V České republice se v posledních letech stále častěji objevují případy podvodů spojených s měřením emisí v autoopravnách. Tento problém, dříve považovaný za okrajový, se dnes stává běžnou praxí a představuje hrozbu nejen pro životní prostředí, ale i pro bezpečnost na silnicích.
Jak fungují podvody s emisemi? Skrytá hrozba pro životní prostředí i řidiče
Podvody s emisemi zahrnují různé praktiky, které mají za cíl obejít zákonné limity množství škodlivých látek vypouštěných do ovzduší. Některé stanice měření emisí (SME) v autoopravnách manipulují s diagnostickými přístroji, aby vykazovaly nižší emise, než jaké vozidlo skutečně produkuje. Emisní technici, často zároveň i servisní mechanici, používají tzv. šidítka, která umožňují manipulaci například s otáčkami motoru. Další praktikou je zatajení nebo maskování závad na vozidle místo jejich opravy. I když je vozidlo emisně nevyhovující, technik jej podvodnými způsoby učiní emisně vyhovujícím. Co za tuto „službu“ technik SME obdrží, se můžeme jen dohadovat, ale pravděpodobně v našich dohadech nebudeme daleko od pravdy.
Proč jsou tyto podvody nebezpečné?
Podvody s emisemi mají vážné důsledky pro celou společnost. Především přispívají k vyššímu znečištění ovzduší, což negativně ovlivňuje veřejné zdraví. Zvýšené množství oxidu uhelnatého, oxidů dusíku a pevných částic v ovzduší může vést k respiračním onemocněním, alergiím a dalším zdravotním problémům, zejména u dětí a starších lidí.
Tyto podvody také podkopávají důvěru spotřebitelů v systém měření emisí. Řidiči, kteří vědomě či nevědomě projdou emisní kontrolou díky podvodu, mohou být později nepříjemně překvapeni, když jejich vůz neprojde jinými technickými prohlídkami, například při silniční kontrole. A že jich poslední dobou je…
Z veřejných mediálních zdrojů je zřejmé, že emisní kontroly v České republice se staly terčem kritiky ze strany Luďka Fleischhanse z Asociace emisních techniků (ASEM). Tvrdí, že celý systém technických kontrol je podvodný. Luděk Šíp ze STK ČR však tato tvrzení odmítá jako nepodložená. Zdůrazňuje, že současný systém technických kontrol na stanicích STK je spolehlivý a stanice jsou přísně kontrolovány státním odborným dozorem. K chybám nebo selháním jednotlivců sice dochází, ale jsou okamžitě řešeny. Měření emisí v autoopravnách, tedy v nezávislých SME, je však nedostatečně kontrolováno, a proto zde k podvodům dochází.
Pro vysvětlení: V ČR měří emise jen přibližně 100 STK, ale existuje ještě přibližně 1200 nezávislých SME, které nejsou regulovány a nepodléhají tak přísné odborné kontrole jako STK. Z celkového počtu měření emisí v uplynulém roce provedly STK pouze asi 5 % těchto měření, zatímco 95 % proběhlo v nezávislých stanicích SME, obvykle v autodílnách.
Šíp varuje, že deregulace STK, kterou navrhuje Fleischhans, by vedla jen k nárůstu podvodů, jak se to stalo v Polsku, kde jako zázrakem je 99,7% vozidel technicky úplně způsobilých, včetně emisí. „Deregulace STK problémy s emisemi skutečně neřeší,“ říká Šíp a obhajuje kvalitu a účinnost stávajících kontrol na STK. Dle průzkumu naší redakce je zřejmé, že mnohé podvody, o kterých Fleischhans mluví, se dějí právě v autoopravnách, nikoli na samotných STK, kde se provádí celková kontrola technického stavu vozidla. Je ovšem s podivem, že největším kritikem měření emisí je organizace, která sdružuje ty, kteří emise měří. Že by se tady jednalo o ono pověstné „zloděj křičí, chyťte zloděje“?
STK pod drobnohledem
Ministerstvo dopravy ČR si také plánuje důkladněji posvítit na samotné STK. V rámci tiskové konference, která proběhne pozítří 5. září, popíše aktuální situaci, zrekapituluje změny, které již v oblasti proběhly a které se teprve uskuteční. Ministerstvo dopravy v čele s ministrem Martinem Kupkou doplní i nejnovější informace k tématu vznikající Inspekce silniční dopravy (INSID) či analytické a kontrolní činnosti ministerstva.
