Pravidla provozu se týkají i chodců. Ti na ně ale často zapomínají, přitom jsou nejohroženější skupinou

Od Anina Russová | Zdroj: Policie ČR - Ilustrační foto: BESIP - 8. 6. 2022 0

Je pravidlem, že účastník provozu na pozemních komunikacích je každý, kdo se přímým způsobem účastní provozu na pozemních komunikacích. A to jsou i chodci, na které také pamatuje zákon o silničním provozu a vymezuje jejich chování. Ovšem právě chodci, jako nejzranitelnější účastníci provozu, na své povinnosti často zapomínají.

Policie pak upozorňuje, že „chodcem není jen osoba, která se sama pohybuje pěšky, ale je jím i ten, kdo tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy, ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm. Podle zákona je pěším i lyžař, bruslař na kolečkových bruslích, osoba jedoucí na invalidním vozíku, ať už se jedná o vozítko na ruční či elektrický pohon. Za chodce je považován i ten, kdo vede jízdní kolo nebo tlačí motocykl o objemu válců do 50 cm3.“

Přečtěte si také:  SUV jsou pro chodce strašákem. Srážky s nimi jsou fatálnější a pravděpodobnější

Povinnost použít chodník a přechod

Mezi povinnosti chodců patří používat chodník nebo stezku pro chodce, pokud ani jedno není k dispozici, musí jít opatrně po levé krajnici silnice. Stejně tak musí chodec při přechození použít přechod pro chodce, a to ve chvíli, kdy je do vzdálenosti 50 metrů.

Chodec proti autu nikdy nemůže vyhrát. Přesto to pořád nějaký zkouší

V žádném případě neplatí, že chodci mají absolutní přednost. Řidič sice musí chodci umožnit bezpečně přejít, ale právě chodec se musí důkladně přesvědčit, že jej řidič opravdu vidí a zastaví. Policie k tomu radí: „Pokud je vozidlo v dohledu, nepřecházejte! Brzdná dráha vozidla je závislá na hmotnosti, rychlosti vozidla a povětrnostních podmínkách. Na suchém povrchu je brzdná dráha vozidla asi 37 metrů, při dešti 50 metrů, na zasněžené vozovce je to až 110 metrů, a to při rychlosti 50 km/h.“

Chodec by nikdy neměl do vozovky, byť na přechod, vstupovat do chvíle, dokud auto opravdu nezastaví. Pokud je křižovatka osazená semafory, smí chodec vstoupit jen na zelenou. A každý by si měl pamatovat, že není dobrý nápad přecházet mezi auty nebo v zatáčce. Důležité také je nezapomínat na to, že i chodec musí dát přednost vozidlům složek IZS, které jedou se zapnutými majáky.

Přečtěte si také:  V Praze je speciální kamera monitorující to, zda řidiči dávají přednost chodcům

Řidiči musí sledovat i chodníky

Jak už bylo řečeno, i chodci jsou účastníci provozu, a tedy i chodníky jsou komunikace. A řidiči by proto měli sledovat i je pohyb chodců po nich. Každý řidič pak musí umožnit chodci, který je na přechodu nebo ho zřejmě hodlá užít, bezpečně vozovku přejít, nijak ho nesmí ohrozit či omezit. Proto se k přechodu smí přiblížit jen takovou rychlostí, aby mohl včas a bezpečně zastavit.

Pokud už řidič u přechodu zastaví, musí totéž udělat nejen ti za ním, ale i ve vedlejším pruhu nebo v protisměru. Na přechodech pro chodce a bezprostředně před nimi se nesmí předjíždět.