Jakkoliv se ministerstvo dopravy nebo ŘSD poměrně často chlubí tím, na jak dobré cestě je v Česku výstavba dálnic a silnic, opak je pravdou. Dálniční síť v Česku není dostatečná, přestože doprava neustále houstne. Před několika měsíci navíc Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) upozornil na to, že například dlouhá a velmi drahá rekonstrukce dálnice D1 je v konečném důsledku nepovedená, nekvalitní a předražená. A v těchto dnech se úřad podíval na zoubek výstavbě 210 kilometrů dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí. A i v tomto případě má výhrady, stavba se podle úřadu zpožďuje a prodražuje.
Výstavba úseku D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí je aktuálně jednou z nejvýznamnějších částí stavby dálniční sítě v ČR. Ačkoliv práce na D35 začaly už v 70. letech minulého století, zprovozněna v celé délce má být podle předpokladů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) až v roce 2030. Je to těžko k uvěření, ale celková doba výstavby 210 kilometrů dlouhé dálnice tedy přesáhne 50 let.
„Kontroloři zjistili, že koncepční záměry výstavby dálnice D35 schválené vládou a harmonogramy uvedené v koncepčních a strategických materiálech se Ministerstvu dopravy nedaří dodržovat. Např. podle usnesení vlády z roku 2001 měla být výstavba všech úseků zahájena nejpozději do roku 2010. Výstavba tehdy ještě rychlostní silnice R35 byla označena za vládní prioritu. Dvaadvacet let od tohoto vládního usnesení ještě nebyla zahájena výstavba 11 z celkem 21 úseků dálnice. Tyto úseky, dohromady dlouhé 108 km, byly v době ukončení kontroly NKÚ v květnu 2023 teprve v přípravě. Zprovozněno bylo zatím 90 km, tedy 43 % celkové plánované délky dálnice D35. Náklady na přípravu a výstavbu 14 kontrolovaných úseků dálnice mají dosáhnout 96,6 mld. Kč, podle zjištění kontrolorů bylo zatím vynaloženo 13,4 mld. Kč,“ popsal NKÚ.
Silnice I/35 se přes most napojí na novou dálnici. Se stavbou souvisí i dopravní omezení
Zní to poněkud složitě, ale zjednodušeně řečeno NKÚ říká, že všechna zpoždění stavby s sebou nesou řadu negativ. Nejen těch finančních, na kterých se podílíme my všichni, problémy to způsobuje ve vysoké intenzitě dopravy ve městech, ale tato doprava by už přitom dávno měla být na dálnici. Problém je i v zatěžování životního prostředí. „Po dokončení by měla D35 významně uspořit čas strávený na cestách a zlepšit životní prostředí, protože nová trasa povede mimo centra měst a obcí. Především by však měla coby druhé kapacitní propojení Čech a Moravy převzít část dopravní intenzity z dálnice D1,“ zdůraznili kontroloři NKÚ.