Je to jen buzerace obyčejných lidí.čína Indie,Rusko Afrika, Brazílie na nějakou ekologii kašle.Nás je tu 10 milionů a myslíme si že to zachránime.Proč UK nemusí na STK? Vždy se řídím předpisy které daná země má
Já osobně bych chtěl znát příčinu, aby po všech možných výměnách součástí, které se týkají motoru auta si mohl ověřit, že mohu bez obav na STK. Kdyby byly k dispozici analyzátory u opravářů, kde by bylo možné v krátké čase ověřit výfukové plyny po odstranění viditelných nebo slyšitelných závad. Auto s emisní 3 není ještě vybaveno palubní diagnostikou, abych jako řidič mohl tušit, že emise nejsou ještě OK. Také na mne působí, že majitele ženou do změny vozidla. Jsem důchodce a na změnu už chybí čas a věk mne může v blízké budoucnosti zbavit možnosti vůbec řídit. Připadá mi to už často jako bezohlednost i k situaci kdy opraváři odmítají starší auta opravovat.
Ne že by mě auta čoudila ale jde o princip toho Kupkova nahánění řidičů jakýmsi nově vytvořeným komandem.To mě jako nějakej podělanej mobilní měřič vleze do auta a bude mi tam půl minuty huntovat motor na plné otáčky?Tak to teda ne.Auto je osobní majetek a ne státní když řeknu ne tak do něj nemá co sedat a manipulovat ani policajt ani jiný blbec který má Kupkovo požehnání a ochranu.Souhlasil bych s opakovaným měřením emisí ve stanici ze které mám osvědčení o emisích.Jak známo každé měřidlo má nějakou odchylku i když se pravidelně kalibruje.A ty jejich mobilní hračky taky budou měřit kdoví jak.Jak potom chudák řidič má vědět kdo má pravdu.
Kdo se tu těch buzerantů zastává tak má buď nové auto anebo ho nemá vůbec.
Naši evropští sousedé Poláci nemají vůbec MĚŘENÍ EMISÍ , STK probíhá 10min a projde skoro každý a ty kontroly emisí na našich cestách je výsměch všemu.Jak vám chtějí dokázat , že v době kontroly byly emise cinknuté a vaše vozidlo nebylo způsobilé. Denně se po celé republice kazí motory stovkám aut a to je důvod zhoršení výfukových plynů a nigdo nemá danou povinnost si znova zajít emise změřit. Tak co to je za šaškárna na cestách s kupkovým gestapem? Povinnost řidiče je přistavit vozidlo k ME a STK jednou za 2 roky.
Není náhodou problém v tom, že „rodinné firmičce“ (čti ASEM) panu Michalu Fleischhansovi (ředitel ASEM) již nekape z pravidelných školení a tak pan Libor Fleischhans (diagnostik, školitel ASEM) rozjel pěknou „mediální masírku“?
Prachy jsou vždy až na prvním místě… :-)
Nestrašte lidi !
Pokud auto nemá viditelně vymontovanou část výfuku, či nehulí, ani nesvítí příslušná kontrolka, není možné v reálu uložit ve správním řízení trest. Jak to ? Jednoduše, nedokáží řidiči, že o chybě ví či něco zanedbal. Překročení rychlosti nebo sjeté pneu jsou jasnou chybou řidiče. Ale jak mà řidič před jízdou zjistit, že emise jsou OK ?
Přesně tak to říkám celou dobu. Pokuta za prasklou žárovku, sjetý gumy ano. Za emise nesmysl a už se těším až mě zastaví a kéž bych neprošel a chtěly za to pokutu. Jako sondu v nose nemám a za jízdy to v dodávce nevidim. Ani korunu. Ano do 30ti dní odstraním.
Samozřejmě, stará auta projdou lépe než nová, protože nepodléhají tak přísným normám jako stará auta, na která se vztahují normy z té doby.
Podvádí se ve všem a všude. Emise? To je jen pro důvod aby vznikl zase nějaký úřad. Nechtějí tam kritici dostat místo?
