v mém pruhu aha předjíždí kolo neuhnout tak mě má
Můžu dát po tlamě cyklistovi, který jede po silnici 2 m od cyklostezky? Budu-li ho míjet jen 149cm, budu dle zákona nekompromisně pokutován.
Nebudete.
Zatroubíš a máš dva metry hned
Nebo cyklistu pod nárazníkem.
můžete mi někdo určit jaký zákon a jaký paragraf dovoluje při předjíždění cyklistů přejet plnou čáru?
Řeší to změna značky podélná čára svislá.
Jedná se o vyhlášku Ministerstva dopravy č. 509/2021 Sb. ze dne 16. prosince 2021, kterou se mění vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, ve znění vyhlášky č. 84/2016 Sb.
Nové znění vyhlášky u značky V1a „Podélná čára souvislá“ zní (změna zvýrazněna tučně):
Podélná čára souvislá
Značka se používá zejména k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, k oddělení části řadicích pruhů a k oddělení části odbočovacího nebo připojovacího pruhu od průběžného pruhu. Slouží-li značka k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky. Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, předjíždění cyklisty, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci.
Úprava vyhlášky byla dohodnuta jako součást změny zákona 361/2000 specifikující boční odstup při předjíždění cyklistů.
PS: Osobně však s tímto 1,5m mám také problém, chápu, že je to nepříjemné, ale prostě a reálně v obci skoro neřešitelný problém.
Cyklisti:
– jezdí v protisměru
– nevyužívají cyklostezky
– jezdí vedle sebe a blokují dopravu
– kolikrát jezdí pod vlivem alkoholu
– nejezdi řádně osvětlení
Ale zlý je jenom řidič.
Ještě bych doplnil jízdu po přechodu pro chodce :-)
Jízda cyklisty po přechodu pro chodce není zakázána.
Máte to napsané i v tomto článku. „Cyklista na chodnik nepatří. Pokud již na chodník musíte, šup z kola dolů.“ A přechod pro CHODCE je pro chodce, ne pro cyklisty. Nebudu se úplně hádat. Ale jestli v podstatě nemáte na kole jezdit po chodníku, neměl by jste ani po přechodu pro chodce.
Pokud není přechod označen i pro cyklisty , můžou kolo pouze vést !
Když budu taky pausalizovat, tak autisti:
– jezdí také v protisměru
– nedávají znamení před změnou směru jízdy
– jezdí také často pod vlivem alkoholu (nejen)
– nejezdí řádně osvětleni, případně oslňují protijedoucí účastníky silničního provozu.
–
Este tam chyba jazda na cervenu a nerespektovanie znacenia semaforov!
Raději bych tu četl návod na to, jak „umravnit“ cyklistu (nebo jejich skupinu), který jede v půlce silnice III. třídy a nemíní uhnout. Takových se za dva poslední roky velmi „urodilo“ a díky nesmyslné vyhlášce si zvýšili „sebevědomí“.
koukam ze clanek psal zase nejakej odbornik, kterej se ani neobtezoval precist zakon o provozu na pozemnich komunikacich. autora tady tvrdi ze do vyhrazeneho pruhu pro cyklisty nesmi nikdo vjizdet s vyjimkou objizdeni prekazky nebo parkovani, pritom v zakone je jasne napsano: „Na jízdní pruh pro cyklisty smí řidič jiného vozidla vjet v podélném směru rovněž tehdy, není-li přilehlý jízdní pruh pro toto vozidlo dostatečně široký. Při vjíždění na jízdní pruh pro cyklisty nesmí řidič ohrozit cyklistu jedoucího v tomto pruhu.“ dal uz jsem clanek radsi necetl :)
kdyz jedu za busem tak jede uz v pulce pruhu pro cyklisty aby nejel prave v protismeru. NO, ten kdo psal zakon tak si nevsiml ze se u nas uz nejakou dobu zuzuji silnice a mnohde maji problem jet v pruhu i osobni auta, jak jsou uzke.
Cyklisté by měli jezdit co nejvíce u okraje vozovky a být viditelní a večer mít osvětlení a reflexní doplňky , případně vesty . Případné používání chodníku / pokud je to možné vzhledem k šíři chodníku/ být jejich poviností.
Jenže na chodníku jsou chodci a cyklisti tam nemají co dělat. Je to nesmyslný boj a zbytečný.
Mě se líbí německý způsob řešení tohoto: většina chodníků ve městě je rozdělena na část pro pěší a část pro cyklisty – většinou to je červená či fialová dlažba. Stará babka jedoucí pomalu jede po této části chodníku. Rychlej frajer na galuskáči jede normálka po silnici. A většinovej řidič ve svý smradlavý plechovce z toho neblázní když náhodou na silnici jede i ta stará babka a pěkně ji bezpečně objede.