Laurin_a_Klement_rady_S-historie
Před 110 lety se představil bestseller éry Laurin & Klement, řada S. Do roku 1924 si více než 2000 zákazníků v Evropě i zámoří vybralo z široké palety otevřených či uzavřených karoserií. | foto: Škoda

Velkosériově vyráběné modely s atraktivním poměrem ceny a výkonu patří k DNA mladoboleslavské automobilky. Před 110 lety se představil bestseller éry Laurin & Klement, řada S. Do roku 1924 si více než 2000 zákazníků v Evropě i zámoří vybralo z široké palety otevřených či uzavřených karoserií postavených na několika verzích robustního podvozku s benzinovými čtyřválci objemu až 2413 cm³ a výkonu 22,1 kW/30 koní.

Mladoboleslavská společnost Škoda Auto, jejíž základy byly položeny před Vánocemi 1895, zpočátku slavila významné obchodní i sportovní úspěchy s jízdními koly, od roku 1899 také s motocykly a na podzim 1905 představila svůj první automobil Laurin & Klement Voiturette A. Kromě vynikajících užitných vlastností zaujala tato česká konstrukce také velmi atraktivním poměrem ceny a výkonu i úsporným provozem. V roce 1908 už na značku L&K připadalo asi 90 % všech automobilů objemového segmentu Voiturette, vyráběných v celém Rakousko-Uhersku.

Přečtěte si také:  Omést a oškrábat auto byste měli vždy. Zachránit to může nejen vaši peněženku, ale i lidské životy

Sortiment se rychle rozšiřoval do vyšších kategorií, počty vyrobených vozů dosahovaly u jednotlivých modelových řad desítek či stovek kusů. Společnost Laurin & Klement se do první světové války vypracovala na největší automobilku rakousko-uherské monarchie, tedy společného trhu s více než 50 miliony obyvatel. Významná část mladoboleslavské produkce přitom mířila k zahraničním zákazníkům na všech obydlených světadílech.

Před 110 lety, v neděli 16. dubna 1911, se otevřely brány výstaviště v pražských Holešovicích. Populárnímu autosalonu dominoval stánek představující široký sortiment automobilky Laurin & Klement. Kromě užitkových modelů s nosností až 10 tun a „omnibusů“ (autobusů) s kapacitou do 26 osob návštěvníky zaujaly hlavně nové typy osobních automobilů. Debutoval zde nový základní model nabídky, Laurin & Klement řady S.

250 let motorů: elektřina, benzin, nafta, ale i pára nebo plynový generátor

Doplňkové označení 12/14 HP vyjadřovalo výkon 12 „daňových koní“, tedy hodnotu vypočítanou pro účely pojištění podle úředně stanoveného vzorce, a dále skutečný výkon 10,3 kW/14 koní. Podával jej řadový kapalinou chlazený benzinový čtyřválec o objemu 1771 cm³ s postranními ventily. Motor s nezvyklým umístěním setrvačníku vpředu hned za chladičem tvořil jeden montážní celek se spojkou a třístupňovou převodovkou. Stačilo proto kontrolovat a měnit jedinou společnou olejovou náplň. Výrobce zvýšil životnost mechanických skupin aplikací moderního „mazacího přístroje“, olejového čerpadla Friedmann. Zapalování zajišťovala magnetoelektrická soustava Eisenmann.

Přečtěte si také:  Škoda Octavia Touring Sport znamenala úspěšný návrat škodovky na světová soutěžní kolbiště

Základ vozu L&K S tvořil robustní žebřinový rám nýtovaný z ocelových U-profilů, přičemž tuhé nápravy vpředu i vzadu odpružily dvojice podélných listových per. Hlavní provozní brzda, aktivovaná pedálem, působila na spojovací hřídel za převodovkou, bubny zadních kol byly spojeny s pákou ruční brzdy. Standard tvořila kola s dřevěnými špicemi a loukotěmi, od roku 1913 na přání vybavená snímacími ráfky. Ty usnadňovaly opravu pneumatik rozměrů 710 x 90 mm při tehdy velmi častých defektech. Výrobce za příplatek nabízel též kola s drátovým výpletem a po první světové válce i plné ocelové disky Michelin. Kompletní provozuschopný podvozek modelu S o rozvoru 2688 mm vážil 650 – 700 kg.

Pro každého něco

Automobily Laurin & Klement S dosahovaly rychlosti 50 – 60 km/h, a to v závislosti na provedení osobní či lehké užitkové karoserie. Nabídku základních verzí bylo možné přizpůsobit individuálním přáním zákazníků. Zpočátku převládaly dvou- či čtyřmístné otevřené modely, později sortiment doplnily verze jako landaulet „Vídeň“, limuzína „Karlovy Vary“, dvojitá limuzína „Kavalír“, kupé nazývaná „Lady“ či „Doktor“ a lišící se designem i vybavením pro dámy či pány. Z lehkých užitkových derivátů uveďme valník „Pokrok“ nebo skříňovou karoserii „Expres“.

