Už nějakou dobu se mluví o tom, že do některých částí Prahy by měl být zpoplatněn vjezd mýtem. A to nejen pro nákladní auta, ale pro úplně všechny automobily. Před několika málo dny nabralo pražské mýto reálnější obrysy a začíná být alespoň trochu jasné, jak to s placením vlastně bude. Výrazněji si připlatí hlavně majitelé starších aut, velkých SUV a náklaďáků. Naopak levnější to budou mít majitelé hybridů a elektromobilů.

Faktem ale je, že mýto v Praze nebude spuštěno v horizontu měsíců, ale let. Je totiž potřeba změna legislativy a změna zákonů o pozemních komunikacích, daních a poplatcích. Petr Hlubuček, náměstek pražského primátora spuštění mýta vidí jako reálné zhruba za pět až šest let.

Kdo bude platit?

Zatím není jasné, jak bude výběr mýta probíhat, ani to, kdo a v jaké výši jej bude platit. V plánu je ale zatím to, že systém bude pracovat s kamerovým systémem a to jak s tím stávajícím, tak i s novým, který je teprve v plánu. Petr Hlubuček řekl: „Smyslem je to, aby vysoko emisní vozidla platila poplatek v plné výši. Oproti tomu nízko emisní nebo bezemisní vozidla neplatila nic.“ V překladu to právě znamená, že stará auta s vyššími emisemi, velká a těžká auta jako SUV nebo nákladní vozy si tedy připlatí.

Máte značku na přání na hybridu nebo elektromobilu? V Praze na parkování zdarma v zónách zapomeňte

Magistrát se ohání tím, že mýto je pro Prahu nezbytné, protože se hlavní město už dlouhou dobu potýká se špatným ovzduším. Petr Hlubuček také řekl: „Smyslem mýta je zlepšit kvalitu vzduchu a spolu s dalšími opatřeními, jako je například dokončení okruhů, odlehčit centru od tranzitní dopravy. V počátku ho plánujeme zavést v centru v městské památkové rezervaci. Praha má druhý nejhorší vzduch v republice. 80% znečištění vzduchu v Praze je způsobeno automobilovou dopravou. Mýto je účinný nástroj, jak dosáhnout lepší kvality vzduchu a zároveň zlepšit průjezdnost centra Prahy.“

Hrozí kolaps?

Praha se chce, co se dopravy týče, přiblížit k velkým evropským metropolím. Ty totiž mýtný systém mají a pochvalují si jej. Má to ovšem jedno velké „ale“. Každé město, které zavede obdobné restrikce, má pro řidiče připravenou plnohodnotnou možnost, jak se mýtnému vyhnout. Ne proto, aby ušetřili, ale aby dostali možnost vyhnout se centru, kudy je cesta pomalejší a ne tak komfortní. A v neposlední řadě také nepříjemná pro návštěvníky města.

Přečtěte si také:  DS Automobiles už plní flotilové limity CO2, které teprve budou v platnosti

Jenže to je přesně to, co Praha nemá. Ano, okruh kolem města a kolem samotného centra plánuje, ale to je tak všechno. Neexistují reálné plány případné stavby, nikde se ještě ani nekoplo, kolony na stávající části okruhu jsou každodenním chlebem, protože ten malý kousek vedoucí kolem části Prahy prostě nestačí. I přesto ale hlavní město řidičům už tak ztíží život. Smutné.