dalnice-D1

Dodržování osmdesátikilometrové rychlosti začne od pondělí hlídat první sada detekčních kamer na modernizované D1. Šestikilometrový úsek u Velkého Meziříčí bude sbírat data pro policii, která následně spáchané přestupky pošle na příslušnou obec s rozšířenou působností. Dopravně-bezpečnostní akce má za cíl i letos v zúžených úsecích zklidnit dopravu a zároveň chránit dělníky na stavbě.

Ohleduplní řidiči pravidla dodržují, jedou povolenou rychlostí, zbytečně nepředjíždějí a omezením projedou bez problémů. Vedle toho je tu však malá skupinka bezohledných, která pravidla vědomě nedodržuje a riskuje život svůj i všech okolo. Toto zhruba procento řidičů, kteří způsobují tragické nehody a dopravní komplikace, je potřeba ve spolupráci s policií a příslušnou obcí řešící přestupky umravňovat, tvrdí Ministerstvo dopravy.

Kromě měřeného úseku č. 19 u Velkého Meziříčí budou postupně spouštěny další úsekové radary mezi Mirošovicemi (EXIT 21) a Hvězdonicemi (EXIT 29) mezi na modernizovaném úseku č. 2 nebo také na úseku č. 16 mezi Velkým Beranovem (EXIT 119) a Měřínem (EXIT 104). V plánu je také postupné osazení detekčních kamer na úseku č. 7 Soutice (EXIT 53) – Loket (EXIT 66) nebo na úsecích 11 a 12 mezi Koberovicemi (EXIT 81) a Větrným Jeníkovem (EXIT 104).

Autoklub ČR a další organizace radí, jak jezdit po rekonstruovaných dálnicích

„Nejčastější příčinou nehod v omezených úsecích je nezvládnutí rychlé jízdy, náraz do dočasných svodidel, čímž se může na hodiny zastavit provoz na daném úseku. V tomto ohledu je policie s úsekovým měřením rychlosti spokojená, protože dokáže v provozu zachytit velké množství těchto případů,“ říká ředitel dopravní policie Jiří Zlý. V uplynulých letech se počet přestupků jízdy nepřiměřenou rychlostí pohyboval kolem jednoho procenta ze všech, kteří daným úsekem projeli.

„Studie chování řidičů v uzavírkách na D1 ukázala, že se zahájením úsekového měření došlo k poklesu průměrné rychlosti o 5 km/h. Méně řidičů také překračovalo nejvyšší dovolenou rychlost. Díky tomu se snižuje riziko vzniku nehod, ale také je průjezd dopravním omezením plynulejší. Pokud se vozidla pohybují podobnou rychlostí a nedochází k náhlému zrychlování a brzdění, zvyšuje se propustnost dálnice o 20 až 30 procent,“ uvádí vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Modernizace úseku D1 z Prahy do Brna se blíží do finále v roce 2021. Celkem se bude letos pracovat až na 71 kilometrech dálnice mezi Mirošovicemi a Kývalkou, tedy na všech 7 zbývajících modernizovaných úsecích. Letos se otevře do provozu dalších 37 km (4 úseky) nové D1, celkem tak už bude hotovo 127 kilometrů, což je skoro 80 procent D1 mezi Prahou a Brnem. Zbývat bude posledních 34 km v příštím roce.