„Centrum Prahy je auty přetížené. Ničíme si historicky nejvzácnější část hlavního města, doprava se nebezpečně proplétá s chodci, pro rezidenty je v mnoha oblastech téměř nemožné zaparkovat a zdravotní rizika spojená s exhalacemi jsou obrovská. Proto jsme se přidali k trendu moderních metropolí a po zaslepení Mostecké ulice nově snížíme počet aut také v Husově ulici, na Mariánském náměstí a v Ostrovní. Zároveň navrhneme, aby modré parkovací zóny mohli využívat jen rezidenti,“ vysvětlil radní pro dopravu David Skála (PRAHA 1 SOBĚ).
První změny by měly začít platit od 21. září 2019. Díky otočení provozu v Husově ulici a zamezení průjezdu na Mariánské náměstí se otevře cesta pro nový život prostoru, kde sídlí významné městské instituce a dnes připomíná spíš parkoviště. Podle analýzy MČ tu však parkuje dlouhodobě méně než 5 % rezidentů. Soutěž na novou podobu náměstí pořádá Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, z náměstí by měla zmizet většina aut, vzniknout pěší zóna, přibýt posezení a zeleň. Pro plynulost dopravy v okolí budou ulice U Radnice a Linhartská nově obousměrné.
„Do ulic patří život Pražanů. Proto vytváříme nová místa, kde se lépe dýchá a maminky s kočárky, senioři i ostatní chodci se cítí v bezpečí. Mariánské náměstí se díky těmto změnám promění v místo s lavičkami a zelení. Věříme, že proměnu veřejného prostoru přímo před Městskou knihovnou, Národní knihovnou a budovou radnice Pražané ocení,“ řekl starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (PRAHA 1 SOBĚ).
Zaslepení čeká také úzký úsek ulice Ostrovní v místě, kde ústí do Spálené ulice. Podle sčítání IPRu jde o místo s jednou z největších hustot chodců v celé Praze. Auta se tam nebezpečně proplétají s chodci a blokují vytíženou tramvajovou trať. Z ulice Purkyňova se tedy nově řidiči dostanou jen do Spálené ve směru na Karlovo náměstí nebo do ulice Myslíkova.
Parkujete na ulici auto bez platné „technické“? Brzy ho možná odtáhnou
Změny v parkování
Změny čekají také zóny placeného stání. Modré zóny by nově využívali jen rezidenti a abonenti. Pro návštěvníky plánuje radnice rozšířit fialové zóny. Zdražit by pak měla parkovací oprávnění právnických a fyzických osob, které na Praze 1 podnikají, především pro druhá a další auta. „Vracíme tím zpět původní smysl zavedení zón placeného stání, kterým je ochrana zájmů rezidentů. Zároveň chceme návštěvníky motivovat k využívání podzemních garáží, které jsou dnes na Praze 1 využívané jen z 35 %. Auta nemají stát v ulicích, když mohou parkovat v garážích, tak je to ve světě naprosto běžné,“ popsal radní David Skála.
Za první parkovací oprávnění by nově podnikající právnické a fyzické osoby zaplatily na rok 15 tisíc korun. Druhé a další parkovací oprávnění pak má vyjít ročně na 50 tisíc korun, za oprávnění pro limuzíny se má nově platit 70 tisíc korun ročně. Změny pravidel v zónách placeného stání bude v září schvalovat Komise Rady hl. m. Prahy pro parkování.