Mohl by někdo vysvětlit, jak může autoopravna vystavit potvrzení o tom, že auto z hlediska emisí vyhovuje, což se píše v úvodním článku, na to je snad jen STK.
Nejenom STK má možnost měřit emise.I autoservis si může zřídit stanici měření emisí ve zkratce SME a vystaví protokol o měření emisí,který poté předložíte na STK a provede se technická prohlídka vozidla.
Na standartní STK jezdím, ale že by tam byl zajem mi tam seřídit světlomety? O to si tam musím říct. Pak to má v noci na silnicích vypadat. Tlumená světla zvedlá hore, aby borci dobře viděli. To vadí mě 🙁
A co teprve dokážou full led matrix světlomety drahých luxusních bouráků. Ty můžou být dobře seřízené a stejně svou nebývalou intenzitou protijedoucí řidiče oslňují i v módu potkávacích světel, natož dálkových.
Autor článku a naši politici mají velmi bujnou fantazii s těma kecama o podvodech a úplatcích na STK a měření emisí.Fascinují mě výroky a údiv našich politiků v televizi když se diví že 20 let stará auta projdou STK já osobně nevidím důvod proč by neměla.Spíše by mě zajímal technický stav a emise policejních vozidel a vozidel státních úřadů.
Dyť je to pravda….kdo za takovou dýmovnicí má potom jet. Ještě děti v autě….pořidili jsme novějsí auto kvuli čistějším emisím a celkovým pohodlím a tady ty pantáty v TDi máme čuchat jen proto že jim dal za úplatek znamy na emisích a stk na dva roky na dojetí…kdyby ty 20ti leté vozy opravili tak aby byly opravdu opravené a nedymilo to …dobře. Stk si dělají co chcou včetně protiprávního jednání….
Znám hned rovnou 2 lidi, co emisemi normálně nemají možnost projít. Avšak v jedné nejmenované Ostravské STK za menší úplatek (2000 kč) se vše zfalšuje a jede se dále. A takto to už praktikují několik dlouhých let, a to nebudu mluvit že její jedničková Octavie 1.9 TDI nemá ani katalyzátor :-)
Přesně to mě štve…snad uz každý ví že jednicková Octavie i Fabie a cely koncern z 90 a nultých let mají problém s dýmivostí a emisema kvuli opotřebení….a stejně to pořád jezdí dál….vcera sem jel za jednou takovou audi….rok cca 2000 a stačilo aby trochu přidal a nebylo za ním vidět…
Krásně a stručně jste to napsal i za mne🙂👍
Fleschhains :D :D vidim jmeno toho blbecka tak je jasne ze to zas bude komedie, nevyslo mu kdyz chtel dodavat pristroje na STK tak zalozil asociaci a kope kolem sebe :D a o nejaky odvzdusi mu urcite nejde, penize v prvni rade , zacinam byt na jeho jmeno alergicky
Není to ten p.Fleischhans co kdysi míval tzv. školení na značky (vozidel) v rámci potřeb při měření emisí??, bylo to na dva dny, zcela logicky při počtu značek vozidel a typů motorů v nich, to nemohlo to školení obsáhnout, bylo povinné pro mechaniky a nějaké peníze to stálo. No a pak to ministerstvo zrušilo. Že by odstřižení od zdroje??
že byste uhodil hřebíček na hlavičku? ;-)
Tak to je treeefa do cerneho…..presne tak to je ,ale obycejni lide o tom nemaji paru a zerou mu to i s navijakem, mozna i s prutem….
Potřebují dostat stará auta ze silnic ! Je potřeba aby každý koupil nové auto a v neposlední řadě to elektrické ! Je to jenom greendale, kolem něho se všechno točí ! Myslím si že bude daleko hůř, pokud někdo to šílenství nezastaví ! Lidi se dál budou zadlužovat na nákupech nových aut, banky z toho budou profitovat, lidi díky splácení nebudou mít na chleba, ale bude se točit ekonomika protože se budou prodávat auta ! Stát Vás prostě donutí jezdit novými nebo zánovními auty, protože stará auta Vám STK nepustí ! Oni vědí moc dobře co dělají !
Úplně souhlasím!
