O tom, že elektromobilita není ten směr, kterým by se zákazníci chtěli ubírat, netřeba dlouze diskutovat. Dokazují to i nové statistiky prodeje z Německa, kde opět roste podíl naftových aut. Důvod? Určitě za to může i snížení dotací na elektromobily a jejich úplně zrušení na plug-in hybridy.
Europoslanci v minulém týdnu finálně schválili zákaz prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035, na který se automobilky připravují už nyní ve velkém. Do svých nabídek zařazují čím dál více plně elektrických aut a omezují vývoj spalovacích motorů na to, aby ty současné dokázaly co nejdéle plnit emisní normy, nové spalovací motory už ale nevyvíjejí.
Prodeje elektromobilů zpravidla v okolních zemích každoročně rostly a prodeje spalovacích aut klesaly. Nebyl to ovšem tak úplně přirozený vývoj, ale trochu umělý díky vysokým dotacím. V zemích, kde jsou dotaze omezovány, prodeje plug-in hybridů i elektromobilů klesají. Typickými příklady jsou třeba Norsko nebo Německo, kde po snížení dotací prodeje elektrických aut spadly opravdu velmi výrazně.
Nový průzkum ukázal, že lidé elektromobily nechtějí. Nejen v České republice, ale ani v Německu
Analytik ze společnosti Dataforce Benjamin Kibies pro německý magazín Automobilwoche řekl, že v Německu bude po snížení dotací prodej elektrických aut i nadále klesat. Na plug-in hybridy tu byly dotace zrušeny úplně, na elektromobily výrazně sníženy. Na čistě elektrická auta do 40 tisíc eur bývala dotace 6000 eur, teď už je to jen 4500 eur, u dražších elektrických aut je dotace 3000 eur. I to je ale dočasné, protože od září letošního roku budou dotace zrušeny úplně.
A to je situace, která firmy i soukromé osoby opět vlastně motivuje k tomu, aby si místo elektromobilu koupily auto se spalovacím motorem, lhostejno, zda benzinovým nebo naftovým. Všechno to, co EU v rámci snižování škodlivých emisí v automobilovém průmyslu a v rámci zákazu spalovacích aut dělá, má, zdá se, opačný účinek. Lidé i firmy si ještě chtějí koupit spalovací auto, dokud to jde. Stejně tak budou jistě udržovat v provozu svá starší auta, protože ta elektrická nechtějí.
V roce 2026 má ještě dojít ze strany Evropské unie k vyhodnocení toho, jak se automobilový průmysl na změnu, která znamená přechod z motorů vnitřním spalováním na motory s nulovými emisemi, připravil. Třeba to ještě není úplně beznadějně ztracená situace, vždyť po změně volají i některé evropské země.