Laurin_a_Klement_rady_S-historie-1
Laurin & Klement S, první volume model mladoboleslavské automobilky, debutoval 16. dubna 1911 na pražském autosalonu. Zákazníci tehdy preferovali levnější otevřené verze, čtyřmístný faeton je exponátem Škoda Muzea. | foto: Škoda
Laurin_a_Klement_rady_S-historie-2
K úspěšné kariéře řady S přispěla průběžně modernizovaná konstrukce a šíře sortimentu. Laurin & Klement Sg z roku 1913, exponát Škoda Muzea, chránil panstvo před povětrností mnohem lépe než řidiče se spolujezdcem. | Foto: Škoda
Laurin_a_Klement_rady_S-historie-3
Laurin & Klement So/200, vyrobený v roce 1921, měl motor o výkonu 22,1 kW/30 koní místo původních 10,3 kW/14 koní a bohatou elektrickou výbavu: kromě osvětlení byl k dispozici také startér. | Foto: Škoda

Dlouhodobě rostoucí zájem zákazníků podpořila průběžná modernizace vozů Laurin & Klement řady S. Jednotlivé vývojové stupně nesly typová označení s dodatečným písmenem, od Sa po So a jejich produkce se překrývala a doplňovala. Rozvor náprav rostl z původních 2688 mm přes 2788, 3050, 3150 a 3170 až na 3220 milimetrů. V případě motorů zůstala zachována základní dispozice řadového čtyřválce, ale zdvihový objem se zvyšoval ze 1771 cm³ přes 1847 a 2065 na 2413 cm³. Tomu odpovídal nárůst výkonu z 10,3 kW/14 koní na 22,1 kW/30 koní. Dynamické vlastnosti vozů řady S se zlepšily také díky nahrazení třístupňové převodovky čtyřstupňovou. Od roku 1918 byl – zpočátku na přání – k dispozici moderní elektrický startér, ale i nadále zůstalo v záloze tradiční startování klikou. Rostoucí objem motorů s vyšším kompresním poměrem však zvyšoval fyzickou náročnost takového „kurblování“. Původní acetylenové osvětlení s vyvíječem hořlavého plynu z karbidu vápenatého a vody ustoupilo na počátku 20. let minulého století elektrickým žárovkám s mnohem jednodušší obsluhou.

Přečtěte si také:  Pražští policisté už 2 týdny využívají Škody Kodiaq. Jsou dvoumístné a plné speciálního vybavení

Z úspěchů lemujících 14 let dlouhou kariéru modelové řady Laurin & Klement S připomeňme vítězství ze závodů Terst-Opcina a Opava-Moravská Ostrava (1911), Velkou zlatou medaili ze závodů v italské Parmě (1913), 6. místo v celkové klasifikaci na náročné sicilské trati Targa Florio (1914), zvláštní cenu předsedy Československého klubu automobilistů prof. Otakara Kukuly pro model Se při 2000 km dlouhé Soutěži spolehlivosti (1921) a stříbrnou plaketu dobytou ve stejném podniku větším automobilem L&K So, nebo vítězství v závodech do vrchu Zbraslav-Jíloviště, Schöber a Ecce Homo (1922).

Laurin_a_Klement_rady_S-historie-prospekt
Nejrozšířenější model značky Laurin & Klement uspěl také na zahraničních trzích. Přes pověst spolehlivého vozu patřila ke standardní výbavě bohatá sada nářadí a náhradních dílů. Zahrnovala například tři druhy pilníků nebo ventil s pružinou. | Zdroj: Škoda

Tradice mladoboleslavských objemových modelů

Po více než 2000 vyrobených automobilech řady S převzal štafetu nejrozšířenějšího modelu značky z Mladé Boleslavi automobil Laurin & Klement / Škoda 110. V období 1925 – 1929 vzniklo celkem 2985 kusů. Jednalo se o poslední generaci automobilů vyvinutou ještě v éře L&K a vyráběnou již s logem Škoda.

Tradice zahájená před 110 lety řadou Laurin & Klement S úspěšně pokračuje i pod značkou Škoda. Prvním takovým vozem, vznikajícím již za použití efektivních výrobních metod na běžícím pásu, se na jaře 1930 stala Škoda 422 se základní cenou 33 000 Kč. Průměrný roční plat úředníka tehdy činil 18 000 korun. V období 1930 – 1932 se pro model Š 422 rozhodlo 3466 zákazníků. V roce 1934 se představila zcela nová generace automobilů Škoda: Popular se stal pádnou odpovědí mladoboleslavské značky na světovou hospodářskou krizi. Prvním zákazníkem byla společnost Baťa. K progresivním prvkům patřil páteřový rám podvozku a nezávislé zavěšení všech kol. I v zahraničí velmi oblíbený vůz začínal na částce pouhých 17 800 Kč, v období 1934 – 1947 tak oslovil 22 500 motoristů. Další milníky v historii značky představoval nástup generace vozů s motorem vzadu (1964: Škoda 1000 MB), respektive napříč u předních poháněných kol (1987: Škoda Favorit) a dále aplikace platformy MEB koncernu Volkswagen pro elektromobily (2020: Škoda Enyaq iV).

Přečtěte si také:  Škoda Auto otevírá nové centrum pro stavbu zkušebních vozů a prototypů

Roční objem produkce mladoboleslavské automobilky činil před 110 lety 336 vozů a na vrcholu kariéry řady Laurin & Klement S v roce 1914 dosáhl tehdy úctyhodných 453 vozů. Éra řady Popular gradovala 7677 automobily Škoda (1938), hranici produkce 100 000 vozů ročně se podařilo prolomit až díky dalšímu velkosériovému modelu Škoda 1000 MB (1968) a počínaje rokem 2014 se globální objem vozů s okřídleným šípem dodaných zákazníkům pravidelně pohybuje nad úrovní 1 milionu vozů.

Přidat komentář