Před 115 lety se Praha díky pokrokové mladoboleslavské značce Laurin & Klement stala prvním městem Rakouska-Uherska provozujícím „autodrožky“ – taxi. Čtyři „voituretty“ L&K typů B2 a C2 zpočátku obsluhovaly centrum města, jízdné určovaly mechanické taxametry. Na oblibu „autodrožek“ Laurin & Klement, vyvážených i do Vídně a Paříže, navazují současná taxi ŠKODA, úspěšně provozovaná v desítkách zemí světa.
Mladoboleslavská společnost ŠKODA AUTO patří již od roku 1895 k průkopníkům moderních konceptů individuální mobility. Podnik Václavů Laurina a Klementa nabízel širokou paletu jízdních kol vycházejících vstříc specifických potřebám různých skupin zákazníků, úspěch podpořily i velkorysé záruční podmínky a atraktivní prodej na splátky. V roce 1899 nabídku rozšířily motocykly, dále motorové tříkolky a na podzim 1905 debutoval první automobil z Mladé Boleslavi – „vozík“ L&K VOITURETTE A za velmi vstřícnou cenu 3600 korun. Společnost Laurin & Klement se rychle vypracovala na přední automobilku rakousko-uherské monarchie.
Právě na bázi populárních voiturett vznikly první „autodrožky“, tedy vozy pražské taxislužby. O Velikonocích 1907 vystavovala mladoboleslavská automobilka na pražském autosalonu mimo jiné „automobilní drožku taxametrovou s motorem 10/12 HP, kterou právě firma tato chce v Praze zavésti,“ jak uváděl dobový tisk. Vůz Laurin & Klement B2 byl nabízen i pod zmíněným označením 10/12 HP, které odkazovalo na „daňový“/skutečný výkon motoru v koních.
Jednalo se o osobní automobil klasické koncepce s žebřinovým rámem podvozku, tuhými nápravami odpruženými půleliptickými listovými pery a pohonem zadních kol. Vidlicový vodou chlazený benzinový dvouválec o objemu 1595 cm³ s výkonem 8,8 kW/12 koní měl automatický sací ventil, nízkonapěťové zapalování a karburátor systému L&K. Ostatně prakticky veškeré komponenty vozu s výjimkou osvětlení a pneumatik se vyráběly přímo v Mladé Boleslavi. Otevřená autodrožka se stahovací střechou nad zadními sedadly vážila v provozuschopném stavu jen asi 800 kg a na dřevěných kolech dosahovala rychlosti až 45 km/h. V témže roce 1907 nabídku doplnila další taxi na bázi modelu L&K C2 s řadovým dvouválcem o objemu 2281 cm³ a výkonu 10,3 kW/14 koní.
Dne 7. září 1907 dopoledne se v Praze uskutečnila veřejná zkušební jízda čtyřmi taxi Laurin & Klement, jejichž bezpečnost osobně ověřil náměstek primátora dr. Štych. V neděli 8. září 1908 pak byl slavnostně zahájen provoz pro veřejnost, přičemž výtěžek jízdného za první den provozovatelé věnovali městským chudým.
Po úspěšném debutu v Praze se osvědčené autodrožky z Mladé Boleslavi brzy rozšířily i do dalších měst. Už 9. října 1907 zakoupil 2 vozy L&K typu C2 plzeňský drožkář Jan Pitlík. V roce 1909 byla do Vídně exportována padesátikusová série čtyřválcových taxi Laurin & Klement GDV. Další nájemní vozy L&K se uplatnily třeba v Paříži, Budapešti či Sankt-Petěrburgu, dnešním Petrohradu.
Rozvoj taxislužby v poválečném Československu výrazně deformovalo centrální plánování ekonomiky a dlouhodobý nedostatek osobních automobilů na trhu. Vozy Škoda se však v náročném provozu taxislužby uplatnily i na vysoce konkurenčních exportních trzích a také v současnosti můžete jejich služeb využít v desítkách zemí světa.