Je to přesně tak
Dalsi trefa…
Stačí se podívat do Holandska ,prodeje novych aut klesly skoro o polovinu,a to tam vydělávají víc než Němci
Některé vozy jezdí bez STK a emisí, dokonce řidiči nemusi mit platné doklady a vše je gut. Běžte už prosím do p..ele
Podvádí už i fabriky s novými vozy, ale buzerovat se budou zákazníci, nebo STK.
Všechno je jen divadlo. Hlavním důvodem je dostat ze silnic ,,nevyhovující“ auta ( jak osobní, tak nákladní) a donutit lidi nakupovat elektroauta, tím se zalíbit EU, no a nechat se plácat po ramenou, jak jsme zelení.
Jinak se plácají kecy od lidí pro které jezdí, každy den, služební auta,přemýšlí pouze o navyšování svých platů, vymetání rautů a cpaní se chlebíčky v kantýně za směšné ceny. Asi nemáme všichni stejný otvor do…….. a na autech z UK je jasně vidět, že není na všechny stejný metr.
V jedné studii zveřejněné asi před měsícem na internetových stránkách psali lidé zabývající se studiem ovzduším, že pokud nebudou v atmosféře i různé částice (i ty škodlivé a prachové), nemá se sluneční záření od čeho odrážet zpět do atmosféry a zemský povrch se bude ještě více zahřívat. Kde je tedy pravda?
Zruste TK a EM a bude klid.Ze je bezne potkat auto ktere kouri moc ne.Zato autobusu z eurem 6 kouri dicela slusne.
Tak ať stk a emise zruší úplně a bude po problémů. V některých státech ve světě už k tomuto kroku přistoupili a jak vidíme na našich ukrajinských spoluobčanech, stk nutností není a neděje se vůbec nic. Najednou bezpečnost ohrožená není.
zrusit STk a pri nehode poradne prohlednout auto, pokud bude ve spatnem stavu tak bych sazel stotisicove pokuty, to by lidi donutilo si ty auta udrzovat, a to ze je udrzba auta draha jsou jen kecy, auto neni vec na kterou by mel clovek automaticky narok, bud na to ma nebo nema
Loni to i v takové „diktátorském“ Rusku zrušil Putin jako neoprávněnou buzeraci a zbytečné okrádání řidičů. Kontroly zůstaly jen pro nákladní auta a autobusy. No a teď i bez těch kontrol tam normálně fungují. Podle toho, co my už všechno musíme dodržovat, tolik zákazů, příkazů, nařízení a prakticky ve všech aspektech našeho života, které nás svazují a omezují a jsme za každý přešlap pokutování, to vypadá, že spíš my žijeme už v diktatuře než Rusové nebo Bělorusové.
Největší podíl problému s emisemi je kvalita PHM která způsobuje poškození vstřikovačů +čerpada +filtru paliva +výfuk potrubí lapač sazí + kat. krátí životnost dílů -Mafie pumpařů sahá a do nejvyšších vrstev a zisky převyšují státní Dluh ČR -PRAKTICKY neřešitelný problém a zahazuje se to na druhý -je to jako v kotli vhodíte směs začoudí spálíte kvalitní směs bez pet lahví + granulátů+ pvc -suchou min kouře …
Tady smrdí ještě jedna věc a to, že na začátku roku byl vládou schválen vyšší podíl biosložek přimícháváných do nafty a benzínu. No a světe div se za pár týdnů ministr Rakušan vyslal svoje policejní pochopy do ulic s měřící technikou na emise na lov a pokutování řidičů aut se spalovacími motory. V médiích se objevují palcové titulky, že většina aut kontrolním měřením neprochází, mnohdy i novějších modelů. Tady cítím skrytou vládní agendu, jak lidem vlastnictví aut se spalovacím motorem lidově řečeno osladit tak aby se jich sami zbavovali a koupili si elektroauto nebo nic. Je i současně vyvíjen nátlak na stanice měření emisí i STK aby kontrolou prošlo aut co nejméně. V tom budou hrát roli tzv. klimatické cíle diktátorské EU, které se ti vládnoucí eurohujeři snaží splnit aby si od bruselských papalášů zasloužili podrbání za uchem a později nějaké teplé místečko v byrokratických strukturách EU. Čert nám byl dlužen tu EU.