zuzeni-D1

Letošní zima byla, a na některých místech ještě je, jako z učebnice. Mrazivé dny byly bohaté na sněhovou nadílku, což sice udělalo radost dětem a některým motoristům, ale v současné době následky zimního počasí dávají zabrat silničářům. A tím nakonec i nám, řidičům. České silnice jsou po zimě jako ementál a tak se na mnohých místech opravuje jako o život.

Přidejte k tomu plánované a dlouhodobé uzavírky, zúžení a opravy a je jasné, že letos z kolon nejspíš nikdy nevyjedeme. Co naplat, opravy jsou prostě potřeba. Ruku v ruce s nimi jdou, především na dálnicích, zúžené jízdní pruhy. Je dobré vědět, že jízda v nich má svá přesně stanovená pravidla a také to, že některá auta, do kterých byste to asi neřekli, do těch opravu úzkých jízdních pruhů nesmí.

Přečtěte si také:  Po zimní přestávce se dělníci vracejí na brněnskou D1, letos práce dokončí

Hlavně klid

Jízda v zúžených jízdních pruzích může být pro řadu řidičů stresující. Pak je ale nutné si ten stres a možná i strach včas, tedy ještě před příjezdem do zúžení, uvědomit. Pokud patříte mezi „stresaře“, je nejlepší se v klidu zařadit do pravého jízdního pruhu, dodržovat bezpečné rozestupy a rychlost a také zachovat klid. Vyvarujte se kličkování, zbytečně rychlé jízdě či naopak i příliš pomalé jízdě. Právě zbytečným brzděním vznikne řada nebezpečných situací jak pro vás, tak pro řidiče kolem. Pokud je v místě maximální povolená rychlost 80 km/h, rozhodně nebude lepší, když pojedete 60 km/h. Mluvíme samozřejmě o situaci, kdy maximální povolenou rychlost umožňuje provoz.

A je to právě provoz, který je nutné sledovat a na který je potřeba reagovat. Sledujte auta kolem, reagujte včas na případné brzdění ostatních a buďte ohleduplní. Nenajíždějte do levého zúženého jízdního pruhu, ať už z důvodu nesmyslné výchovy ostatních, kteří jedou rychleji, nebo ze strachu ze svodidel. Držte se v klidu prostředku svého jízdního pruhu.

Na šířce záleží

Standardní dálniční jízdní pruh má šířku 3,75 metru. Ovšem jakmile se jízdní pruhy zúží, mívá pravý jízdní pruh 3,15 metru a levý 2,2 nebo dokonce jen 2,0 metru. Maximální šířka auta, které smí do levého zúženého jízdního pruhu, je před dotčeným úsekem vždy zobrazena na dopravní značce, a důrazně doporučujeme tu značku dodržovat.

Je totiž potřeba si uvědomit, že jízda v zúžení vedle širokého kamionu nebo někoho, kdo si není za volantem tak jistý a třeba jen lehce kličkuje, se snadno může změnit v nehodu. Například Škoda Octavia aktuální generace se do dvoumetrového jízdního pruhu vejde jen tak tak, i se zrcátky má na šířku 1994 mm. S modelem Superb už máte smůlu, protože jeho šířka je 2031 mm a o modelu Kodiaq asi netřeba mluvit, vždyť i se zrcátky má na šířku 2087 mm. Možná to zní jako maličkost, pár milimetrů sem a pár tam, ale v případě, že s příliš širokým autem způsobíte v zúžení nehodu, pojišťovna může krátit plnění. A navíc jde o přestupek, který může policie na místě ohodnotit pokutou ve výši až 2000 Kč, ve správním řízení pak až 2500 Kč.

Pozor na rychlost

Často se v zúžení setkáváme s těmi, kteří ve zúžení nedodržují rychlost. Na ty je například na dálnici D1 připraveno hned několik úsekových měření rychlosti, ovšem i v místech, kde se neměří, je důležité maximální povolenou rychlost dodržovat. Nejen z výše popsaných důvodů, tedy bezpečnosti provozu, ale také z důvodu bezpečnosti silničářů.

Přečtěte si také:  Tunel Blanka se kvůli regulaci denně uzavírá na asi 2,5 hodiny. Praha to chce změnit a tak přemaluje jízdní pruhy

Ti se často pohybují v těsné blízkosti jízdních pruhů, a čím rychleji je míjíte, tím spíše může dojít k pořádnému průšvihu. Mimochodem, podle ÚAMK vede nedodržení snížené rychlosti ve zúžení k ušetření maximálně dvou minut času. To za to nestojí, co myslíte?

Přidat komentář