2024 | Porsche Panamera

Porsche má velké elektrické plány, ale akcionářům už se to nelíbí. Argumentují nízkou poptávkou po elektromobilech

Autor: Radim Plachý - Zdroj: carscoops.com - Ilustrační foto: Porsche - 10. 6. 2024


Porsche, stejně jako řada dalších automobilek, myslí hlavně na elektrickou budoucnost. Postupně ale zjišťuje, že sázka jen na jednu (elektrickou) kartu asi nebyla úplně správně. Jakkoliv si značka v plánech stojí za svým, její akcionáři už tak nadšení nejsou a ptají se, proč značka své plány vzhledem k současné situaci neupraví.

Vezmeme to ale postupně. Porsche plánuje, že už v příštím roce budou polovinu všech prodejů tvořit plug-in hybridní modely. K tomu chystá plně elektrické verze modelů Boxster a Cayman. Stuttgartská značka také plánuje, že v roce 2030 bude polovina všech prodaných aut plně elektrická. To je ale jen jedna strana mince.

Pak je tu ta druhá, která tak ideální není. Akcie Porsche letos ztratily více než třetinu své hodnoty. Koncem minulého týdne také vyšlo najevo, že Porsche výrazně ztrácí v Číně, tedy na svém velmi důležitém trhu. V loňském roce tam prodeje spadly o 15 %, někteří prodejci, aby vůbec něco prodali, museli prý výrazně zlevňovat. A když se k tomu přidá celosvětové snížení poptávky po elektrických autech, je rozrušení akcionářů Porsche celkem pochopitelné.

Finanční ředitel Porsche si myslí, že by zákaz spalovacích motorů mohl být odložen

Na výročním setkání akcionářů Porsche, které proběhlo minulý pátek, kladla řada z nich důležité otázky. Třeba tu, proč Porsche dává závazky týkající se elektromobility uprostřed zpomalení EV trhu. Řada z nich nechápala, proč se automobilka zavazuje k vysokým podílům a prodejům plug-in hybridů, když vůbec není ani náznak jistoty, že tyto kroky budou rentabilní. Moritz Kronenberger, jeden z akcionářů z Union Investment, řekl, že Porsche by se mělo více zaměřit na prodeje aut se spalovacím motorem, a to alespoň do doby, dokud se trh s elektromobily nestabilizuje. Další z akcionářů naprosto otevřeně zpochybnil závazek automobilky týkající se elektrických aut. Podle něj to v této době nedává žádný smysl.

Jakkoliv tedy stále platí, že po roce 2035 bude v Evropě zakázán prodej aut se spalovacími motory na fosilní paliva, řada výrobců se k nim začíná čím dál tím častěji opět nějakým způsobem „vracet“. Volkswagen do vývoje nových spalovacích motorů investuje desítky milionů eur, Mercedes-Benz řeší, že se s propagací a investicemi do elektromobility přeci jen trochu přepočítal, a Bugatti rovnou počítá s pokutami za to, že se do elektromobility nežene. A proti nadměrnému protěžování elektromobility už se začínají stavět i někteří politici, například ti v Rakousku a Německu. Jaký bude vývoj elektromobility v Evropě a zda se něco změní či nikoliv, ukáží už následující měsíce a nové složení europarlamentu.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru